Věděl*a jsi, že technologie vyvinuté v Brně pomáhají utvářet způsob cestování po celém světě?
Dokážeš si představit budoucnost, kde budou letadla poháněná vodíkovými motory a propojená s aerolinkami lépe než kdy předtím? To jsou dva příklady projektů probíhajících ve výzkumném a vývojovém centru Honeywell v Brně. Tohle město se totiž v poslední době stalo technologickým centrem České republiky, takovým českým „Silicon Valley“.
Cesta k udržitelné letecké dopravě vede přes Brno
Letecký průmysl se zaměřuje na udržitelnost. Ale co to přesně znamená? Jednou z hlavních cest je vývoj alternativních typů pohonů, které nevyužívají fosilní paliva. Prostě už žádné letecké palivo, ale třeba vodíkový motor, jehož jedinou emisí je vodní pára. A Česká republika, konkrétně Brno, hraje v této budoucnosti klíčovou roli.
Inženýři a vědci z výzkumného a vývojového centra Honeywell v Brně vedou stamilionový mezinárodní projekt s názvem NEWBORN. Multidisciplinární spolupráce mezi osmnácti partnery z deseti evropských zemí má za cíl vyvinout vodíkový pohonný systém s palivovými články pro letectví a kosmonautiku.
Vodík je extrémně čistý zdroj energie pro budoucí letadla. Jediným vedlejším produktem letadel poháněných vodíkovými palivovými články je vodní pára, což z vodíku dělá atraktivní palivo pro dekarbonizaci.
Honeywell také investuje do budoucnosti pokročilé letecké mobility a elektrifikace létání. Jeho brněnský tým řeší nebo vede projekty, které pomohou koordinovat hustý provoz vozidel se zbožím a s lidskými pasažéry, což je klíč k rozvoji tohoto nového sektoru.
Černé skříňky začínají posílat data online
V každém letadle je černá skříňka. Hledá se, pokud letoun spadne. Zaznamenává údaje o letadle, které lze využít nejen při vyšetřování nehod. Data lze analyzovat pro zlepšení výkonu letadla a pro účely výcviku. Záznamník letových údajů a hlasový záznamník v kokpitu poskytují užitečné informace o pohybech letadla a činnostech posádky v případě nehody.
Tradičně bylo pro přístup k datům vždy nutné nejprve černou skříňku z letadla najít a poté ji připojit k počítači. Vědci a inženýři společnosti Honeywell spolupracovali se společností Curtiss-Wright na společném vývoji záznamníku hlasu v kokpitu a záznamníku letových údajů Honeywell Connected Recorder-25 (HCR-25). Jednoduše řečeno, je to černá skříňka, která je připojená k satelitní datové síti, takže lze data získávat online v reálném čase. Díky propojení se satelitními sítěmi mohou mít aerolinky okamžitý přehled o stavu letadla a dění v kokpitu.
Několik bezpečnostních agentur včetně Agentury Evropské unie pro bezpečnost letectví (EASA) zavedlo požadavek na záznamníky letových a hlasových dat, aby měly 25 hodin záznamu ve všech letadlech vážících více než 27 000 kg. Nová černá skříňka získala typovou certifikaci pro letadla Boeing 737, 767 a 777. Bude instalována do nově vyrobených letadel i do těch, která jsou již v provozu. S touto přelomovou technologií z Brna se tedy brzy setkáš na svých cestách.
Na projektech můžeš pracovat i ty
Brněnský Honeywell je klíčovým hráčem českého výzkumu a vývoje. V Brně se nachází největší výzkumné a vývojové centrum Honeywell v Evropě, na Středním východě a v Africe. Pracuje zde přibližně tisícovka odborníků, kteří vedou nebo se zásadně podílejí na desítkách projektů napříč různými technologickými obory.
Ve společnosti Honeywell je vždy spousta příležitostí pro mladé inženýry, programátory a další profesionály, kteří mají šanci začít již při studiu a vybrat si, na který obor se zaměří.
„Pokud chcete dělat práci, která má skutečný smysl a může ovlivnit budoucí technologie, a zároveň budovat špičkovou kariéru, jen málokde v České republice najdete takové možnosti, jaké nabízíme my,“ říká generální ředitel Honeywell Technology Solutions Michal Závišek.
Láká tě taková práce? Podívej se na web.