Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Peníze byly, jsou i budou pravděpodobně nejsilnější hybnou silou lidí nejen na sociálních sítích. Tuto myšlenku využili i lidé z projektu Cash Catch, kteří po celém Slovensku ukrývají bankovky a pomocí různých nápověd vyzývají lidi, aby je hledali.
Cash Catch je slovenský projekt z dílny dvou mladých lidí, kteří se inspirovali zahraničím a rozjeli na Slovensku něco, co se těší velkému úspěchu na sociálních sítích. Jejich instagramový profil sleduje v době psaní článku již téměř 30 tisíc lidí, a jak přiznali i v rozhovoru pro Refresher, počet jejich followerů stále přibývá. Nejpopulárnější video má dokonce už 1,6 milionu zhlédnutí.
Jejich obsah se jeví jako jeden z nejjednodušších na sociálních sítích. Videa mají jen několik vteřin a v drtivé většině případů je na nich vidět jen složenou bankovku v obalu, jak ji ruka vkládá na vybrané místo. Pak už je jen na pozorných divácích, aby odhalili místo ukrytí a obohatili se tak o 5, 10, 20 či 50 eur.
Se zakladateli profilu jsme se spojili telefonicky a známe jejich pravou identitu, před veřejností však chtějí zůstat v anonymitě. Náš telefonát jsme začali otázkou, proč celá iniciativa Cash Catch vznikla. Oba se shodli na tom, že je inspirovala podobná tvorba ze zahraničí.
Co vás odlišuje od zahraničních tvůrců?
Snažíme se do svého konceptu přidávat zajímavější nápady, různé hádanky a obecně tento koncept zlepšit. Inspirace tedy přišla ze zahraničí, konkrétně z Amsterdamu.
Tam jsme viděli první profily tohoto druhu a poté se to rozšířilo i do jiných zemí. V zahraničí většinou jen nahrají video o tom, kam schovali peníze, a nechají je lidi hledat. My se snažíme zapojit různé nápovědy, hádanky a indicie, abychom lidi přinutili trošku hádat a přemýšlet. Někdy dáme dopředu vědět o místě, kde se budou luštit hádanky, ať se může zapojit více lidí včetně těch, kteří zrovna nejsou na daném místě.
Kdy vás napadlo vytvořit takový profil?
Začali jsme přibližně v polovině února. V rámci zahraničí se to nejvíce dostalo do povědomí koncem loňského roku, maximálně začátkem letošního roku. Chtěli jsme udělat něco jinak, než jak to dělají v zahraničí. Viděli jsme, že tam je to populární, a řekli jsme si, že na Slovensku se to ještě téměř vůbec nedělá.
Chceme oslovit větší počet lidí a touto formou je i pobavit. Časem bude cílem zlepšovat náš profil a dohodnout i nějaké sponzory na spolupráci. Touto formou můžeme ve videu odpromovat i nějaký produkt. Tím se zároveň otevírá možnost získat do oběhu více peněz, a tedy skrývat pro lidi vyšší částky. Cílem rozhodně není donutit lidi, aby se hnali za penězi. Pomocí hádanek a nápověd chceme docílit spíše toho, aby se zapojilo co nejvíce lidí, klidně i ti, co půjdou akorát kolem.
Proč držíte celou věc v anonymitě?
Nejsme „influencerské typy“ a také je lepší, že lidé neznají naše tváře, protože pak by už věděli, že jsme to my, a snadněji by nacházeli peníze. Lidé by nás tak mohli vysledovat a ztratil by se i efekt těch hádanek a nápověd, které se snažíme dělat.
Nedávno jsme byli v Košicích a tam se nám stalo, že nás pravděpodobně poznal jeden kluk. Byli jsme mu podezřelí a chvíli nás také sledoval. Chybou bylo, že jsme dopředu upozornili na Instagramu, kde se bude řešit nová hádanka. Přišli jsme na dané místo o hodinu dříve, ale kluk tam už číhal. Nakonec jsme ale všechno dokázali nahrát, ukrýt i publikovat bez komplikací. (smích)
Jsou peníze, které skrýváte, z vašich osobních zdrojů? Kolik jste jich už ukryli?
Ano, oba jsme pracující lidé a peníze, které jsou ve videích, jsou z našich soukromých zdrojů. Dosud jsme za to utratili přibližně 500 eur (zhruba 12 500 korun, pozn. red.).
Podle čeho se rozhodujete, kde a kolik peněz ukryjete?
