Hlavní postava filmu Sonny Hayes (Brad Pitt) není žádná vyhaslá hvězda motorsportu. Sonny Hayes totiž hvězdou ani nikdy nebyl. Nový film z prostředí slavné Formule 1 vypráví překvapivě strhující příběh, technická paráda je tu až na druhém místě.
Joseph Kosinski (TRON: Legacy 3D, Top Gun: Maverick) byl odjakživa považován za kvalitního řemeslníka s velkým smyslem pro design. Co však jeho filmy postrádaly, byly emoce, hřejivější barvy a poutavější atmosféra.
Tohle všechno zdánlivě odstranil, když se mu do rukou dostalo pokračování k jednomu ikonickému osmdesátkovému fláku s Tomem Cruisem. Pokud byste ale věřili zákulisním drbům, tak většinu té těžké práce na pokračování Top Gunu odvedli právě Cruise se svým dvorním scenáristou a režisérem Christopherem McQuarriem (Mission: Impossible – Fallout), který na filmu o stíhacích pilotech asistoval. Ačkoliv tak snímek přinesl Kosinskimu obří úspěch, mnozí stále nebyli přesvědčeni, že sám o sobě zvládne všechny tyto ingredience přenést i do adrenalinového světa Formule 1. Jak to dopadlo?
Ukázky klamaly tělem
Už od samého začátku natáčení nového F1 filmu (za nímž stojí bezedná peněženka studia Apple Original Films) bylo budoucím divákům a divačkám kladeno na důraz, že se bude jednat o doposud ten nejautentičtější pohled do zákulisí královny motorsportu, jaký kdy vznikl. Ostatně celá produkce se řadí mezi ty nejdražší v historii filmu (rozpočet měl bez marketingu vyšplhat až někam ke 300 milionům dolarů) i z toho důvodu, že se točilo během skutečných závodních víkendů, na skutečných tratích, ve skutečných závodních autech (byť upravených monopostech F2, tedy výrazně pomalějších, než jsou F1) a během skutečné sezóny.
Pak ale udeřila stávka scenáristů doplněná ještě navíc hereckou stávkou, což celé tohle pečlivě promyšlené, naplánované a extrémně drahé úsilí významně narušilo. Filmaři tak následně museli čekat až na další sezónu, aby mohli pokračovat tam, kde přestali.

S vydáním prvních ukázek se pak zdálo, že Kosinski a spol. opět jednou vsadili takřka vše na řemeslnou stránku věci, kdy posadí diváky*divačky přímo do kokpitu a nechají je za zvuku burácejících motorů (ačkoliv na tak moc, protože současná pravidla a celkově sport míří spíše k udržitelnosti a elektricitě) doslova sledovat to samé, co vidí jezdci během závodů. To znamená spousta záběrů z první osoby, nebo z kamer umístěných různě možně po autě nebo pak po dráze. Do toho dronové záběry, POV mechaniků a mechaniček, tu a tam nezbytné cameo opravdových hvězd sportu jako Lewise Hamiltona (producent a hlavní konzultant snímku), Maxe Verstappena, komentátora Willa Buxtona, šéfů stájí jako Toto Wolffa nebo Zaka Browna či samotného šéfa F1 Stefana Domenicaliho – zkrátka a dobře snaha o absolutní provázanost s realitou vyšperkovaná o ten nejvyšší level technické kvality.
Ve výsledku ale tohle všechno hraje až druhé housle, protože mezi tím se do filmu taky povedlo nečekaně propašovat obří porci srdíčka. A to je zatraceně dobře!
Schéma, ale funkční
Sportovní dramata většinou málokdy vybočují z nějakého předem nastaveného schématu. Platí to o takové klasice, jako je Rocky, a platí to i o tomto snímku. Hlavní postava Sonny Hayes je stárnoucím závodníkem, který má za sebou čerstvě výhru na 24hodinovém závodě v Daytoně, ve formuli ale seděl naposledy před 30 lety. Jeho stájový kolega je pak zbrklý mladíček Joshua Pearce (Damson Idris), kterému chybí nejen pokora, ale taky trpělivost. Když se tak šéf týmu Ruben (Javier Bardem) rozhodne ty dva dát dohromady, logicky z toho musí vyústit příběh o rivalství, které dříve či později přeroste v přátelství. Vedle toho se taky bojuje o přežití stáje, které se za dva roky nepovedlo získat jediný bod, a jedinou šancí na záchranu tak je, když se do konce sezóny (čítající devět závodů) podaří doslova nemožné – vyhrát.

