Sny a vize herních vývojářů se ne vždy naplní a jejich projekty tak putují do koše. Stejně tak tomu bylo i u následujících deseti titulů, které si už bohužel nezahrajeme.
Zrušené hry jsou smutnou, nicméně zajímavou kapitolou. Na jednu stranu se totiž jedná o určité neuskutečněné cíle a záměry autorů, kteří vývoji věnovali svůj čas a úsilí, lítost z nenávratně stornovaných projektů je pak ještě o to více hořká, když připravovaný titul vypadal opravdu slibně a lákavě, ačkoliv ne vždy se hra dostala až do fáze, kdy jsou záběry přímo z hraní představeny veřejnosti. Ovšem na druhou stranu může s odstupem času vyplavat na povrch řada zákulisních informací, které nám částečně poodhalí kousek z prostředí herního vývoje nebo jaké faktory mají na vznik či zánik her vliv. Bylo by totiž chybou domnívat se, že tvůrci měli vždy jednoduše obavy například z možného komerčního neúspěchu svého produktu, kdy by na sebe daná hra po vydání nebyla schopná vydělat. Následující desítka her dokazuje, že i komerčně potenciálně úspěšné tituly se nemusí vždy dočkat vydání, a to ať už z důvodu boje o licence, kontroverzní náplně nebo jednoduše nenaplnění představ o kvalitě.
Star Wars 1313
K jejímu oficiálnímu odhalení poprvé došlo veletrhu E3 v roce 2012, bohužel ale netrvalo dlouho a objevilo se oznámení o přerušení a následném ukončení vývoje. Hra byl původně vyvíjena interně přímo ve studiu LucasArts, to ovšem v této době získalo Disney, které mělo pro herní tituly ze Star Wars univerza odlišnou vizi než George Lucas a licenci se rozhodli prodávat externím tvůrcům a vydavatelům. Stojí za zmínku, že u vývoje asistovala scénáristka Amy Hannig. Ta se podílela i na sérii Uncharted a její rukopis lze vypozorovat i v některých pasážích šestiminutového gameplaye, které mohou skutečně připomínat sekvence z her s dobrodruhem Nathanem Drakem – viz šplhání po hořícím křídle. Hra měla slušný potenciál, nechť je jí země lehká. Requiescat in pace.
Prey 2
Sequel k prvnímu dílu Prey byl ohlášen v březnu (marec) 2011, kdy byla hra ve vývoji již přibližně dva roky. Paradoxem je, že hráči se začali o budoucnost titulu bát ještě dříve, než vůbec nějaké problémy přiznali samotní autoři a netrvalo dlouho a objevily se zprávy o jejím zrušení. Bethesda jakožto vydavatel jako důvod uvedla, že dosavadní produkt vyvíjený společností Human Head Studios jednoduše nesplňoval jejich kvalitativní požadavky, a tak vývoj zatrhla. Tvůrci své zklamání z tohoto rozhodnutí neskrývali a podle nich měl Prey 2 šanci stát se jedním z nejlépe vypadajících titulů minulé generace konzolí, což se může zprvu zdát jako přehnané tvrzení, ovšem záběry z hry vydaly opravdu skvěle, i přestože byla stále relativně v rané fázi vývoje. Můžete se také pokochat vyrenderovaným trailerem nastiňujícím koncept hry, kde se protagonista vydává na lov marně prchající mimozemské kořisti.
