Socha nazvaná Panoptikum útočí na konzumerismus dnešní doby.
V Západních Čechách, konkrétně v Plzni, byla v minulých měsících umístěna bizarní socha králíka požírajícího člověka. Jedná se o dílo Adama Trbuška, studenta Fakulty designu a umění ZČU a nese jméno Panoptikum. Tato bakalářská práce vysokoškolského studenta vznikala 10 měsíců a ihned po svém umístění v Plzni na Košutce nad tramvajovou zastávkou Severka sklidila rozporuplné reakce. Většina lidí sochu přijímá kladně, avšak monument stále vzbouzí otázky a na městský obvod Plzeň 1 došlo i několik stížností. Nám se však autorův výtvor zalíbil, a to nejen díky jeho neobvyklosti, ale také díky filozofickému základu, který dílu dává větší rozměr. Jedná se totiž o jakousi parafrázi Goyova obrazu Saturn požírající svého syna. Francisco Goya svoji malbu vytvořil v době, kdy Napoleon dobýval jeho zemi.
Adam Trbušek pak své dílo přenesl do současnosti. Bezmoc z tlaku velikána v podobě francouzského vojevůdce pak přenesl na maličkost člověka, který je v dnešní době utiskován konzumerismem a naprosto podléhá svým rozmarům. Umělce si můžete vyhledat na sociálních sítích a pokud vás téma zaujalo, můžete kliknout zde, a prohlédnout si video, jak probíhal převoz a usazení třítunové sochy. Přichystali jsme pro vás také rozhovor s autorem lidožravého králíka, abychom vás neušetřili jeho pohledu a doplnili pár unikátních informací. Pořídili jsme i několik snímků, které si můžete prohlédnout níže a doplnili je fotografiemi od ochotného autora betonového Panoptika, kterému v noci svítí oči.
Ahoj, v minulém roce byla vystavena v Plzni na Košutce tvá socha. Jak dlouho trvaly přípravy a kdy projekt začal?
Socha vznikala od roku 2013 jako moje bakalářská práce. Tu jsem obhájil na podzim 2014, mezitím na fakultě probíhala soutěž, kam jsem sochu také zařadil, komise ji vybrala společně s dalšími dvěma díly. Zhruba další rok se čekalo na všemožná povolení a pak mohlo dojít k samotné instalaci a posléze k odhalení, jež proběhlo 30. listopadu 2015.
Pracoval jsi na projektu sám? Jak náročné bylo třítunovou sochu vyrobit?
Ano, sochu jsem od začátku řešil sám a také mi trvalo skoro dva roky jí dokončit. První půl rok se řešila koncepce, technologie a začal jsem práce na lidské figuře, tu jsem modeloval v hlíně, zaformoval a nechal odlít do betonu. Další půl rok jsem řešil plyšového králíka, toho jsem vyřezal z polystyrenu a natáhl sádrou. Tím jsem uzavřel svou práci v rámci bakalářského studia. Pro veřejný prostor to však byl nevyhovující materiál. Po ohlášení výsledků soutěže se několik měsíců řešilo umístění a různé detaily spojené s dokončením sochy, včetně konečného materiálu v závislosti na rozpočtu. Další práce na soše započaly někdy v září 2015, sádrový králík se měl přenést do betonu, celá socha se osekala zpět na polystyren, vytvořila se půltunová ocelová konstrukce a přes ní jsem nanášel beton.
Dílo vzbudilo mezi lidmi rozruch. Co má vůbec socha králíka, který požírá člověka zosobňovat?
Socha zobrazuje vztah člověka a konzumu. Konzumace nejen materiální, ale i idejí či podsunutých hodnot. Zobrazuje situaci, kdy jsme již vůči ní vzdali veškerý odpor a necháváme se bezvládně požírat.
Má růžová barva sochy nějaký hlubší význam?
Králík představuje svět medií, reklam, populární kultury a jiných dnešních bludů maskující se zdánlivou nevinností. Osobně mám tuto okatou nevinnost spojenou s růžovou barvou, proto jsem ji použil i na sochu.
Sochu stihli poničit vandalové ještě před jejím odhalením. Počítal jsi před vystavením i s negativními reakcemi podobného typu?
Určité obavy jsem samozřejmě měl, ale doufal jsem, že k poničení nedojde. Nevím, zda šlo o negativní reakci na sochu, vzhledem k nedalekému baru se mohlo jednat o jakékoliv buranství. Naposledy, co jsem objekt viděl, ho zatím dál nikdo nerozkládal. Možná už opadá nutkání se ho zbavit.
Plánuješ do budoucna tvořit podobná kontroverzní umělecká díla?
Určitě budu tvořit podobné sochy, jen je nevnímám jako kontroverzní a myslím, že doba, kdy se tato tématika dala brát kontroverzně, je už dávno pryč.
Původní návrh sochy měl sádrovou podobu, ta nynější je z betonu
Pokud vás článek zaujal a víte o podobných sochách/uměleckých dílech, která se nacházejí na území Česka nebo Slovenska a která by stála za zmínku, pište na [email protected]