Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Pavol Onder začal ve slovenských květinářstvích a po odchodu do zahraničí se zařadil mezi světovou elitu floristů. Připravoval dekorace pro aristokraty, kapelu U2 i pro filmy, ve kterých hrál Brad Pitt nebo Johnny Depp.
Pavol Onder chtěl být původně hercem nebo archeologem, ale nakonec ho to zaválo k floristice. Ze slovenských květinářství se dostal až mezi světovou elitu a získal klienty mezi celebritami, aristokraty i státníky. Připravoval dekorace pro anglickou královnu, kapelu U2 i pro filmy, ve kterých hrál Brad Pitt nebo Johnny Depp.
Cestuje po celém světě a vytváří dekorace, pro které jsou zapotřebí tuny květin a stojí desítky tisíc eur. „Baví mě focení kampaní pro velké módní domy, naposledy jsem spolupracoval se značkou Gucci. Kromě nich mám zakázky i od hollywoodských filmařů. Dělal jsem například na filmech Into the Woods nebo The Counselor,“ prozrazuje v rozhovoru.
Jak bys vysvětlil, co je tvojí prací a v čem je specifická?
Nejsem klasický florista, věnuji se spíše dekoracím na módní focení a květinové výzdobě na různé zajímavé akce, ať už pro státníky, nebo aristokraty. Rovněž připravuji dekorace do filmů. Nejde tedy o nějaké malé kytice, ale spíše o celé výzdoby, k jejichž vytvoření potřebuji doslova tuny květin.
Lidé sice vidí hotovou výzdobu, ale nevědí, že jejímu vytvoření předcházejí měsíce plánování a dokonalé logistiky.
Dělal jsem například dekorace na pohřeb jednoho významného duchovního sikhismu. Pán zjevně miloval květiny, neboť celá výzdoba byla velmi pompézní a pro její vytvoření jsem potřeboval obrovské množství orchidejí. Dříve jsem si myslel, že lidé vyznávající sikhismus žijí skromně, ale při tomto pohřbu jsem pochopil, že to tak vždy být nutně úplně nemusí.
Jak probíhá vytvoření tak obrovské dekorace?
Ve většině případů je celkové plánování na mně. Lidé sice vidí hotovou výzdobu, ale nevědí, že jejímu vytvoření předcházejí měsíce plánování dokonalé logistiky. Občas se stává, že je některé věci třeba naplánovat rychle, a tak mám na to, co obvykle plánuji tři nebo čtyři měsíce, dva týdny. Jelikož cestuji po celém světě a pomalu každou zakázku mám v jiné zemi, musím si vždy na konkrétním místě zajistit pomocný tým a dovoz obrovského množství květin.
Jak se můžeš spolehnout na to, že pokud budeš připravovat svatbu například v Turecku, z opačné strany světa ti přijedou auta plná květin?
Mám osvědčené dodavatele z Ekvádoru, Kolumbie či Nizozemska, ale spolupracuji i se slovenskými dodavateli. Někdy se akce konají na místech, kam je trošku komplikovanější je dopravit. Dnes je však svět naštěstí tak silně globalizovaný, že téměř není problém dopravit cokoli kamkoli.
Snažím se pochopitelně získávat květiny i od lokálních dodavatelů, ale není to vždy možné. Aktuálně připravuji například dekoraci na svatbu v tureckém Bodrumu a tam je květin na trhu dost, a tak nemá smysl je vozit z jiné země. Ve výsledku často není ani tak problém s dodáním květin, ale spíše s tím, v jakém stavu přijdou. Stává se mi, že přijde dodávka 5 000 pivoněk a 4 000 z nich jsou nepoužitelné.
Co se děje s květinami, když akce skončí?
Snažím se u klienta zajistit, aby mohly být využity znovu. Někdy si je klient vezme domů, kde bude mít kupříkladu po svatbě recepci, případně je rozdá hostům. V Londýně fungují i různé charitativní organizace, které sbírají tyto květiny a používají je k vytváření aranžmá pro různé nemocnice, hospice, opuštěné nebo lidi s postižením.
Práce pro královskou rodinu je obrovská zkušenost, neboť se musíte naučit dodržovat řadu protokolárních pravidel.
Když dělám v Londýně, někdy z květin vytvořím instalace na ulici, což vnímám jako formu street artu, ale většinou to lidé úplně celé rozeberou a květiny si odnesou domů. Těší mě, že existují možnosti, jak dát květinám druhý život a potěšit jimi lidi, kteří by možná neměli prostředky na to, aby si aranžmá zaplatili sami.
Kolik stojí takové dekorace?
Průměr za takovou běžnou svatební výzdobu je deset až dvanáct tisíc liber. Někteří lidé to berou jako svůj velký den, a tak do výzdoby neváhají vložit nemalé finanční prostředky. Bavíme-li se o velkých celebritních svatbách, jdou většinou od 30 000 liber výše.
Mezi tvé pravidelné klienty patří také britská královská rodina. Co jsi pro ni vytvářel?
