Téměř dvě třetiny lidí jsou pro zpřísnění regulace alkoholu. Nejvíce podporují omezení reklamy na alkohol nebo zákaz prodeje na akcích pro mladistvé. Vyplývá to z průzkumu organizace Ministr zdraví.
Asi jsi to v posledních dnech zažil*a taky: festivalová sezóna je v plném proudu a reklamy na pivo a drinky na tebe skáčou na Instagramu, TikTokové fyp, ale i na reklamách venku.
S tím by možná mohl být brzy konec. Zákony pro přísnější regulaci totiž podporují až dvě třetiny Čechů a Češek. A právě zkrocení reklamy je omezení, které vnímají jako nejprůchodnější.
Dále se jako přijatelné v průzkumu, který provedla agentura Behavio a vyplnila ho tisícovka lidí, ukázalo omezení prodeje na benzinových pumpách či automatech, ale také na sportovních či kulturních akcích.

„Česká společnost je mnohem otevřenější tomu řešit problémy spojené s alkoholem, než se někdy předpokládá, jak dokládá průzkum. Rozhodně již neplatí, že která politická strana sáhne na alkohol, tak prohraje volby,“ vysvětlila Kateřina Hellebrandová, ředitelka think tanku Ministr zdraví.
Češi rekordmani
Společně se svými kolegy a kolegyněmi si v organizaci Ministr zdraví předsevzali nemalý cíl: prodloužit život Čechů a Češek o pět let.
A právě spotřeba alkoholu s tím neodmyslitelně souvisí. Kromě známých rizik jako komplikací u těhotenství, závislosti nebo poškození jater, způsobuje alkohol i nemoci srdce, oběhové soustavy, hned několik druhů rakovin, oslabenou imunitu, poškozený trávicí systém nebo duševní poruchy paměti a učení. K tomu všemu připočti ještě takzvaná společenská rizika, jako je třeba domácí násilí, zvýšená kriminalita, dopravní nehody nebo užívání alkoholu mladistvými.
A v Česku s pitím nešetříme. Polovina z nás vypije více než sedm skleniček alkoholu týdně. Do tohoto čísla se přitom počítají i miminka nebo senioři. Podle čísel WHO máme třetí největší konzumaci alkoholu v Evropě, předběhli nás jen Rumuni a Gruzínci. Denně přitom podle stejného reportu v důsledku konzumace alkoholu zemře až 2200 Evropanů a Evropanek. V Česku je to pak asi šest až sedm tisíc lidí ročně.
Cílem kampaně přitom není zakázat alkohol, ale zavést nějakou formu regulace, jako je tomu v jiných evropských zemích. „Navzdory skutečnosti, že alkohol je svým bezpečnostním profilem de facto tvrdou drogou, je v české společnosti široce tolerován, a to dokonce i v případě konzumace alkoholu dětmi. Proto je důležité postupně měnit společenské vnímání alkoholu, například prostřednictvím zavedení přísnější regulace reklamy na alkoholické nápoje nebo celospolečenských kampaní, obdobně jako u tabákových výrobků,“ řekl Petr Pleva, člen správní rady Think tanku Racionální politiky závislostí.
Mezi formy regulace patří třeba omezení reklamy nebo prodeje. „Jedná se zejména o změnu konstrukce spotřební daně, aby její výše zohledňovala procento alkoholu v nápoji, omezení dostupnosti alkoholu v samoobslužných prodejnách a v nočních hodinách,“ upřesňuje Pleva. Společně s dalšími organizacemi tak proto už dříve uveřejnili výzvu k omezení dostupnosti alkoholu.
Teenageři by se k alkoholu dostat neměli
Další z regulací, které pomáhají děsivá čísla snižovat, souvisí s omezením přístupu alkoholu u teenagerů. Právě v pubertě si totiž budujeme návyky. A čeští dospívající také vedou evropské žebříčky. Se zkušeností s alkoholem už v šestnácti letech jsme na třetím místě, ukázal nedávný výzkum.
„Alkohol má dopad na vývoj mozku. Ještě v dospívání se vyvíjí mozek a celý organismus. Účinky alkoholu v dospívání jsou mnohem než v dospělosti, kdy už se například dospělý člověk s látkou setkal. U dospělých je vývoj mozku dokončen, tak dopady nejsou takové. V dospívání to může mít vliv dlouhodobě, v dospělosti můžeme vidět dopady konzumace v dospívání,“ okomentovala pro ČT výsledky Vedoucí Národního monitorovacího střediska pro drogy a závislosti Pavla Chomynová.

Pomoci s tím může i regulace reklamy, například omezení vysílání reklamy v nočních hodinách nebo její omezení v digitálním prostoru. Právě tuhle formu regulace podporuje nejvíce oslovených z průzkumu Ministra zdraví.