Už jsme ti o ní dávali vědět – kvízová hra Brave Brain s inkluzivním designem, která nediskriminuje žádné hráče, je konečně venku. Titul s cestovní tematikou je druhou hrou bezbariérového studia Kikiriki Games.
„Cílem je vytvořit co nejvíce inkluzivní hru s globálním obsahem, proto se vývojáři rozhodli zapojit do přípravy celou herní komunitu,“ uvedla pro REFRESHER minulý rok nevidomá spoluzakladatelka Kikiriki Games Jana Kuklová, když jsme se bavili o jejich chystaném titulu Brave Brain. Kvízová hra s cestovními prvky měla vyjít již na jaře, nakonec se v mobilech hráčů a hráček objevila až 7. srpna.
Studiu šlo v tomto případě, podobně jako u prvního titulu To the Dragon Cave, o kterém jsme se bavili v rozhovoru s Kuklovou, hlavně o to, nikoho nevyčlenit. Každopádně se soustředilo primárně na hráče, kteří využívají ke hře sluch.
„To the Dragon Cave jsme primárně vytvořili pro nevidomé hráče a v této komunitě je velmi populární. Ukázalo se ale, že pro hráče, kteří nemají problém se zrakem, je poměrně náročné přijít o veškerý vizuál a soustředit se pouze na audio. Naším dalším cílem proto bylo vytvořit hru, kterou si stejnou mírou užijí všichni hráči bez ohledu na to, zda mají, nebo nemají nějaké omezení,“ osvětlila Kuklová.
Zde je však úmysl ještě „inkluzivnější“. Ať už na základě handicapu, nebo kultury, ze které hráči pochází, by neměl být ze hry vyčleněn vůbec nikdo. K tomu měl pomoci právě crowdsourcing. Studio sbíralo nápady od fanoušků, zjišťovalo jejich otázky a implementovalo je do hry.
Brave Brain
Podstata hry je vlastně jednoduchá – plníš mise, odpovídáš na otázky a postupuješ na vyšší úroveň. Soutěživí hráči se mohou předhánět v týdenních žebříčcích.
„Zodpovídání kvízů zavede hráče do různých zemí světa. Tam na ně vždy čekají tři různé lokace, které v sobě ukrývají tematické kvízy. Jedna z těchto lokací nabízí otázky o dané zemi, další dvě lokace jsou zaměřené na témata, která si s touto zemí lidé často spojují,“ přiblížila Kuklová.
„Například na mapě Velké Británie tak hráči najdou kromě lokace Big Ben, kde si otestují své znalosti o Velké Británii, také lokaci Hudební klub, kde jsou otázky o populární hudbě, a Sportovní stadión, kde se ukrývají kvízy zaměřené na sport,“ dodala. V současné době je ve hře Brave Brain 12 zemí a 10 000 otázek. Hra je lokalizována do češtiny a angličtiny a dostupná je pro iPhony i telefony s Androidem.
Oproti To the Dragon Cave je hra taktéž více graficky propracovaná, ale nechybí jí ani hezký atmosférický soundtrack, z něhož je zřejmé, kde se hráč nachází.
„Naše studio jsme původně založili s cílem rozšířit nabídku mobilních her pro zrakově
handicapované. Postupně jsme si ale uvědomili, že je důležité, aby nevznikaly hry určené pouze pro nevidomé, které by je uzavíraly do vlastních hráčských komunit. Naopak si přejeme, aby herní průmysl byl více inkluzivní a nikoho nevylučoval,“ komentoval motivaci vzniku hry vývojář a spoluzakladatel studia Miloš Kukla.
„Přál bych si žít ve světě, kde si každý může zahrát hru podle svého přání a ne podle toho, zda je pro něj hra přístupná, nebo ne. A věřím, že Brave Brain herní průmysl k tomuto cíli přibližuje,“ uzavřel.