Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Legendární trojice moderátorů zavítala do střední Evropy a výsledek je fantastický. Tento článek vyšel původně na slovenském Refresher.sk.
Jeremy Clarkson, James May a Richard Hammond sedí ve stařičkých křeslech na kraji přistávací dráhy letiště v Piešťanech. Ne, tohle není fikce fanoušků Top Gearu, ale skutečná scéna z nového speciálu Eurocrash známé motoristické show The Grand Tour, která se tentokrát rozhodla zavítat do střední Evropy. A dobře udělala, protože jsme se po delší době opravdu královsky bavili.
Plán dobrodružné cesty napříč naším regionem zněl jasně. Vydat se na roadtrip, který ještě nikdy nikdo neabsolvoval, ve vozidlech, ve kterých nikdo nikdy na žádný roadtrip nevyrazil. Trasa vedla z polského Gdaňsku u Baltského moře přes Slovensko a Maďarsko až do Slovinska k jezeru Bled.
Na svém neobvyklém dobrodružství zažili moderátoři závod sovětské F1, pokochali se obrovskou polskou sochou Ježíše, nahlédli do válečné historie, ale slušnou dávku z více než 1,5hodinového speciálu věnovali československým motoristickým unikátům právě na zmiňovaném letišti.
Od doby, kdy trio moderátorů přešlo z BBC do Amazonu a Top Gear vyměnili za The Grand Tour, si fanoušci často stěžovali na slabší epizody či příliš očividný scénář bez spontánnosti, kterého se Clarkson, Hammond a May drží. Tentokrát to však vypadalo jinak.
Výběr aut se moderátorům povedl na výbornou, protože Clarkson z trajektu v polském Gdaňsku vyjel v japonské monstrozitě s názvem Mitsuoka Le-Seyde, která má vypadat jako legendární mercedes, ale ve skutečnosti připomíná auto pohádkové Cruelly de Vil.
Hammond zvolil bizarní Chevrolet SSR, tedy pick-up ve verzi kabriolet, a May si sedl do 75letého mikroauta Crosley CC Four, které se snad vejde i do běžných vchodových dveří.
„Nechceme vyrazit v něčem, co se očividně hodí na náš úkol, protože to je zkrátka nuda, no ne? Tři chlapi jezdící někam v autech, která k tomu byla vyrobena. Takže jsme si schválně vybrali destinaci a auta, která nutně nefungovala úplně dobře,“ okomentoval středoevropský roadtrip Richard Hammond.
Tato motoristická sestava spolu ovšem fungovala skvěle. Jasně, místy nám bylo líto, že James May ve svém válečném mikroautíčku nestíhal své kolegy, a tak se celá epizoda nesla ve znamení Maye zpožděného do každé destinace. Na druhé straně nám to tvůrci vynahradili záběry na moderátora na polské dálnici, kde brzdil provoz a předjíždět ho musely všechny kolemjedoucí kamiony s návěsy.
Těžko říct, do jaké míry z nás mluví nadšení z toho, že se oblíbená show vydala na Slovensko, ale při sledování nového speciálu jsme se opravdu královsky bavili.
Hned v úvodu jsme s otevřenými ústy pozorovali sovětskou F1, která se v dobách studené války minimálně popularitou skutečně ve východním bloku snažila konkurovat opravdové formuli. Pokud pak zkombinuješ historické monoposty s Clarksonem, který se se svým pivním bříškem nedokáže vecpat do vozu, nedá se nesmát.
Moderátoři odvedli v Polsku velmi dobrou práci. Těšit se můžeš zejména na návštěvu muzea voskových figurín v Krakově, o které ti zbytečně nechceme nic blíže prozrazovat, ale můžeme konstatovat, že se tam objeví legendární jezdec F1 Nigel Mansell i Harry Potter. U scén z muzea jsme se smáli tak, že nám téměř vytryskly slzy, a přiznáváme, že jsme si krakovskou sekvenci museli vícekrát přetočit, abychom se na ni podívali znovu.
Ano, skutečnou třešničkou na dortu mělo být podle plánu krásné jezero Bled ve Slovinsku, ale obrovský prostor v epizodě dostalo právě Slovensko. Když se na obrazovce objevil nápis „Piestany Aerodrome“, po těle nám přejel mráz.
Naše oblíbená trojice se následně pustila do bizarního závodu Mayova mikroautíčka s náklaďákem Tatra, traktorem či cyklistou, ale vrchol programu přišel v momentě, kdy si Clarkson sedl do unikátního historického sporťáku z dílny Škoda s názvem 1100 OHC.
Jde o „mladoboleslavské ferrari“ z roku 1957, které se téměř dostalo na ikonický závod Le Mans a nyní ho Clarkson prohnal po piešťanském letišti. Záběry na moderátora za volantem této škody byly opravdu parádní, Jeremy navíc jízdu emocionálně prožíval a hluk motoru i větru přehlušoval slovy o tom, jak neuvěřitelné auto řídí.
The Grand Tour vzápětí na dráze vyměnilo historickou škodu za supermoderní český sporťák Praga Bohema, který provětral „Kapitán šnek“ alias James May. I ten si jízdu užil, ale nešlo o takovou nálož nostalgie a emocí jako u legendární škodovky.
Vrcholem programu se stalo létající auto AirCar od slovenského konstruktéra Štefana Kleina. Auto samo vzlétlo i přistálo, což dostalo trojici moderátorů natolik, že ztratili řeč a Clarkson skutečně poznamenal, že „toho už v životě viděl hodně, ale teď ztratil slova“.
The Grand Tour ve své páté sérii trefuje hřebíčky na hlavičku. Speciály sice přicházejí s obrovským časovým rozestupem, protože ten předchozí s názvem Scandi Flick jsme viděli před více než rokem, ale moderátoři si dobrodružství opravdu užívají a je to na nich vidět.
Kdo sledoval Top Gear v dobách největší slávy, ten si musel zamilovat situace, ve kterých se moderátoři neřídili scénářem, ale autenticky reagovali na to, co se před nimi událo. My máme pocit, že Scandi Flick i aktuální epizoda Eurocrash se vracejí právě do tohoto období.
Ani jsme nečekali, že bude spojení Clarkson, Hammond a May tak perfektně fungovat v našem regionu, ale dostali jsme mnohem víc, než jsme si vůbec představovali. Pokud tě i jen trochu zajímají auta, máš rád scenérii střední Evropy a britský humor, epizodu Eurocrash si za žádných okolností nesmíš nechat ujít.