51 % mladých lidí v Česku vítá inovace. Podle výsledků průzkumu ČSOB a Mastercard jich ale potřebují více, hlavně ve školách a v dopravě.
Gen Z chce sdílet informace všude, kde je to jen možné. Uvítala by inovace v hromadné dopravě a na silnicích. Vůbec nejméně jsou její příslušníci spokojení se systémem výuky, při učení jim ale pomáhá AI. Vyplývá to z nového průzkumu „Index inovací“ společností ČSOB a Mastercard.
Jak se Gen Z staví k inovacím?
Výsledky výzkumu ukazují, že inovace jsou v ČR vnímány pozitivně. Polovina populace k nim má pozitivní vztah, přičemž mladší generace je k nim ještě otevřenější. 18 % lidí do 27 let inovace vyhledává a těší se na každou novinku.
Uvítali by jich však více. U mladých je vidět jejich zaměření na sdílení informací a propojování institucí i důležitost udržitelnosti a ochrany všech zdrojů. Zásadní je pro ně také work-life balance.
Vůbec nejméně jsou spokojení se systémem výuky na školách. Největší pokroky naopak vidí ve financích a možnostech placení, v zábavě, vybavení domácnosti, připojení k rychlému internetu a v rozšiřování umělé inteligence. V kategoriích online her a umělé inteligence aktuální spokojenost uživatelů s inovacemi dokonce převyšuje očekávání.
Gen Z a AI
Umělou inteligenci používá třetina populace ČR, u mladých je to dokonce více než polovina z nich (55,6 %). Zatímco 40 % lidí z ní má obavy, mladší generace v ní častěji vidí spíše přínos. Přesto se 53 % příslušníků gen Z obává, že za ně AI jednou převezme práci. Starší lidé jsou klidnější, protože se domnívají, že nástup AI nebude tak rychlý, aby je v práci ohrozil.
Obecně lidem nejvíce pomáhá s vyhledáváním informací (53 %), v podstatě pro ně funguje jako chytřejší Google. Následuje tvorba textů (32 %) a pomocník v práci (30 %). Gen Z však využívá AI výrazně odlišným způsobem. Pomáhá jim při studiu s rozsáhlými texty nebo si nechávají vytvořit souhrn knih, aby je nemuseli číst celé.
Shrnutí zjištění z průzkumu:
- Devět z deseti lidí se staví k inovacím vstřícně.
- Nejspokojenější jsou lidé s inovacemi u nových způsobů placení, online zábavy a využívání AI.
- Index inovací má hodnotu 78,3 bodu ze sta možných, což ukazuje prostor k dalšímu zlepšování.
- Největší potřeba inovací je u propojení úřadů a dostupnosti zdravotní péče, nejmenší naopak u elektromobility.
- Čtyři pětiny zaměstnanců zcela postrádají inovace ve své práci.
Kategorie s největším potenciálem pro inovace:
Kategorie | Potřeba inovací | Spokojenost se stavem inovací | Rozdíl |
Propojení úřadů | 7,71 | 4,19 | 3,52 |
Dostupnost zdravotní péče | 7,65 | 4,14 | 3,51 |
Silnice a dálnice | 7,53 | 4,20 | 3,33 |
Sdílení informací ve zdravotnictví | 7,46 | 4,30 | 3,16 |
Ochrana vody | 7,40 | 4,47 | 2,93 |
Kvalita potravin | 7,52 | 4,68 | 2,84 |
Worklife balance | 7,14 | 4,42 | 2,72 |
Dostupnost úřadů online | 7,47 | 4,88 | 2,59 |
(rozdíl mezi potřebami a skutečností u inovací v bodech, stupnice 0-10 bodů)
„Češi vítají inovace, protože je vnímají jako faktor, který zlepšuje dosavadní stav, zkvalitňuje život a přináší lepší zákaznickou zkušenost.
Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za technologie, data, inovace a operations
Index inovací ČSOB a Mastercard
Průzkum Index inovací se konal v září a říjnu mezi 1 355 respondenty z celé České republiky ve věku od 18 let. Základní osou je zjišťování pohledu populace na současný stav a očekávání v případě inovací a hodnocení míry naplňování těchto očekávání. Celkový index může nabývat hodnot od 0 do 100 bodů, přičemž hodnoty od 80 bodů výše lze považovat za velmi dobré a hodnoty pod 20 bodů za velmi špatné. Další část průzkumu zahrnovalo dotazování mezi 500 zástupci firem a podnikatelů a 32 startupy, v jehož rámci se zjišťovaly názory na aktuální vývoj v oblasti inovací a nejčastější bariéry a motivátory inovací. Průzkumy realizovala společnost Datank.