Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
22. února 2016 20:30
Čas čtení 0:00
Ondřej Jarůšek

Český projekt samoobslužné autopůjčovny sklízí úspěch a plánuje přechod na autonomní vozy bez řidiče

ZAJÍMAVOSTI BRNO CARSHARING STARTUP
Uložit Uložené

Carsharing u nás není tolik využívaný jako v některých zahraničních zemích, o změnu se však snaží český projekt AJO. Daří se mu to a asi za pět let chce začít nahrazovat běžné vozy autonomními.

Pokaždé nás potěší, když narazíme na zajímavý a užitečný tuzemský projekt, o kterém můžeme naše čtenáře informovat. V minulosti jsme vám jich blíže představili celou řadu a máme v plánu v tom pokračovat i nadále, proto se dnes podíváme na startup s názvem AJO, který vznikl v roce 2013 v České republice, postupně začal získávat na popularitě a letos v lednu (január) byl vybrán do půlročního programu JIC Master, který podnikatelům a firmám pomáhá s tvorbou silné strategie a její aplikací do jednotlivých oblastí podnikání. AJO si klade za cíl zásadně změnit způsob, jakým běžný člověk v současné době využívá automobil, konkrétně se jedná o službu samoobslužné autopůjčovny operující na principu carsharingu, tedy sdílení aut, díky které již není nezbytné fyzicky vlastnit vozidlo, aby měl řidič neustále k dispozici prostředek pro pohodlný převoz nebo lepší a rychlejší mobilitu. Zakladatelem projektu je Mgr. Jaromír Klimek, který se v minulosti věnoval internetovému marketingu a založil také fotografický magazín PhotoExtract

Český projekt samoobslužné autopůjčovny sklízí úspěch a plánuje přechod na autonomní vozy bez řidiče

Ptáte se, jak služba AJO funguje v praxi? V první řadě je nutným základem pro každého zájemce věk minimálně 21 let, platné řidičské oprávnění a občanský průkaz. Po uzavření rámcové smlouvy přes internet si stačí vybrat a zarezervovat vozidlo, v kteroukoli v denní nebo noční dobu dorazit k příslušné předávací oblasti a tam si čekající auto odemknout pomocí smartphonové aplikace, případně kontaktovat dispečera, který to udělá dálkově za vás (klíčky se již nacházejí v autě a díky speciální technologii je zabráněno jejich zneužití). Auto poté zákazník jednoduše zaveze na stejné místo, kde si jej vyzvedl. Na výběr jsou v současné době jsou modely Hyundai i10 a prostorný kombík Logan MCV, přičemž všechna auta, kterých je celkem deset, jsou navíc vybavena klimatizací, českou dálniční známkou, havarijním pojištěním a nechybí ani sezónní pneumatiky. Vybrané vozy pak nabízí navíc rakouskou nebo slovenskou dálniční známku a Wi-Fi na celém území České republiky. Za tři hodiny při nájezdu deseti kilometrů přitom řidič zaplatí sympatických 94 korun (~3,5 eur) včetně paliva.

Doporučeno
Miroslav pracuje čtyři roky uprostřed brněnského Cejlu. „Romové jsou nuceni pracovat načerno, bydlí kvůli tomu nedůstojně,“ říká Miroslav pracuje čtyři roky uprostřed brněnského Cejlu. „Romové jsou nuceni pracovat načerno, bydlí kvůli tomu nedůstojně,“ říká 7. dubna 2024 13:30

Aktuálně je samoobslužná autopůjčovna dostupná pouze v Brně, jelikož je však o službu zájem, plánuje se expanze i do zahraničí. V České republice nicméně není AJO jediným projektem svého druhu, konkurují mu například carsharing Car4Way, Autonapůl, Car2Move nebo Emuj (se zaměřením na elektromobily). O úspěších projektu AJO však hovoří jasně už jen údaje o tržbách mezi lety 2014 a 2015, které zaznamenaly nárůst o více než tři sta procent. O budoucnosti projektu Klimek poodhalil trochu více informací v rozhovoru pro TyInternety a jak zdá, rozhodně se je nač těšit. Podle jeho slov by služba AJO přibližně v pětiletém časovém horizontu mohla začít přecházet na autonomní auta bez řidiče, fungovat na území několika států a připisovat si roční tržby pohybující se ve stovkách milionů korun. Budeme tedy držet palce. 

Domů
Sdílet
Diskuse