O tom, jak Reebok o víkendu omylem uváděl v Česku na svých stránkách ceny jednotlivých produktů v korunách místo v eurech, aniž by přitom změnil dané částky, už nejspíš slyšela i tvoje babička. Jak ale v minulosti podobné případy končily?
Sportovní značka Reebok momentálně čelí těžkému dilematu. V zásadě si „z ničeho nic“ získala pozornost celého Česka, když na svém oficiálním e-shopu u zboží v akci zapomněla přepočítat cenu v eurech na koruny. Například obuv, která normálně stojí 88 eur, stála najednou 88 korun. A to i po více než 40 hodinách od momentu, kdy si někteří chyby poprvé všimli.
Desetitisíce Čechů a Češek se tak vrhly na stránky prodejce (servery kupodivu nápor přežily) a začaly bleskově nakupovat v domnění, že ušetří tisíce (a víc) korun za nákup. To ale ve finále nemusí být tak zcela pravda. Kromě toho, že chybné cenovky již byly ze stránek odstraněny, až nyní s nástupem pracovního týdne začne firma objednávky vyřizovat. A tady by mohli lidé těšící se na nové páry bot a další věci nepříjemně, ale očekávaně narazit.
Nestalo se to poprvé
Není to totiž poprvé, co k podobnému omylu došlo. Pokud bychom se podívali do minulosti, jak se takové situace řešily, zdá se, že nejpravděpodobnějším scénářem bude hromadné storno. Ostatně stalo se tak v případě levných telefonů na Alze v roce 2010 (a znovu v roce 2015), kdy zákazníci nakoupili levně, ale Alza následně uvedla, že šlo o jasný omyl, a objednávky stornovala.
V roce 2012 také bývalý e-shop CZC.cz prodával omylem televizory za pár korun – opět vše skončilo storny. Existují ale i čerstvější případy. LEGO v roce 2022 omylem zlevnilo drahé sety v hodnotě tisíců korun. Výsledek? Až na pár výjimek byla většina nákupů stornována.
Pokud tedy Reebok opravdu lidé o víkendu „vykoupili“, a nejednalo se o cílenou „guerilla marketing“ kampaň, jak někteří na internetu, včetně třeba influencera a moderátora Johnnyho Machette, spekulují, zdá se být storno takřka jistotou.

Šance na zázrak
Důkaz, že zázraky se dějí, bychom ale našli například u společnosti Foreo v roce 2019. Ta na Black Friday zlevnila jeden kosmetický přístroj ze standardní ceny 279 dolarů (cca 6 tisíc korun) na pouhých 9,90 dolarů (214 korun). Šlo o chybu, která trvala asi dvě hodiny. Celkem však bylo zakoupeno přes 38 tisíc kusů, což vedlo ke ztrátě přes 10 milionů dolarů! Místo storna se ale společnost rozhodla chybu „skousnout“ a vyjít zákazníkům vstříc.
„Ve společnosti FOREO se řídíme pravidly,“ popsal Forbesu generální manažer Beki Hoxha. „Jsme kosmetická a wellness společnost, která se snaží svými inovacemi a řešeními usnadnit našim zákazníkům život a životní styl. Podporujeme sebevědomí a péči o sebe sama. Součástí této cesty je integrita a transparentnost,“ dodal k rozhodnutí objednávky nestornovat a nakonec ještě produkt přesto nechat po dobu svátečních dnů zlevněný o 50 procent.

Ve finále je tak možné všechno. Třeba Reebok překvapí. Spíš asi ne. Společnost neuvádí kontakt na tiskové oddělení, na e-maily odpovídá jen ve všední dny, oficiální vyjádření tak doposud nevydala a smluvní podmínky hovoří jasně – odeslaná objednávka ještě nutně neznamená potvrzení ze strany prodejce.