Fallout Online
Série Fallout je známá zejména rozlehlostí svého postapokalyptického světa a nepřeberným množstvím herního obsahu, nápad vytvořit v tomto bohatém univerzu MMO titul tak není tolik překvapující. Na vývoji hry se osobně podílelo i několik tvůrců původního Falloutu, k jejich smůle ovšem studio Interplay Entertainment nebylo majitelem licence, kterou v té době již vlastnila Bethesda. Ta od Interplay požadovala odstranění odkazů na sérii, které se ve hře vyskytovaly, což následně vedlo k vleklým soudním rozepřím. Studio Interplay Entertainment absurdní požadavek Bethesdy okomentovalo přirovnáním k vytváření filmu s názvem Sněhurka, aniž by se v něm hlavní hrdinka pohádky vůbec objevila. Spory nakonec skončily mimosoudním domluvou. Interplay slíbilo odstranit veškeré odkazy na slavnou sérii a koncept MMO hry přejmenovali na Project V13, na kterém v současné době pracuje divize Black Isle Studios.
Halo: Chronicles
Vývoj hry mělo na starosti studio Wingnut Interactive, které vzniklo v roce 2006 ze spolupráce společnosti Microsoft a filmového režiséra Petera Jacksona, který v té době pracoval také na Halo filmu. Halo: Chronicles bylo zamýšleno jako epizodický titul, který měl být zaměřen na „intimní, osobní aspekt války“, nicméně v roce 2009 Jackson hernímu blogu Joystig prozradil, že vývoj byl ukončen. Později ke svému vyjádření dodal, že „projekt se zhroutil, když nakonec nedošlo ani k realizaci samotného filmu“, a jak režisérův manažer Ken Kamins vysvětlil, zrušení hry souviselo se škrty v rozpočtu. Ačkoliv se tvůrci o náplni hry nijak detailněji nevyjádřili, početnou komunitu fanoušků série zrušení zamrzelo. Nemuselo je to ovšem trápit příliš dlouho, jelikož Microsoft se poté rozhodl upínat všechny své síly k vývoji her jako Halo 3: ODST, Halo: Reach nebo Halo Legends.
S.T.A.L.K.E.R. 2
Pokračování hororové first-person střílečky odehrávající se v alternativní realitě v oblasti černobylské jaderné havárie by si přál nejeden fanoušek předchozích dílů série, bohužel osud (spolu s vývojáři) tomu chtěl jinak. Titul studio GSA Game World oznámilo v roce 2010 s plánovaný releasem na rok 2012. Hra měla využívat vlastní zbrusu nový multiplatformní engine, nicméně v následujících letech po oznámení byl vývoj přerušen, poté zase obnoven, až byl nakonec v roce 2012 zrušen s definitivní platností. Namísto toho se tvůrci rozhodli pro free-to-play MMOFPS Survarium, do nějž byly některé nápady z druhého Stalkera přeneseny. Pro zajímavost stojí za to uvést, že v minulém roce studio West Games odstartovalo kampaň na Kickstarteru určenou k získání prostředků k tvorbě duchovního následovníka Stalkera s názvem Areal. Studio tvrdilo, že ho tvoří tým vývojářů stojících přímo za Stalkerem, ale ve skutečnosti údajně pracovali jen na jednom zrušeném projektu pro internetové prohlížeče. Ačkoliv se jim podařilo získat cílovou částku 50 tisíc dolarů, objevilo se pádné podezření z podvodu, načež Kickstarter kampaň zrušil ještě dva týdny před oficiálním deadlinem, celou záležitost ale odmítl komentovat. V přiloženém videu se můžete pokochat několika animacemi NPC postav ze zrušeného Stalkera 2.
