Z manažerské pozice v J&T až k vlastní síti luxusních vil u moře. Monika opustila korporát po 22 letech a v Chorvatsku vybudovala značku Moonlight Villas.
Monika v Chorvatsku spravuje a vlastní síť luxusních vil Moonlight Villas, okouzlil ji poloostrov Istrie. Nikdy o tom nesnila, spíše šlo o touhu žít alespoň částečně u moře a zároveň budovat vlastní byznys. „Takový, ve kterém si člověk plní vlastní sny, ne cizí. I když jsem pracovala na vysoké manažerské pozici, stále to znamenalo naplňovat vize někoho jiného. A jak to už v životě bývá, když něco člověk opravdu chce, celý vesmír se spojí, aby mu to pomohl dosáhnout. Potom už jen je třeba najít odvahu, rozpoznat správný moment a říci si, buď to udělám teď, nebo už nikdy,“ říká pro Refresher Monika.
Po 22 letech opustila korporaci J&T a od roku 2017 působí v Chorvatsku. V současnosti vlastní tři chorvatské nemovitosti, z nichž dvě jsou dostupné pro krátkodobý pronájem turistům a turistkám.
„Začátky v podnikání bývají náročné, a o to víc, když se snažíš prosadit v cizí zemi. Navíc na Balkáně, kde v byznysu stále dominují muži. Ale s odstupem času mohu s jistotou říci, že to stálo za to. Do Chorvatska jsem odešla jako představitelka J&T na manažerskou pozici v bance, ale postupně se moje životní cesta začala ubírat úplně novým směrem.“ Přečti si inspirativní příběh Moniky, která uspěla na Balkánu.
- Jaké byly její začátky na Istrii.
- V čem je turistický byznys náročný.
- Co podle Moniky dělá dobrou vilu u moře výjimečnou.
I tady jsou tací, kteří naslibují a nesplní nic
Do Chorvatska původně přišla ještě jako představitelka J&T na manažerskou pozici v bance. To jí pomohlo navázat klíčové kontakty, díky kterým už pak věci šly o něco snadněji. „Nebylo to tak, že bych si Istrii cíleně vybrala jako místo, kde chci žít. Spíše to byla kombinace správného momentu a odvahy pustit se do něčeho nového. Vnímala jsem, že na tomto trhu je prostor pro kvalitní ubytování, které by bylo alternativou k běžným, jednoduchým apartmánům, na jaké lidé byli zvyklí v minulosti.“
Monika, původem ze Slovenska, měla zkušenosti s byznysem v mezinárodním prostředí už předtím. Spolupracovala s lidmi z Francie, Ruska, Švýcarska i Česka. Na vlastní kůži si ověřila, že každá země má svá specifika a lidé v ní fungují jinak. Říká, že pokud člověk chce v zahraničí uspět, nemůžete se snažit měnit zažitá pravidla, musí přizpůsobit své chování místním zvyklostem. Platí to i pro Balkán, ke kterému Chorvatsko patří a který má své osobité rysy a dynamiku.
Na Balkáně neexistuje nic, co vám někdo nedokáže slíbit, ale realita je pak jiná.
Také je podle ní důležité naučit se vybírat lidi, se kterými má smysl spolupracovat, a umět si vytvořit vlastní názor. Základem je ovládání místního jazyka, bez něj se jednoduše nepohneš.
To byla pro Moniku první nezbytná podmínka k tomu, aby v Chorvatsku vůbec mohla fungovat. Pokud jde o vyřizování povolení, výběr dodavatelů a další praktické záležitosti, systém je velmi podobný tomu, na který byla zvyklá.
„Najdete tu spolehlivé profesionály, ale i takové, kteří hodně naslibují a nakonec nesplní nic. Nejlépe to funguje přes doporučení a osobní kontakty, a když ovládáte chorvatštinu, můžete se rychle a efektivně dohodnout na všem, co právě potřebujete.“
Turistický byznys je náročný
„Být úspěšný v byznysu cestovního ruchu je náročné, protože se to výrazně liší od jiných oblastí podnikání. Musím říci, že to byla pro mě velká zkušenost, protože finance, ve kterých jsem působila 22 let, fungují úplně jinak. V turismu platí, že host má vždy pravdu, a je nezbytné mu ve všem vyhovět, i když nemusí mít pravdu. Po pobytu vám totiž může dát špatné hodnocení, což může ovlivnit celkovou pověst ubytování,“ říká Monika.
Před příchodem každého hosta se Monika a její tým snaží doladit všechny detaily, včetně doplňkových služeb, které host očekává. Během pobytu poskytují podporu, aby host mohl využít různé concierge služby, jako jsou například plavba lodí, degustace vína, tipy na kvalitní restaurace a další podobné zážitky.
Druhým aspektem turismu je, že i když je ubytování maximálně kvalitně připravené, země jako Turecko, Řecko nebo Tunisko nabízejí tak výhodné letenky, že hosté se rozhodnou pro jinou destinaci. „Chorvatsko si je vědomo, že turismus je klíčovou součástí jeho hospodářství, a proto velmi podporuje jeho propagaci. Přesto však ne každá letní sezóna je stejná a počet turistů může kolísat.“
A jak vypadá den majitelky luxusních apartmánů v hlavní sezóně? „V podstatě jde o organizační dny, protože na všechny služby využíváme externí dodavatele, ať už jsou to uklízečky, údržba zahrady, čištění bazénu nebo domácí kutil. Je nezbytné zkontrolovat každého z nich, aby svou práci odvedli na 150 procent a aby byla vila při příjezdu hostů připravena v dokonalém stavu.“

V jaké tržní ceně se pohybují ceny podobných vil?
Zprovoznění vil trvalo přibližně rok, protože první vilu koupili již postavenou a řešili jen interiér, detaily exteriéru, aby dosáhli vyšší standard a získali kategorizaci na úrovni 4*. V začátcích pronájmu, tedy v letech 2017 až 2018, bylo takových kvalitních vil velmi málo, takže ji dokázali pronajmout už jen na základě vizualizací. Do příchodu prvních hostů ji postupně zařídili.
Dnes můžeme říci, že současná tržní cena takové vily na Istrii se pohybuje kolem milionu eur (25 milionů korun), a za období od koupě se naše investice velmi pěkně zhodnotila.
V čem podle Moniky spočívá tajemství toho, že pronájem vil může být super výnosný a co dělá „dobrou vilu“ u moře výjimečnou? Přiznává, že konkurence nikdy nespí. Na trhu je k pronájmu čím dál více vil, ale klíčové je mít vilu v dobré lokalitě a kvalitně vybavenou, aby si host potřeboval na dovolenou přinést jen osobní věci.
Velkou výhodou je také jedinečný interiér, který se odlišuje od ostatních vil. Důležité jsou i doplňkové služby, jako snídaně přímo na vile, concierge služby, tipy na skvělé restaurace, pomoc s pronájmem lodě, tipy na výlety nebo na kvalitní místní vinaře. Cílem je, aby host, který strávil dovolenou v této vile, odcházel s pocitem: Děkujeme, stálo to za to, byla to nádherná dovolená.
Krásná vila se zalíbila například i Biance Rumanové, která v ní strávila dovolenou. „Zmíním například naši velmi známou módní designérku Janku Pištejovou, která nám sem dodala ze své kolekce interiérového designu i některé věci. Stejně tak sochařka Janka Brisudová. Hosté zde najdou na vstupu sochy do Feng shuei zahrady. Takže slovenské umění se tímto dostalo i za hranice a obdivují ho zahraniční turisté,“ dodává na závěr.