Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Tento článek je PR zpráva společnosti ČSOB.
21. listopadu 2024 v 14:30
Čas čtení 2:15
Sponzorovaný obsah

Používáš při učení AI? Podle průzkumu není gen Z v Česku spokojená se systémem výuky, chce inovace

Používáš při učení AI? Podle průzkumu není gen Z v Česku spokojená se systémem výuky, chce inovace
Zdroj: Pixabay/volně k užití
ZAJÍMAVOSTI ČESKO
Uložit Uložené

51 % mladých lidí v Česku vítá inovace. Podle výsledků průzkumu ČSOB a Mastercard jich ale potřebují více, hlavně ve školách a v dopravě.

Gen Z chce sdílet informace všude, kde je to jen možné. Uvítala by inovace v hromadné dopravě a na silnicích. Vůbec nejméně jsou její příslušníci spokojení se systémem výuky, při učení jim ale pomáhá AI. Vyplývá to z nového průzkumu „Index inovací“ společností ČSOB a Mastercard. 

Jak se Gen Z staví k inovacím?

Výsledky výzkumu ukazují, že inovace jsou v ČR vnímány pozitivně. Polovina populace k nim má pozitivní vztah, přičemž mladší generace je k nim ještě otevřenější. 18 % lidí do 27 let inovace vyhledává a těší se na každou novinku.

Uvítali by jich však více. U mladých je vidět jejich zaměření na sdílení informací a propojování institucí i důležitost udržitelnosti a ochrany všech zdrojů. Zásadní je pro ně také work-life balance.​

Vůbec nejméně jsou spokojení se systémem výuky na školách. Největší pokroky naopak vidí ve financích a možnostech placení, v zábavě, vybavení domácnosti, připojení k rychlému internetu a v rozšiřování umělé inteligence. V kategoriích online her a umělé inteligence aktuální spokojenost uživatelů s inovacemi dokonce převyšuje očekávání.

Gen Z a AI

Umělou inteligenci používá třetina populace ČR, u mladých je to dokonce více než polovina z nich (55,6 %). Zatímco 40 % lidí z ní má obavy, mladší generace v ní častěji vidí spíše přínos.​ Přesto se 53 % příslušníků gen Z obává, že za ně AI jednou převezme práci. Starší lidé jsou klidnější, protože se domnívají, že nástup AI nebude tak rychlý, aby je v práci ohrozil.​

Obecně lidem nejvíce pomáhá s vyhledáváním informací (53 %), v podstatě pro ně funguje jako chytřejší Google. Následuje tvorba textů (32 %) a pomocník v práci (30 %).​ Gen Z však využívá AI výrazně odlišným způsobem. Pomáhá jim při studiu s rozsáhlými texty nebo si nechávají vytvořit souhrn knih, aby je nemuseli číst celé.​

Anketa:
Používáš AI ve škole nebo v práci?
Ano, dost mi pomáhá.
Nepoužívám ji.
Ano, dost mi pomáhá.
94 %
Nepoužívám ji.
6 %

Shrnutí zjištění z průzkumu:

  • Devět z deseti lidí se staví k inovacím vstřícně.
  • Nejspokojenější jsou lidé s inovacemi u nových způsobů placení, online zábavy a využívání AI.
  • Index inovací má hodnotu 78,3 bodu ze sta možných, což ukazuje prostor k dalšímu zlepšování.
  • Největší potřeba inovací je u propojení úřadů a dostupnosti zdravotní péče, nejmenší naopak u elektromobility.
  • Čtyři pětiny zaměstnanců zcela postrádají inovace ve své práci.

Kategorie s největším potenciálem pro inovace:

Kategorie Potřeba inovací Spokojenost se stavem inovací Rozdíl
Propojení úřadů 7,71 4,19 3,52
Dostupnost zdravotní péče 7,65 4,14 3,51
Silnice a dálnice 7,53 4,20 3,33
Sdílení informací ve zdravotnictví 7,46 4,30 3,16
Ochrana vody 7,40 4,47 2,93
Kvalita potravin 7,52 4,68 2,84
Worklife balance 7,14 4,42 2,72
Dostupnost úřadů online 7,47 4,88 2,59

 (rozdíl mezi potřebami a skutečností u inovací v bodech, stupnice 0-10 bodů)

Češi vítají inovace, protože je vnímají jako faktor, který zlepšuje dosavadní stav, zkvalitňuje život a přináší lepší zákaznickou zkušenost.  

Michaela Bauer, členka představenstva ČSOB zodpovědná za technologie, data, inovace a operations

Index inovací ČSOB a Mastercard

Průzkum Index inovací se konal v září a říjnu mezi 1 355 respondenty z celé České republiky ve věku od 18 let. Základní osou je zjišťování pohledu populace na současný stav a očekávání v případě inovací a hodnocení míry naplňování těchto očekávání. Celkový index může nabývat hodnot od 0 do 100 bodů, přičemž hodnoty od 80 bodů výše lze považovat za velmi dobré a hodnoty pod 20 bodů za velmi špatné. Další část průzkumu zahrnovalo dotazování mezi 500 zástupci firem a podnikatelů a 32 startupy, v jehož rámci se zjišťovaly názory na aktuální vývoj v oblasti inovací a nejčastější bariéry a motivátory inovací. Průzkumy realizovala společnost Datank.

Domů
Sdílet
Diskuse