60 vteřin. Zhruba tak dlouho trvá hackerům, než prolomí heslo o délce deseti znaků, které je psané pouze malými písmeny.
Chránit se proti krádeži údajů nebo citlivých informací přitom nemusí být nijak zvlášť těžké, většinou stačí dodržovat základní pravidla. Jaká to jsou?
Aktualizujte pravidelně software
Nikdo z nás asi nemá rád, když mu v tu nejméně očekávanou chvíli na počítači vyskočí hláška, že je potřeba aktualizovat program nebo rovnou celý operační systém. Přesto jsou tyhle aktualizace nutné a pomůžou vám bránit se vůči novým hrozbám, na které by zastaralý software nestačil.
Zesilte svá hesla
Aby se do vašich profilů na sociálních sítích nebo do e-mailových schránek nikdo nenaboural, vyplatí se všude, kde jste zaregistrovaní, používat silná hesla. Ta vypadají tak, že kromě obyčejných malých písmen obsahují i velké písmeno, číslici a nějaký speciální znak (např. pomlčku, vykřičník či otazník).
Čím delší heslo je, tím je i silnější. Podle odborníků na kyberbezpečnost by mělo mít minimálně 14–16 znaků. Abyste si takto dlouhá hesla pamatovali, existují zabezpečené aplikace, které hesla schraňují a zároveň splňují nároky na informační bezpečnost.
Zapněte si dvoufaktorové ověřování
Dvoufaktorové ověřování (2FA) vypadá tak, že k přihlášení do svého účtu potřebujete i jiný nástroj, většinou mobil. Tenhle typ zabezpečení využívají především banky v rámci přihlašování do internetového bankovnictví, hodit se vám ale bude i na sociálních sítích, kde ho jednoduše zapnete v nastavení.
Výhoda dvoufaktorového ověřování je obrovská. Pokud vám někdo ukradne počítač nebo bude znát vaše heslo, pod vaším jménem se nikam nepřihlásí, dokud budete mít u sebe mobil.
Dejte pozor na phishing
Možná už se vám někdy stalo, že vám přišla SMS zpráva nebo e-mail s odkazem a pisatel po vás chtěl, abyste odkaz rozklikli a na stránce vyplnili své osobní údaje. Téhle praktice se říká phishing a patří mezi triky hackerů.
Cíl phishingu je jednoduchý – dostat z vás informace, jako je číslo platební karty nebo heslo do internetového bankovnictví. Zpráva se přitom může tvářit docela oficiálně, využívá například jméno známých finančních společností nebo přepravních služeb jako Česká pošta nebo GLS.
Jak rozpoznat phishingovou zprávu od té běžné:
- E-mailová nebo SMS zpráva přišla z veřejné e-mailové domény (např. gmail.com) nebo podezřelého telefonního čísla (např. jiné předčíslí než to české, tedy +420).
- V textu jsou gramatické nebo pravopisné chyby. Zpráva taky někdy vypadá jako strojový překlad z jiného jazyka.
- Zpráva je manipulativní a urgentní. Pisatel v ní může naléhat na to, abyste odkaz rozklikli ihned a bez přemýšlení. Jinak podle něj přijdete o peníze, zaslaný balík nebo něco jiného.
- Pokud vás pisatel k ničemu nenutí, může naopak přijít s velmi lákavou nabídkou – třeba se zbožím zadarmo nebo obrovskou slevou, případně taky s výhrou velké částky peněz.
- Odkaz vypadá podezřele. Není v něm název firmy, která vám zprávu (údajně) zasílá. A pokud ano, můžou být v názvu přehozená písmena.
TIP: Zajímá vás svět IT víc? Začněte v něm pracovat. Nová IT kariéra na vás možná čeká právě u nás – v ICZ.