Říkají si Sisters of the Valley, ale veřejnost je zná jako Weed Nuns. Nosí hábity, kouří jointy a prodávají masti z konopí. Tvrdí, že chtějí léčit lidi i planetu – a mezitím budují milionový byznys. Kdo doopravdy jsou – a jak jejich příběh začal?
Podzim 2011. New York zaplavují protesty Occupy Wall Street. Lidé se staví proti korporacím, bankám a sociální nerovnosti. Transparenty s heslem We are the 99 %, Tax the rich nebo Enough! se šíří po celé zemi a Amerika znovu volá po spravedlivější a férovější společnosti.
Do toho přichází zpráva z Kongresu, která absurditu celé situace jen podtrhne: školní pizza se může počítat jako zelenina. Zatímco Michelle Obama chtěla prosadit zdravější obědy, potravinářské firmy si vybojovaly pravý opak. Politika tak místo služby lidem působí jako otevřený výsměch a dává další důvody vyjít do ulic.
Právě v téhle atmosféře stojí v davu protestujících Christine Meeusen. Čerstvě rozvedená a téměř bez peněz. Ten den si vezme na sebe hábit a pronese:
„Jestli je pizza zelenina, tak já jsem jeptiška.“
Ironie, která přesně zapadne do logiky protestů. A z Christine se okamžitě stává Sister Occupy – postava, která jí otevře nový život.
Původní nadsázka se totiž rychle proměnila v novou identitu. Lidé za ní začali chodit, brát ji zcela jinak než dřív. Cítila, že jí postava jeptišky dává zvláštní autoritu, kterou nikdy předtím neměla – ani jako manažerka, ani jako matka.
Svou novou roli se tak rozhodla propojit s byznysem, který už v Kalifornii zkoušela – s pěstováním konopí. A tak postupně vznikl řád Sisters of the Valley, který dnes působí nejen v Americe, ale i v dalších zemích – od Nového Zélandu po Mexiko, Skandinávii nebo Brazílii.
Nová pravidla pro nový řád
Nejde o tradiční řád – jeptišky nejsou spojeny s žádnou církví. Přesto dodržují jasná pravidla, která v ledasčem připomínají řeholní život. Sister Kate tvrdí, že klasické pojetí se vyčerpalo a je třeba hledat nová, aktuálnější pravidla. Nevzdávají se Boha, ale snaží se upravit řád podle současných zkušeností a potřeb.
Sestry tak například chtějí žít v souladu s přírodou, a proto svou práci řídí podle lunárního kalendáře: začínají při novoluní a končí o úplňku. Během dvou týdnů práce se členky zavazují k vegetariánství a dočasnému celibátu, aby se mohly plně soustředit na výrobu. Vztahy mít mohou, ale osobní život musí zůstat diskrétní a nezasahovat do chodu komunity.
Byznys a spiritualita
K podnikání přistupují společně, ale neznamená to, že by se sestry vzdávaly osobního majetku. Výroba a prodej olejů, tinktur a mastí probíhá pod značkou Sisters of the Valley, a zisk se používá na provoz komunity i rozvoj řádu. Každá sestra ale může žít vlastní život mimo hábit a rituály.
Sestra Camilla, která vede mexickou komunitu, je například ekonomka s magisterským titulem a momentálně dokončuje doktorát ze společenských věd. Po jejím boku stojí sestra Luna, bioložka a biomedicínská výzkumnice. Sestra Maria z Nového Zélandu vychází z prostředí modelingu a soutěží krásy, stále se věnuje spolupráci na televizních show jako Idol nebo Britain’s Got Talent.
Když se ale vrátí k výrobě jejich dny mají jasnou podobu. Sestry během práce pravidelně pronášejí modlitby a každý krok berou jako součást vyššího záměru – od mletí sušeného konopí až po nalévání oleje do lahviček. Vše to navíc dělají ručně a s důrazem na přesnost.
Nejde jen o práci, ale o kombinaci byznysu a spirituality. Sama Sister Kate to shrnula jednoduše: „Spiritualita, disciplína a podnikání jsou tři části jediné věci.“
Sisters of the Valley dnes nejsou jen komunitou, ale i značkou. Prodávají hlavně CBD oleje, tinktury a masti, které vyrábějí zejména ručně. Jen v roce 2022 hlásily obrat v řádech milionů dolarů a jejich produkty mířily do desítek zemí po celém světě.
Ikony v hábitech
Z malé komunity se postupně stal i popkulturní symbol. Jeptišky se objevily v dokumentu Breaking Habits, který v roce 2018 uvedl Netflix, a jejich fotky v hábitech mezi řádky konopí publikovala světová média.
Ještě výraznější moment ale přišel s herečkou Aubrey Plaza. V rámci kampaně k filmu The Little Hours (2017), kde sama hraje jeptišku, si s nimi sedla ke stolu – ony v hábitech, ona s nervózním úsměvem. Sestry jí podaly jejich vlastní produkty – medicínu pro tělo a zároveň „osobní medicínu pro ducha“, kterou spolu vykouřily. Plaza se smála a ptala se, jestli podle nich kouřil i Ježíš. Sestry bez zaváhání odpověděly, že kdyby dnes žil, určitě by trávu kouřil.
Ať už Sisters of Valley bereš jako provokaci, nebo vážně míněnou komunitu, Weed Nuns si v dnešním světě našly své vlastní místo: mezi spiritualitou a konopím.