Od příchodu několika nováčků až po sira Lewise Hamiltona konečně v rudé, vybrali jsme nejzásadnější důvody, proč letošní sezóna F1 bude stát za to.
Pakliže už se nemůžeš dočkat prvního závodního víkendu letošní sezóny, zapiš si do kalendáře 14. března. Poprvé od roku 2019 se navíc bude opět začínat v Austrálii, kde se měl jet i první závod roku 2020, kvůli covidu se však zrušil a následně se vždy začínalo v Bahrajnu. Tam se mimochodem poprvé letošní dvacítka jezdců sveze i letos, stane se tak ovšem v rámci předsezónních testů, které započnou už 26. února.
Tebe už ale po přečtení titulku jistě zajímá, na co že se tedy můžeš letos tolik těšit. Na následujících řádcích se ti pokusíme shrnout ty nejzásadnější novinky nadcházející sezóny formule 1, která by mohla být v mnoha směrech zlomová. Za zmínku jistě stojí i čerstvá obří akce v Londýně, na které byly společně představeny nejen všechny nové monoposty a jejich lakování, ale zároveň i všichni noví piloti. Galerii najdeš níže. A pokud o to budeš stát, připojili jsme na konec i pár osobních tipů na to, jak by se mohla letošní sezóna odvíjet a která stáj, resp. který jezdec by mohl pozvednout pohár pro šampiona. Teď už každopádně nezbývá než zamávat zelenou vlajkou a 3... 2... 1...
1. Lewis Hamilton ve Ferrari
Začneme asi tím, na co se hned dvě velké skupiny fanoušků (včetně autora) těší nejvíc. Sedminásobný (někdo říká osmi...) mistr světa Lewis Hamilton se po dlouhých dvanácti letech definitivně rozloučil s Mercedesem, se kterým se mu podařilo zlomit všechny možné rekordy, vyhrávat poháry, zakládat různé iniciativy a celkově dělat F1 lepší a otevřenější pro všechny, a podepsal smlouvu na dva roky s legendární italskou stájí Ferrari, kde letos bude jezdit po boku Charlese Leclerca.
Tifosi aka superfanoušci stáje s černým hřebcem na žlutém pozadí v logu se tak ještě spolu s příznivci a příznivkyněmi britského závodníka letos spojí a vytvoří (minimálně tedy ze začátku) jednu superfanouškovskou základnu, která si bude přát doslova jedinou věc. Aby Hamilton získal osmý titul a zároveň tak pomohl Ferrari ukončit trýznivé 17leté čekání na další pohár konstruktérů. Stane se tak? Kdo ví. Počáteční nadšení se ale může taky velmi rychle změnit v ohromný tlak na všechny zúčastněné. Dlouhodobější nezdary by mohly vést k tomu, že se proti Hamiltonovi fandové Ferrari obrátí a držitel sedmi titulů v tu chvíli bude muset prokázat velký charakter, aby situaci ze sportovního i PR hlediska ustál. O to zajímavější tak jeho letošní angažmá bude.
2. Nováčci na roštu
No a když už jsme u těch jezdeckých změn, nesmíme zapomenout, že v letošní sezóně nás čeká také premiéra hned několika nových tváří F1. Po pár úspěšných závodech v roce 2024, kdy všelijak zaskakoval, nastoupí letos Ollie Bearman do Haasu jako jezdec na plný úvazek. Uvolněné místo po Lewisi Hamiltonovi v Mercedesu zabral megatalentovaný Ital Kimi Antonelli, který přeskočil F3 a přešel rovnou do formule 2, kde se mu velice dařilo. Nyní tak dostane šanci ukázat, co v něm je, mezi těmi nejlepšími.
Dále tu máme Jacka Doohana, jenž nahradí Estebana Ocona jako nový týmový kolega Pierra Gaslyho v Alpine. Vítěz titulu F2 v loňském roce Gabriel Bortoleto bude závodit za Kick Sauber, Brazilec bude spolupracovat s veteránem Nico Hulkenbergem. Hned za Bortoletem pak loni skončil Isack Hadjar, který letos zaplní místo Liama Lawsona v týmu RB. Nová krev tak má šanci přinést do závodů element neznáma a možná i lehké nevypočitatelnosti, kdy budou ze začátku sbírat cenné zkušenosti. Všichni jsou samozřejmě mistři za volantem, historicky ale nováčci mají tendenci častěji chybovat, a právě to může ze závodů v letošním roce udělat zatraceně napínavou podívanou.
3. Boj o první místa bude těsnější než kdy dřív
Ačkoliv první polovině loňské sezóny jednoznačně dominoval nakonec i pozdější vítěz šampionátu Max Verstappen (Red Bull), v té druhé naopak začal za konkurencí místy dokonce i zaostávat. Lando Norris (McLaren) mu dýchal v posledních závodech na záda takovým způsobem, že mnozí dokonce spekulovali, jestli vůbec Verstappen titul obhájí. Mezi týmy se pak svedla epická bitva McLarenu s Ferrari o prvenství v poháru konstruktérů, o němž se rozhodovalo až v samotném posledním závodě sezóny. Nakonec své vítězství potvrdil McLaren, Ferrari ale titul utekl jen o pár bodů, a letos jsou tak ještě více motivovaní na ten pohár konečně dosáhnout.