Tom Clancy's Rainbow 6: Patriots
Patrioti jsou víceméně dodnes zahaleni rouškou tajemství, jelikož není jasné, až přesně do jaké fáze vývoje se projekt vlastně dostal a co bylo pravým důvodem jeho zániku, což otevírá prostor ke spekulacím. Jelikož měl díl znamenat určitý posun a průlom v sérii (ať už z hlediska nových mechanismů, grafiky a podobně), autoři se mohli zaleknout případné kritiky zastánců původních her. Taktéž to mohl být blížící se příchod osmé generace konzolí, s čímž se ostatně váže i prohlášení tvůrců z E3 2013, kde sice zažehnali obavy o jejím osudu potvrzením pokračování ve vývoji, nicméně rozhodli se pro release až na příští konzolovou generaci. Stejně tak mohla být důvodem i na americké poměry ožehavá tématika Patriotů. Zápletka hry se totiž měla zabývat zneškodněním teroristické hrozby přímo na území USA a zároveň také uvnitř samotného Rainbow 6 týmu. V celé situaci tak mohla figurovat politická korektnost a po položení si otázky, zda je Amerika na zpracování tématu vnitřního terorismu připravená, došli autoři k závěru, že není. Oficiální zrušení konceptu Rainbow 6: Patriots přišlo v červnu (jún) 2014, nicméně jako náhrada bylo oznámeno Rainbow Six Siege, které by mělo na pulty dorazit 1. prosince (december) letošního roku.
Star Trek: Secret of Vulcan Fury
Ačkoliv jediné dochované záběry přímo ze hry pocházejí z roku 1997, tedy z doby, kdy byla hra představená na E3 v Atlantě, Star Trek: Secret of Vulcan Fury působí velmi líbivě i dnes. Autoři ze studia Interplay za sebou měli tou dobou již celou řadu Star Trek her, nicméně v tomto případě nebyla jejich vidina prakticky proveditelná, a to ať už z technologického nebo finančního hlediska, což sami brzy zjistili. Mělo se jednat o point-and-click adventuru (ve stylu her studia Sierra) zaměřenou na historii rasy Vulkánců a Rumulanů, ovšem s kompletním využitím full-motion videa a animací, které měly ve výsledku realisticky zachycovat emoce v obličejích vymodelovaných podle herců původní televizní série. Není bez zajímavosti, že scénář měla navíc na starosti D. C. Fontana, autorka celé televizní série a první série z Nové generace. Oznámení oficiálního zrušení přišlo v únoru (február) 1999 a z celé hry nikdy nebylo dokončeno více než 5-10 procent.
StarCraft: Ghost
Na rozdíl od kultovní real-time strategie StarCraft byl díl s podtitulem Ghost zamýšlen jako střílečka se stealth prvky z pohledu třetí osoby a hráčům tak hra měla přinést bližší a osobnější náhled do StarCraft univerza, přičemž byla určena pro stanice Nintendo GameCube, PlayStation 2 a Xbox. Předzvěstí problémů bylo nejdříve posunutí data vydání, později pak oznámení zrušení verze pro Nintendo. V březnu (marec) 2005 nakonec Blizzard uvedl, že vývoj byl na neurčitou dobu pozastaven, a i přestože prezident společnosti oficiálně potvrdil definitivní zrušení hry až v roce 2014, příliš mnoho hráčů v její realizaci již po takové době nejspíš ani nedoufalo. Důvod byl jednoduchý. Ačkoliv byl StarCraft: Ghost nadějným projektem, nedosahoval vysokých kvalitativních standardů společnosti, a raději než aby riskovali poškození pověsti, se ho rozhodli smést do koše. Nicméně některé prvky z něj autoři použili do jiných her.
Titan
Příběh MMO titulu Titan je zajímavý mimo jiné v tom, že ačkoliv byl celkově ve vývoji asi sedm let, Blizzard ho stornoval, aniž by ho někdy oficiálně oznámil. Důvody pro jeho zrušení byly víceméně identické jako u StarCraftu: Ghost, tedy obavy z nenaplnění extrémních požadavků, které jsou na firmu hráčskou veřejností kladeny. Tento případ znovu ilustruje kapitálovou svobodu Blizzardu (danou tokem peněz z jiných titulů), díky níž se mohou tvůrci roky věnovat konceptu, který nakonec světlo světa nikdy nespatří. Titan na druhou stranu ale také dokládá, že autoři si jsou plně vědomi své pozice v očích hráčů, pro které je Blizzard suverénním studiem, jenž doslova předefinovalo žánr MMO her. Kvůli tomu si tak tvůrci nemohou dovolit vydat nic jiného než opět naprostou herní špičku. Celá práce na Titanu ale nepřišla úplně vniveč, jelikož například několik map bude použito v připravované multiplayerové střílečce Overwatch, která vyjde příští rok. Doufejme.
