Ve dnech 28. a 29. července se v Brně konal festival Pop Messe, na kterém nechyběl ani Refresher. Přinášíme ti z něj reportáž.
Tento víkend se nesl ve znamení třetího ročníku festivalu Pop Messe, mezi jehož headlinery patřili estonský rapper Tommy Cash, audiovizuální umělec Max Cooper nebo alternativní trio Young Fathers. „Artový“ fesťák však nelákal pouze na zahraniční umělce a umělkyně, ale také na zajímavé zastoupení české a slovenské hudební scény. Do Brna totiž přijeli Gleb, Berlin Manson, Fvck_Kvlt a další. Pop Messe tento rok prošel velkými změnami a takový byl naším pohledem.
Festival přišel o stadion, na škodu to ale nebylo
Festival Pop Messe se v uplynulých letech konal přímo v prostorách fotbalového stadionu Za Lužánkami. Protože však zchátralému stadionu letos chyběl statický posudek, pořadatelstvo celou akci přesunulo přímo před stadion a areál se tak výrazně zmenšil a přišel o urbexovou atmosféru. Rozhodně to ale nebylo na škodu. Díky přesunu festivalu od sebe byly všechny stage na dosah a návštěvnictvo se tak vyhnulo pendlování, kvůli kterému v předchozích letech třeba i nestihlo některé kapely.
Lidé, kteří na Pop Messe dorazili, mohli chillovat v zóně vybavené lavičkami, lehátky, světýlky, disco koulemi a odklopeni byli stánky s občerstvením, které se letos také rozrostly. Pamatujeme, že v minulém roce byla nabídka jídla i pití poměrně omezená, ale letos si každý našel to své – od klasických hranolek přes mexické quesadilly až po churros či palačinky.
Díky chill zóně uprostřed areálu se navíc lidé více sbližovali. Povídali si, sharovali své zážitky z festivalu a nerozprchli se do všech stran, jako tomu bylo v případě fotbalového stadionu. Areál také působil plnějším dojmem, což zcela jistě ocenili i interpreti a interpretky, kteří do Brna přijeli.
Gleb se trochu trápil, Young Fathers zářili
V pátek jsme do areálu dorazili v pozdním odpoledni, prošli jsme si ho a pak už jsme se přesunuli před hlavní stage, kde se na svou show chystal slovenský rapper Gleb. I přesto, že v tu dobu byl areál zatím spíše prázdný, rapperovy bassline beaty a propracované verše přitáhly snad většinu lidí v areálu. Ani to ale Glebovi nestačilo. Párkrát si ironicky rýpnul do toho, jak málo je na festivalu lidí a jak málo jej povzbuzují, ale v závěru skvěle sestaveného setu se mu dokonce povedlo návštěvnictvo pořádně rozhýbat.
Po Glebovi, který do nás valil jednu pecku za druhou, jsme se přesunuli na indoorovou Fléda stage, kde vystoupili Panda Bear & Sonic Boom. Za nás to byla trochu nuda, ale z davu se ozývalo nadšené vískání i hodnocení jako „nejlepší spirituální zážitek“. Pak už na scénu přišli rodáci z Jihlavy, kteří si říkají 58G. Ti bavili. Lidé tančili, zpívali, vznikaly první pokusy o moshe a rapové trio Brnu ukázalo, zač je toho loket.
Po tomhle rapovém nářezu jsme zamířili zpět na hlavní stage, kde už se lidé připravovali na show pátečního headlinera – Young Fathers. „Temní, intenzivní a návykoví,“ popisuje je pořadatelstvo. A má pravdu. Young Fathers nás očarovali, bylo krásné pozorovat, jak moc si kapela hraní užívá, jak se mazlí s každým jedním tónem, tančí, všechny přítomné veze na jedné velké vlně emocí… Young Fathers byli skvělou volbou a ti, kteří se jejich koncertu zúčastnili, s námi pravděpodobně budou souhlasit.
Hned po jejich setu se část areálu, v níž se nacházela hlavní stage, uzavřela a veškerý program byl přesunut do vnitřních prostor. Tam až do brzkých ranních hodin návštěvnictvo bavili elektronický mág Clark, Australan Skin on Skin a jeho drsné BPM nebo německá DJka Hele Hauff.
Druhý den ovládli Berlin Manson a Tommy Cash
Druhý den festivalu Pop Messe sice začal deštivě, ale jak později prohlašoval i Ventolin, „vyčasilo se“. Sobota byla nabitá a my jsme ji odstartovali koncertem slovenských pankáčů Berlin Mason, kterým připadl prostor nesoucí název Kabinet Múz. Tam bylo jako v sauně a zájem o kapelu, která začíná pronikat už i do mainstreamu, byl vysoký. Kabinet Múz byl plný k prasknutí a vzduchu tam bylo jen pomálu. Berlin Mason se tím ale nenechali odradit. Hráli tracky z Bigbítu, ale i novinky jako Hotel Kyjev, které roztancovaly snad všechny přítomné. K tomu promlouvali o právech LGBTQ+ lidí, o Berlíně, hudební scéně i o punku a o tom, co pro ně znamená. Na tohle budeme ještě dlouho vzpomínat.
Abychom se po té tlačenici v sauně vzpamatovali, zamířili jsme na Spiritulized (neurazí, nenadchne) a pak naše kroky směřovaly na tolik milovaného Ventolina. Tenhle DJ z Rakovníka měl full house a jeho set neuvěřitelně bavil. Zazněly nejznámější hity jako Disco Science a Indián, tak i novější MHD, Mech či Karate. Ventolin je sázkou na jistotu a jinak tomu nebylo ani tentokrát.
O dokonalou audiovizuální show se pak postaral Max Cooper, který ve své hudbě kombinuje taneční prvky, ambient, a to vše za doprovodu atmosférických vizuálů, které přítomné jako by vtáhly do jiné dimenze. Tohle byl ten správný spirituální zážitek!
A pak už na řadu přišel zlatý hřeb večera v podobě estonského rappera Tommyho Cashe, který se na Pop Messe vrátil již podruhé. I Tommy Cash měl full house, moshovalo se, zpívalo, tančilo. Rapper do svého setu zahrnul největší bangery jako X-RAY, Sdubid, ProRapSuperstar i raveovější Heartbass, Zuccenberg a Ferrari. Během songu Pussy Money Weed si pak Tommy na stage vytáhl malého chlapce z publika a skvělé atmosféře přidával i jeho manažer, který upocené publikum poléval vodou. Byl to rave, jak se patří.
Povedený večer pak zakončili skotský producent Hudson Mohawke, Kode9 B2B Tim Reaper a tím třetí ročník festivalu Pop Messe skončil.
Vibe, který jinde nezažiješ
Brněnský Pop Messe končí, s ním i festivalová sezóna v Refresheru a lepší zakončení jsme si snad nemohli přát. Ačkoli je Pop Messe v porovnání s jinými festivaly jako Rock for People nebo Metronome o hodně menší a „chudší“, vibe, jaký má, jinde nezažiješ. Návštěvnictvo bylo velmi přátelské, chtělo si užít víkend plný skvělé i nepoznané hudby a užívalo si každou jednu minutu festivalu. Příští rok se určitě vrátíme, protože tohle chceme zažít znovu.
V následujících dnech ti navíc přineseme také módu z Pop Messe nebo rozhovor s Tommym Cashem, který jsme si střihli během festivalu. Díky, pořadatelstvo, a těšíme se na další ročník!