Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej REFRESHER+ jen za 25 Kč
Tento článek je sponzorovaný obsah společnosti Futurino.
5. února 2024 11:34
Čas čtení 1:27
Sponzorovaný obsah

Jaký vliv má rozvoj e-commerce na segment last mile delivery?

Jaký vliv má rozvoj e-commerce na segment last mile delivery?
Zdroj: AdobeStock
ZAJÍMAVOSTI UMĚLÁ INTELIGENCE
Uložit Uložené

Představa odpoledne stráveného obíháním obchodů s cílem nakoupit vytoužené zboží se před lety začala měnit.

S nástupem e-commerce se možnosti nakupování pomalu přetavovaly na pohodlí a efektivitu online objednávek s doručením až domů. A zvyšující se požadavky zákazníků určují i koncept doručování zboží. Jejich hlavní preferencí totiž není jen dobrá cena, ale i rychlost doručení.

Dřívější doručování zboží „už“ do týdne je nenávratně pryč. Se vzrůstajícími možnostmi online nakupování se zákazníci naučili vyhledávat e-shopy, které jim zaručí nejen výhodnou cenu a dostupnost zboží, ale také rychlost jeho doručení. S rozmachem e-shopů si zákazníci zkrátka zvykli chtít to nejlepší.

Krize naučila zákazníky pečlivě si vybírat e-shop 

V posledních letech docházelo u e-commerce k doslova raketovému růstu. Výrazně tomu napomohla pandemie covidu-19. Rok 2021 byl pro české e-shopy nejúspěšnějším rokem. Dohromady utržily přes 233 miliard korun. S koncem pandemie a začátkem krize následkem války na Ukrajině ovšem přišlo pro e-shopy vystřízlivění. Růst e-commerce začal poprvé po dvaceti letech upadat. V roce 2022 české e-shopy dohromady utržily 197 miliard korun, což znamenalo 12% pokles. O to více začalo být důležité zákazníka nejen zaujmout dostupností zboží a dobrou cenou, ale především ho nenechat čekat. Pro tři čtvrtiny nakupujících je totiž důležité rychlé doručení nákupu.

I v e-commerci se o slovo přihlásila umělá inteligence

V roce 2023 se e-commerce po období úpadku zase odrazila a roste. Češi se pomalu vracejí k online nakupování. V konkurenci obstojí e-shopy, které dokážou inovovat a přizpůsobit se měnícím se potřebám zákazníků. O tržby na tuzemském trhu se dělí přes 63 tisíc e-shopů. V nich minimálně jednou měsíčně nakoupí přes 30 % uživatelů internetu v Česku. Obchodníci, kteří chtějí být opravdu úspěšní, se musejí obrátit k chytrým technologiím využívajícím umělou inteligenci, která zefektivňuje logistiku a distribuci zboží.

Chytré technologie nastavily normu extra rychlého doručování

I malé a střední podniky mohou konkurovat velkým hráčům v rychlosti doručování, pokud využijí služeb dopravců specializujících se na last mile delivery. Jedním z nich je česká firma DODO, která pro efektivní logistiku vyvinula vlastní technologicko-logistickou platformu GAIA. Prostřednictvím umělé inteligence analyzuje obrovské množství dat a optimalizuje všechny logistické procesy. K doručení dochází ve velmi krátkém čase. Ve velkých městech si mohou koncoví zákazníci flexibilně vybrat vhodný čas doručení balíku v rámci 30–60minutového časového slotu. Odpadá tak nutnost čekat na doručení zboží celý den. A to se rozhodně počítá.

Domů
Sdílet
Diskuse