Ve větších městech dáváme většinou vyšší částky. Více peněz, například těch 50 eur, necháváme i v případech, že se nejedná o klasické video, ale o nějakou složitější hádanku či hlavolam. Prostě platí, že když je náročnější pro lidi to místo najít, skryjeme více peněz. Jsme ze západního Slovenska, proto jsme začínali primárně tady v okolí. Byli jsme nedávno i na východním Slovensku a také si zjišťujeme od lidí, kde by o nás byl zájem.
Kolik lidí na tomto projektu pracuje?
Dva, ale měli jsme už jednu kvazi spolupráci s osobou, která se nám ozvala přes Instagram. Ale to bylo jen jednorázově. Chtěli bychom si to řešit ve vlastní režii, protože jde jak o důvěru, tak o naše plány s tímto projektem. V rámci volného času se snažíme co nejvíce cestovat a navštívit tak různá slovenská města.
Nebylo by efektivnější mít spojky po různých městech?
Přemýšleli jsme i nad tím, ale zatím je tento plán v nedohlednu. Možná postupem času, ale musela by to být taková osoba, které plně důvěřujeme. Momentálně to neřešíme.
Plánujete, že vás bude tento profil živit?
To uvidíme časem, jestli to vůbec bude možné. Závisí to na situaci, ale kdyby byla taková možnost, že bychom se do toho mohli pustit i ve větším, bylo by to určitě super. Chceme navázat spolupráce, od kterých bychom možná generovali nějaký příjem, ale není jisté, zda by to bylo až na takovou úroveň, aby nás to živilo. Ale bylo by fajn mít z toho peníze.
Nekontaktují vás lidé ve zprávách, abyste jim dali peníze z různých důvodů?
Ani ne. Spíše nám jen píší o konkrétních městech, která bychom měli navštívit. Záleží na tom, kde jsme, podle toho nám chodí spousta zpráv se žádostí, abychom navštívili to nebo ono město. Do zpráv nám chodí i úsměvné myšlenky lidí. Někteří píší, ať jim pošleme peníze rovnou na účet. V jedné zprávě nám jedna osoba humorně napsala, ať klidně hodíme peníze i na dno jezera, že si pro ně doplave. (smích)
Jak se díváte na to, že u dětí může váš obsah způsobit mylnou představu o zisku a hodnotě peněz?
Měli jsme několik podobných komentářů. Nesnažíme se to dělat takovým způsobem, abychom lákali děti na peníze. Právě naopak, chceme lidi zabavit a spíše jim přinášet odměnu za to, že uhodnou naše hlavolamy a hádanky. Děti tvoří z našich sledujících jen menší procento a není to naše cílová skupina. Myslíme si, že na Instagramu mohou narazit i na mnohem horší obsah a mělo by to být především na zodpovědnosti rodičů. Zároveň si uvědomujeme, že to může mít v této oblasti mírně negativní vliv, a tak bychom chtěli v budoucnu zakomponovat do našeho obsahu i nějaké příspěvky o finanční gramotnosti, které by zejména dětem vysvětlily pohled na peníze.
Kdy jste zaznamenali největší růst na Instagramu?
To hodně závisí na konkrétním dni. O víkendech, kdy nejvíc chodíme a točíme, to roste nejlépe. Celé se to zlomilo videem zpod Bratislavského hradu, které má více než jeden milion zhlédnutí. Někdy nám denně přibude i 700 followerů, jindy možná do 100. Závisí to na tom, zda vyjde video a jaký je den.
Už máte velký počet fanoušků, plánujete i novou strategii na sociálních sítích?
Snažíme se publikovat alespoň tři videa za týden, závisí to na našem čase. Ale snažíme se být co nejaktivnější. Základem je pro nás pravidelnost videí.
Objevila se i kritika, že jen chcete nasbírat followery na penězích a pak vydělávat ze spolupráce...
Samozřejmě že chceme navázat spolupráci, ale jen kvůli tomu, abychom vylepšili náš content. Určitě nepřestaneme s tvorbou. Teď už je ve stadiu řešení jedna spolupráce, ale zatím jsme ani žádné firmy neoslovili. Snažíme se soustředit na obsah. V nejbližší době se určitě chceme věnovat více i spolupracím.
Nebojíte se toho, že jde jen o rychlý trend, který se do pár měsíců vytratí?
Těžko říct. Ale věříme, že to bude dlouhodobější. Naším úkolem je i vymyslet novinky a obměňovat koncept tak, aby to lidi stále bavilo a nebrali to jako krátkodobou záležitost.