Glosujeme zahajovací ceremoniál Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech.
Spousta úsměvů, zástupy oslňujících outfitů, slzy dojetí a fronty na hajzlíky. Mezinárodní filmový festival v Karlových Varech je oficiálně zahájen a všechny – veřejnost i pozvané – čeká pohled do kouzelného světa kinematografie a leckoho snad i pohled do toaletní mísy po litrech vypitých koktejlů.
Večírek odstartoval v momentě, kdy se první třpytivé podpatky a lesklé lakýrky otiskly na letošním červeném koberci. Za doprovodu neutichajícího cvakání foťáků se postupně objevovala slavnější a slavnější jména. Osobnosti filmového, hudebního i fashion průmyslu v čele s Alicií Vikander dávaly krátké rozhovory, pózovaly fotografům a fotografkám a nabízely si první sklenky. Tedy až do chvíle, než přišel Russell Crowe.
![Russell Crowe na KVIFF.](https://refstatic.sk/article/4b25112dd8786bf6d290.jpg?is=1200x2000&s=703a223b076115ae2fb5378c2eaf13c41ab9f9854ce7e51f856e15728a181c6f)
Americký herec si během svého projevu chválil bezchybnou organizaci festivalu a dá se odhadovat, že nejsilněji na něj zapůsobilo shánění ochranky. Starý vtip o tom, kolik (doplň si) je potřeba na výměnu žárovky, by se dal v jeho pojetí parafrázovat na: „Kolik bodyguardů je potřeba, aby se Russell mohl bezpečně projít po červeném koberci?“ Odpověď: „Všichni.“
Ohrožen po zuby ozbrojenou Jiřinou Bohdalovou, Markem Ebenem a výbušninami opásanými novináři překonal Maximus Decimus Meridius pod oblekem nepochybně pojištěn pancířem a dvěma meči v nohavicích strastiplnou výpravu až do Velkého sálu. A to všechno proto, aby s kamennou tváří sledoval zahajovací ceremoniál vedle smějícího se Fassbendera a Vikander.
Slzy dojetí, pachuť zklamání
Samotný ceremoniál, provázený zmíněným Markem Ebenem, rozesmál v několika momentech, když si Eben utahoval z českého alkoholismu a korupce, jako bychom se až s nostalgií vrátili do období jeho okouzlujícího laskavého humoru. A když na pódium pozval prezidenta festivalu Jiřího Bartošku, o jehož přítomnosti se do poslední chvíle spekulovalo, jen málokdo by se dokázal ubránit slzám (pochopitelně až na jednu výjimku).
![marek eben](https://refstatic.sk/article/88bdfbf72b109fab2107.jpg?is=1200x2000&s=d707da345595f673dedc6a5696109ca336cb78c3547e7f0da1a80ee5d0a75537)
Večírek by ale nebyl kompletní, kdyby si Eben nerýpl do trans lidí. Pokud jsi žena a trápí tě dlouhé fronty na záchod, prostě si řekni, že jsi muž. Máš na to právo. A až uvidíš bordel u pánských pisoárů, identifikuj se zase jako žena. Tak snadné ty vaše gendery jsou, ne?
Část osazenstva v sále se vtipu zasmála od srdce, část ze slušnosti a některým, včetně nás, bylo zase jednou smutno.
Abychom se špatně nepochopili. Navážet se do pětašedesátiletého Ebena v tomhle textu nechci. Ostatně jsou tu povolanější lidé, kteří tak činili, before it was popular. V kontextu jinak vtipného, emotivního, sebeironického a v mnohém opravdu dojemného projevu se spíš musím ptát: Proč?
Proč má člověk, který vedl brilantní a empatické rozhovory s řadou extrémně zajímavých lidí a pro mnoho lidí stále slouží jako etalon morálky, potřebu redukovat komplexní problematiku na pisoáry a mísy? A proč si musíme v roce 2023 utahovat z lidí, kteří se s předsudky často potýkají na denním pořádku? Nadto na tak nádherné příležitosti, jako je zahájení legendárního festivalu umění, k jehož rozvoji genderově nekonformní a trans lidé vždy přispívali?