Silent Hills
Velké nadšení z volně stažitelného dema s názvem Playable Teaser následovalo velké zklamání z oznámení zrušení vývoje. Ten řídil sám Hideo Kojima, jehož v té době nejasná budoucnost v Konami dala za vznik obavám, zda se plnohodnotného Silent Hills vůbec někdy dočkáme. Ty se naneštěstí naplnily, když vydavatel oficiálně potvrdil, že nedočkáme. Pobouření fanoušci založili v naději na vzkříšení projektu petici, pod kterou se podepsalo již necelých 190 000 nadšenců, a pokud máte zájem, přidat se k nim můžete zde. Na hře s Kojimou a jeho týmem spolupracovali také filmový režisér Guillermo del Toro nebo herec z Walking Dead Norman Reedus, který měl ztvárnit postavu hlavního protagonisty. Playable Teaser na každý pád sliboval atmosferický hororový zážitek s aspiracemi na jeden z nejzajímavějších žánrových počinů posledních let. Na povrch začínají nicméně prosakovat informace, že zmíněné trio by případně mohlo vytvořit jiný projekt, tak uvidíme.
Bonus: Six Days In Fallujah
Kontroverzní látka v kombinaci s americkou politickou korektností pohřbily již řadu projektů (nejen herních) a Six Days in Fallujah je ukázkou jednoho z nich. Jednalo se o historickou vojenskou hru z pohledu třetí osoby, která měla zachycovat druhou bitvu o Falúdžu během války v Iráku, kde během šesti dní zahynulo asi 1 200 povstalců, stovky civilistů a 95 členů americké námořní pěchoty, dalších 500 jich pak bylo zraněno. Za hrou stálo studio Atomic Games, nicméně ihned po jejím odhalení se látky chytla americká média v čele s ABC News, jejíž reportáž spustila na autory lavinu kritiky, jak vůbec videohry mohou tak citlivé téma zpracovávat. Přitom to byli samotní váleční veteráni, z jejichž iniciativy začali tvůrci na hře pracovat. To ale ve výsledku nehrálo roli. Po rozpoutání kontroverze se vydavatelé hry zalekli, dali od ní ruce pryč a studiu pak už nezbývalo nic jiného, než vývoj zastavit. Ačkoliv autoři oficiálně nepotvrdili, že hra nikdy nevyjde, její osud lze snadno odtušit. Doufejme, že jednoho dne bude i videohrám „dovoleno“ vyjádřit se k závažným tématům, podobně jako to dělá film, komiks nebo jakékoliv jiné médium.
Kromě vybrané desítky za zmínku rozhodně stojí také další zrušené projekty. Mezi ty například patří další titul od Blizzardu Warcraft Adventures: Lord of the Clans, NBA Live 13 od EA Sports, Bioshock pro PS Vita, B.C., za kterým stál Peter Molyneux, dále pak hra The Dark Knight podle stejnojmenného filmu, Dirty Harry podle snímku s Clintem Eastwoodem, RPG The Lord Of The Rings: The White Council od studia EA Redwood Shores nebo další hra od EA s pracovním názvem LMNO, do níž měl přispět režisér Steven Spielberg. Určitě je také třeba zmínit projekt Agent od Rockstaru, o kterém se už dlouho mlčí, nicméně na oficiálních stránkách je stále označen jako „coming soon“. Původně měl vyjít exkluzivně pro PS3, to se už ale pochopitelně nestane, čili je možné, že s ním studio ještě počítá na současnou generaci, oficiálně zrušen totiž zatím nebyl. O další zrušené hry, které vás zaujaly, se můžeme podělit níže v komentářích.