Vítej u nového dílu Refresher Art by PLOOM, kde ti ukazujeme talentované umělce a tvůrce z českého prostředí.
Značka On The Boat je jedním z nejvýraznějších upcycle počinů na české fashion scéně. Vznikla před sedm lety a na upcycling se začala zaměřovat zhruba čtyři až pět let zpět. Náš moderátor Honza Bican v nejnovějším Refresher Art by PLOOM vyzpovídal její zakladatelku Janu Horejšovou. Vzala nás do zákulisí svojí tvorby a prozradila, jak to vlastně ve světě přehlídek, fashion weeků a modelů za tisíce i desetitisíce korun funguje.
🪡 Kdo je Jana Horejšová?
Zakladatelka značky On The Boat, která se soustředí na etickou a ekologickou výrobu oblečení. Jana získávala zkušenosti například při práci pro značku Pietro Filipi nebo v pražském salónu Richter. Kromě módy se zajímá o čínskou medicínu a inspiraci ráda čerpá na Lanzarote nebo v Andalusii.

Saka, trička i dvacetimetrový ubrus
Jak vypadá běžný den upcycle návrháře? „Vlezu do sekáče a jedu. Prohlížím kousek po kousku. Ale vím, co potřebuju, takže mi hledání většinou nezabere moc času,“ popisuje Jana, jak shání materiál pro svoje modely. V den natáčení je pro ni ale návštěva second handu speciální. „Dneska tvoříme něco, co jsem nikdy nedělala, je to pro mě výzva,“ říká.
Jejím úkolem není najít materiál na saka, košile nebo trička jako obvykle, ale na ubrus o velikosti 2x 20 metrů. „Ubrus vyrábím pro Masopoost by PLOOM, který bude 8. března v Holešovické tržnici. I ta barevná paleta je výzva, bude to žluto-červeno-zeleno-fialovo-modrá věc,“ směje se a dodává, že k tomu bude potřebovat najít 80 kusů oblečení. „Inspiruju se jednou upcyklovanou košilí, kterou jsem vytvořila na pařížský fashion week. Je pošitá bílejma květama a tuhle metodu využiju i na ten ubrus hojnosti.“ Sneak peek, jak bude ubrus vypadat, uvidíš ve videu, osobně se pak zajdi podívat 8. března do Holešovické tržnice. Kromě ubrusu tam uvidíš i obrazy Honzy Bicana z prvního dílu.

Upcyklovat se dá všechno
Ačkoliv je rok 2025 na začátku, Jana už má za sebou první přehlídku, která se konala v pražském kulturním centru La Fabrika. „Message a koncept přehlídky byl založený na ženství. Tu přehlídku jsme dělali s PLOOM. Měla jsem jasně zadanou barevnou paletu, byly to růžový materiály. Celé to bylo hodně o pleteninách. Do teď jsem pracovala hlavně s pánskejma košilema, sakama a kalhotama, ale pochopila jsem, že upcyklovat se dá vlastně všechno,“ vypráví Jana.
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Kolik stojí fashion week
Na přehlídkové molo se její modely ještě letos vrátí, a to rovnou na pražském podzimním fashion weeku. Vysvětluje, že ačkoliv je taková účast pro designera důležitá, není to kvůli výdělkům. „Tím se vlastně buduje ta značka do budoucna. Když vezmu třeba sako s kytičkama, na kterým jsem pracovala 3 týdny, je to něco, čím se můžeš prezentovat, vypadá to krásně na tý runwayi. Ale nemám ho ani naceněný a pochybuju, že by si ho někdo za tu cenu koupil, je to tak 150 tisíc.“
Zároveň odhaluje, kolik účast na takové akci designera stojí. „Dá se to zvládnout i bez sponzora, ale člověk se na to musí finančně vybavit. Takhle jsem si střihla Paříž a dost to finančně zabolelo. Vyjde to třeba na takovejch 400 až 500 tisíc korun. Proto jsem vděčná, že mám podporu od PLOOM, kterej pomáhá designerům v různejch oblastech.“
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Fashion-life balance
„Před svým prvním pražským jarním fashion weekem jsem dostala ošklivej hejt. Tenkrát u mě vypuklo naplno začínající vyhoření a musela jsem se dlouho dávat do pořádku,“ odhaluje Jana těžké období, které ale úspěšně překonala. „Život jsem si rozdělila na dvě části, kdy 40 procent je práce a 60 procent je rodina,“ říká. Je vidět, že 40 procent úplně stačí Janě k tomu, aby vedla úspěšnou značku a plnila si dál svoje sny.
„Já bych – a to je můj velkej sen – upcyklovala Zaru. Hledám teď fast fashion značku, která by mi dávala oblečení, který se neprodá a pálí se na hromadách. Já bych tenhle materiál chtěla, bavilo by mě s nima dělat nějaký upcyklovaný kolekce.“
Jaké trendy podle Jany uvidíme v roce 2025 v ulicích, za jak dlouho se dá upcyklovat sako ze sekáče nebo jaké české osobnosti jsou pro Janu módní inspirací, už se dozvíš ve videu. Tak na nic nečekej a sleduj další Refresher Art by PLOOM!