V minulosti jsem spolupracoval s firmou, která připravovala květinové dekorace pro krále Karla III., což bylo ještě v době, kdy vládla královna Alžběta II. Dělal jsem různé kytice pro jejich rodinu a známé. Později jsem se seznámil s jednou z princezen, nechci konkretizovat, se kterou přesně, a přes ni jsem získal zakázky na vytvoření výzdob určených pro různé bankety královské rodiny, kterých se účastnila i samotná královna.
Práce pro královskou rodinu je obrovská zkušenost, neboť se musíte naučit dodržovat řadu protokolárních pravidel. Akce se děly v různých historických budovách, kde jsou dána jasná pravidla, jak se v nich má člověk chovat. Někdy jsme tak v rámci aranžmá nemohli používat vodu, což je při naší práci dost velká komplikace, když květiny musí vydržet svěží celou noc.
Protokol dokáže dost svázat ruce a já mám raději volnost v tvorbě. Je to prostě trochu nuda.
Při práci nám nic nesmělo spadnout na zem, na to byli velmi hákliví. Samozřejmě jsme se také museli naučit, jaké typy květin můžeme používat a při jakých příležitostech. A samotný protokol se změnil se změnou panovníka. Ještě když jsem pracoval na Slovensku, měl jsem zkušenost s přípravou aranžmá pro prezidentskou kancelář, takže už jsem nějaké zkušenosti s protokolem měl. Chce-li člověk pracovat pro státníky a aristokraty, musí jej znát, neboť zde není prostor pro přešlapy.
Jaké květiny měla ráda královna Alžběta II. a jak se změnil protokol s vládou Karla III.?
Královna měla velmi ráda pomněnky a celkově se jí líbily luční květiny. Často jsme je tedy používali i při výzdobě. My tomuto typu květin říkáme anglická zahrada a patří tam hortenzie, delfínie nebo sedmikrásky. Král Karel III. se pěstováním květin sám zabývá, a tak upřednostňuje spíše vypěstované květiny. Je to člověk s obrovským množstvím zálib a květiny jsou jednou z nich, což má vliv i na požadavky při výzdobě.
Budeš připravovat něco i na jeho blížící se korunovaci?
Nebudu a už s britskou královskou rodinou nespolupracuji tak často jako v minulosti. Jak říkám, je to skvělá zkušenost, ale preferuji kreativnější zakázky. Přece jen protokol dokáže dost svázat ruce a já mám raději volnost v tvorbě. Je to prostě trochu nuda. Mnohem víc mě baví focení kampaní pro velké módní domy, naposledy jsem spolupracoval třeba se značkou Gucci.
Pokud vidím, že je nějaká zakázka zbytečně komplikovaná, stála by mě hodně času a stresu a není ani dobře zaplacená, říkám ne.
Kromě nich mám zakázky ještě od hollywoodských filmařů. Dělal jsem například na filmech Into the Woods nebo The Counselor. Ze seriálů jsem pracoval třeba na Mr. Selfridge. Upřímně řečeno, už si to všechno ani nepamatuji, neboť je toho mnoho a já zastupuji jen ty floristické části. Pro mě je to o květinových instalacích a s celebritami nebo aristokraty se ve většině případů ani nesetkám, i když u některých filmů jsem velké hvězdy poznal osobně. Setkávám se přirozeně ale spíše s klientem, který dekorace objednává. Z britské královské rodiny jsem zatím nepotkal nikoho.
Pamatuješ si na zakázku, která pro tebe byla extrémní výzvou?
Ano, vím přesně, která to byla. Šlo o moji první velkou zakázku, kdy jsem na svatbu jedné bohaté libanonské rodiny v Londýně připravoval květinovou výzdobu. Na jednu stranu jsem byl extrémně vděčný za to, že jsem se k ní dostal, ale na tu druhou to pro mě byl obrovský stres. Dokonce to došlo až do stadia, kdy mě přemohla stresová paralýza. Je to stav, kdy chcete a musíte pracovat, ale tělo vám to fyzicky nedovoluje. Byla to obrovská lekce.
Dnes se snažím žít ve větší rovnováze a přemýšlím nad tím, čemu opravdu chci věnovat energii. Pokud vidím, že je nějaká zakázka zbytečně komplikovaná, stála by mě hodně času a stresu a není ani dobře zaplacená, říkám ne. Vyčleňuji si spoustu času na odpočinek, rodinu a stále raději jsem i doma na Slovensku. Opakuji si, že není třeba se zbytečně stresovat, je to jen práce. Je však pravda, že ta moje je dosti nárazová, takže pokud bych se nenaučil stres zpracovávat, nemohl bych v ní pokračovat.
Jak vypadá tvůj pracovní den v den akce nebo svatby?
Během dne musíme květiny držet při životě, zvláště pokud jde o svatbu v exteriéru a venku je 40 stupňů. Řekl bych ale, že moje práce není až tak náročná jako mít květinářství, které je otevřené denně.
Zakázky jsou sice nárazové a náročné, avšak umím si následně udělat spoustu času i pro sebe a rodinu. Po letech této kariéry, která začala už v mých čtrnácti letech, a dnes je mi 40, už nemusím honit zakázky a spíše si vybírám ty, které jsou pro mě nejzajímavější.