Kromě Verstappena s Norrisem ovšem zažil povedenou sezónu také stále víceméně nováček Australan Oscar Piastri (McLaren), jehož ledový klid mnohdy překvapil i daleko zkušenější jezdce na roštu. Závody ale vyhrávali i Charles Leclerc nebo Lewis Hamilton, kteří navíc letos budou jezdit oba za Ferrari, bitva o titul tak letos bude s největší pravděpodobností daleko napínavější než v posledních několika letech. A to je přesně něco, co si všichni fandové a fanynky F1 přejí.
Takhle budou vypadat monoposty v roce 2025:
4. Nová pravidla
Co se může obzvlášť podepsat na výkonnosti jednotlivých týmů, jsou pak nová pravidla. Auta budou opět těžší. Minimální váha se zvedla ze 798 kilogramů na 800. Platí to však pro kombinaci vozidla i jezdce, v minulosti tak těžší jezdci byli v mírné nevýhodě. Letos se ale zároveň zvedla minimální váha jezdců, která stoupla na 82 kilo. Proto byla přidána dvě kila i k celkové váze, tak aby se to vyrovnalo a nikdo nebyl náhodou znevýhodněn. S tím pak lehce souvisí i nová povinnost mít v autě zabudovaný systém chlazení jezdců, tak aby se opět nehazardovalo se zdravím jako loni, kdy si řada závodníků stěžovala během některých víkendů, že se v autě doslova roztékali.
Letos také budou týmy nuceny zapojit nováčky ještě do více tréninků než loni. Každý tým musí nechat mladé jezdce v testovacích pozicích odjet alespoň čtyři tréninky. Poslední zásadní změnou je pak bodování za nejrychlejší kolo, které se jednoduše zrušilo. Důvodem byl fakt, že většinou bonusový bod šel jednoduše tomu jezdci, který za sebou měl dostatečnou časovou mezeru, aby neztratil pozici při výměně pneumatik na poslední kolo.
5. Do kin dorazí celovečerní film
Aby toho nebylo málo, 26. června do kin dorazí také první celovečerní film ze zákulisí F1. Závodní snímek režiséra Josepha Kosinskiho (Top Gun: Maverick) má ambice posunout možnosti toho, co je ve filmu možné ukázat, a tvůrci se pyšní tím, že záběry pořízené přímo během závodních víkendů a ze skutečných aut a skutečných tratí budou ještě akčnější a dynamičtější, než když točili Toma Cruise ve stíhačce.
Producentem a konzultantem na filmu byl i Lewis Hamilton, který se spolu se zbytkem celé F1 staral o to, aby snímek působil pokud možno co nejvěrněji. Nad tím ale mnozí kroutí hlavou, protože už jen obsazení hlavní role budí mírné rozpaky. Hvězdou filmu totiž bude Brad Pitt, který ztvární staršího jezdce, jenž se vrátí z důchodu, aby pomohl novému týmu a novému jezdci k tomu stát se mistry světa. Někteří se tak nemůžou dostat přes fakt, že Pittovi je už 61 let. Nicméně známe, jak to ve filmovém světě chodí, v příběhu bude jistě Pitt mladší (ostatně sám moc na 61 nevypadá) a nejspíš bude existovat dobrý důvod, proč se za ten volant vrátí. Tvůrci také čerstvě zveřejnili nové behind-the-scenes záběry, na které se můžeš mrknout níže:
Naše predikce
No a teď už slíbené věštění z naší vlastní křišťálové koule. Aniž bychom tušili, jak dopadnou blížící se testy v Bahrajnu, asi nebudeme úplně mimo, když si tipneme, že McLaren naváže přesně tam, kde loni skončil, a od začátku bude v závodech mít mírný náskok. Něco nám pak říká, že Piastri bude prvním jezdcem McLarenu, který letos skončí v závodě na prvním místě.
U Red Bullu čekáme opět náročný rok. Za předpokladu, že auto bude seřízené k Verstappenově chuti, čekáme současného mistra světa konstantně soupeřit o první místa. Liam Lawson pak bude jistě zlepšením oproti Checu Perezovi, minimálně co se konzistence týče. Zároveň ale s Verstappenem nebudou mít dvakrát přátelský vztah, a mladík svého zkušenějšího parťáka nejednou rozzlobí. Během letošní sezóny by taky Verstappen mohl oznámit svůj konec v Red Bullu.
U Mercedesu se budou z počátku opět trápit. Antonelli se sice potvrdí jako generační talent, nebude však mít auto na to, aby soupeřil o první místa. Russell letos zažije zlomovou sezónu – buď zvládne navzdory technice zajíždět dobré výsledky a vyslouží si u Mercedesu dlouhodobější pozici, anebo se začne mluvit o jeho odchodu.
No a pak je tu samozřejmě Ferrari. Kromě hejtrů asi neexistuje moc lidí, kteří by legendární stáji nepřáli úspěch, a Lewisi Hamiltonovi rovněž tak. Přijde hned zkraje sezóny? Trochu se obáváme, že pár závodů naopak potrvá, než si vše sedne, jakmile to ale zaklapne, začne jak Leclerc, tak Hamilton šlapat na paty komukoli, kdo v tu chvíli povede. V průběhu sezóny by nás pak nepřekvapilo, kdyby jeden z dvojice závodníků v rudé dokonce šampionát i vedl.
A co celkový vítěz? Naším tipem je letos Charles Leclerc.