„Nejlepší je prostě pomoc,“ zní nové heslo ultrakonzervativního Hnutí pro život. Jak by taková pomoc vypadala, jsme 6. dubna zjišťovali mezi účastníky a účastnicemi Pochodu pro život, který hnutí každoročně pořádá.
Kdyby měli tři lidé, se kterými na Pochodu pro život mluvíme, možnost interrupce zakázat, neváhali by. Výjimku by neučinili ani v případě znásilnění či incestu. Když se doptáváme, zda by zákaz interrupcí v takovém případě příliš neovlivnil samotnou ženu, od osmnáctiletého Dominika dostáváme následující odpověď: „Jestli se někdo chová nezodpovědně a nezákonně, je to jeho osobní problém.“
Co když ale byla žena znásilněna – v takovém případě přece nese odpovědnost ten, kdo ji znásilnil. „To je důsledek nedodržování zákonů a mravních důsledků. Dopadá to na ostatní. Nemůžeme ochránit vždycky všechny,“ říká.
Dominika, Vratislava a Kateřiny jsme se ptaly nejen na přístup k interrupcím, ale třeba také na práva queer lidí. Odpověď byla pokaždé samá: lesbické či gay páry podle nich nejsou „přirozenou rodinou“.
Vratislav: Potrat je také trauma a žena by trpěla nejen znásilněním, ale i tím, že zabila dítě, které bylo i její
Vratislav, kterému je ke třicítce, na Pochody pro život chodí pravidelně – za posledních deset let vynechal jen jeden z nich. Před deseti lety narazil na obrázky potracených dětí a rozhodl se, že s tím něco „musí udělat“. „Když už potraty nemůžu zakázat, chtěl jsem alespoň upozorňovat na to, jak vypadají,“ říká.
Kdyby ovšem mohl, interrupce by zakázal. Výjimku by povolil pouze v případě ohrožení života matky a dítěte.
Proč by interrupci zakázal například v případě znásilnění? „Protože dítě za to nemůže. V krajním případě má být řešením adopce. Pokud žena ví, že znásilnění nerozchodí, měla by dostat adekvátní odškodnění. Adopce bude pro ženu lepší i ze zdravotního hlediska. Ale setkal jsem se i s názorem, který mi byl vysloveně proti srsti, shora jsem s ním nesouhlasil – někdo řekl, že v případě znásilnění by potrat nejen legalizoval, ale i doporučoval. To je fakt neetické. Měl bych pochopení pro to, že by někdo udělal v tomto případě zákonnou výjimku, protože chápu, že to pro tu ženu může být trauma, ale pro tohle ne,“ popisuje.
„Ale vy osobně byste v případě znásilnění výjimku nepovolil. Je to tak?“ ptáme se.
„Dá se říct, že ne.“
Incest je geneticky špinavý, ale přesto bych potrat vnímal jako neetický.
Je podle něj život dítěte nadsazen životu matky? „To ne. Řekl bych to jinak. Pocity ženy nejsou nadsazeny životu dítěte,“ odpovídá.
„Nemyslíte, že pokud žena musí porodit dítě, které vzniklo z incestu nebo ze znásilnění –“ začínáme, ale Vratislav nás přerušuje a říká: „Incest je geneticky špinavý, v takovém případě je mi to také proti srsti – ale přesto bych potrat vnímal jako neetický. Ale jak jsem říkal, krajním řešením mají být adopce.“
Co se dozvíš po odemknutí?
- V zemích, kde jsou interrupce zakázány, se jejich počet nesnižuje. Ženy jen volí potrat neoficiálními a méně bezpečnými cestami. Co na to říkají účastníci pochodu?
- Proč by podle nich měla žena nést následky trestného činu, třeba v případě znásilnění či incestu.
- Jestli by podle nich mohly opuštěné děti adoptovat i homosexuální páry.