Karty jsou tedy rozdány celkem jasně a pokud jsi někdy viděl*a jakýkoli sportovní film, pravděpodobně si dokážeš představit, jakým směrem se asi děj bude ubírat dál. Stejně jako však byly souboje v Rockym IV nebo Creedovi III stále napínavé, přestože člověk tak nějak tušil, jak dopadnou, je i zdejší závodění plné akce a napětí a zvratů, které ti dokážou rozpumpovat, nebo naopak zastavit krev v těle, kterak budeš s pusou dokořán sledovat dění na trati.
To je pak sice maličko přepálené a záměrně zdramatizované, protože takové kovbojství, jakého se Pittův hrdina dopouští za volantem F1, by mu v reálu vykoledovalo hromadu trestů a rychlou stopku, přesto ale zábavné, v rámci nějakého taktizování chytré, a hlavně šikovně provázané s děním mimo závodní okruhy. Jinými slovy se to hezky doplňuje s tou výše zmíněnou snahou o autenticitu, a když už by se zdálo, že tvůrcům došli nápady, vždycky se vytasí s něčím, co předtím nepoužili, čímž přidávají na zážitku jak fanouškům*fanynkám sportu (kteří se budou maximálně usmívat nad některými momenty, které by se asi v reálu úplně nestaly), tak i všem ostatním, protože pak celý sport vypadá daleko akčněji, než jaký ve skutečnosti možná je.
Pitt má pořád charisma na rozdávání
Mnozí si z obsazení 61letého herce do hlavní role závodníka F1 před premiérou utahovali, nutno však říct, že věk hlavního hrdiny hraje v příběhu stěžejní roli, Pitt navíc – podobně jako mnoho dalších herců z Hollywoodu – na svůj věk vůbec nevypadá, ve finále tak jeho postava působí celkem věrohodně.
Ne, otec roku z něj už asi nebude, jeho Sonny je ale doslova mašinou na charisma, která navzdory svému věku probudí a nakopne fungování celého fiktivního týmu, takže se z něj postupně stává bijící srdce filmu, jehož vrcholy a pády se pojí právě s tím, co se na plátně děje Pittově postavě. A jakkoli jsme mluvili o tom, že film následuje jasné schéma, v samotném finiši vlastně nabídne překvapivé rozuzlení, které sice dává perfektní smysl, a možná, že byste ho ještě na začátku i očekávali, v průběhu vám jej ale scénář začal záměrně vzdalovat, takže jeho naservírování bylo před cílovou rovinkou o to emotivnější a údernější.
Chválu si ale zaslouží i zbytek sympatického obsazení, včetně technické ředitelky týmu s tváří Kerry Condon, která zde slouží i jako romantický cíl pro Sonnyho. Tady už platí, že je nový F1 film pořád jen filmovým blockbusterem pro masy se vším všudy, a nikoli nekompromisní sondou do závodnické duše jako McQueenův Le Mans, natožpak dokumentem jako třeba oceňovaný Senna. Přesto však F1: The Movie nabízí natolik živelný zážitek a současně s tím expertní a technicky akurátní pohled do zákulisí Formule 1, že se s výše zmíněnými může v klidu měřit.
Hrají: Brad Pitt, Damson Idris, Kerry Condon, Javier Bardem, Tobias Menzies, Sarah Niles, Kim Bodnia, Samson Kayo
Stopáž: 155 minut
Premiéra: 26. června 2025
Pro zapálené petrolheady pak asi neskončí na prvním místě, na bednu to ale s přehledem vystačí, a pakliže si k němu najdou cestu i ty cílené masy (podle odhadovaných tržeb to zatím bohužel nevypadá), může se z něj klidně stát spolu s Rivaly a Le Mans '66 nejpopulárnější závodní film současnosti. Konkurence sice není mnoho, laťka ale v tomhle případě není zrovna nízko. Kosinski tak překvapil a pokud plánuješ jeho nový film vidět, IMAX je ten nejlepší způsob.
Hodnocení: 8/10