Je zcela nové, citelně modernější, mnohem hezčí a tedy podstatně atraktivnější. Přesvědčí však i tím, co oko nevidí?
Řekněme si upřímně, Mercedes-Benz neměl ve střední třídě mezi prémiovými kupéčky dlouhá léta zrovna na růžích ustláno, zejména pokud mluvíme o kategorii vozidel, na kterých si svou dlouholetou a neprůstřelnou pověst vybudovaly trojkové bavoráky. Těm se ve Stuttgartu dlouhá léta ani nesnažil přímo konkurovat, pokud ale zalovíte do nedávné minulosti, vzpomenete si na model CLC, který však nebyl přímo tím nejšťastnějším řešením a i samotná veřejnost ho přijala poměrně vlažně. V roce 2011 však trojcípá hvězda udělala tlustou čáru a v rámci faceliftu předchozí generace s kódovým označením W204 uvedla, a to i při příležitosti 125. výročí značky, na trh konečně skutečně plnohodnotné kompaktní kupé. Ryze sportovně orientovaný dvojdveřák začal v prakticky čistě „mnichovské říši“ pomalu ale jistě vystrkovat růžky, až nadešel moment, kdy se stálicemi třídy doslova zametla specialitka s dodatkem Black Series, jejíž záda kryl jeden z nejikoničtějších motorů automobilismu všech dob.
Stabilní půda pod nohama by tak vybudována již byla, ale čas je nezastavitelný fenomén, a tak po pár letech by to chtělo něco nového, ještě lepšího. To přichází na podzimním autosalonu ve Frankfurtu teprve minulý rok, kdy na základech W205 generace světlo světa spatřila zcela nová třída C Coupé. V podstatě okamžitě po příchodu nejnovějšího céčka již v karoserii sedan a kombi bylo zřejmé, že novinka to má v šlépějích mimořádně vydařené třídy S namířeno pořádně vysoko, ostatně přesvědčit jsme se o tom mohli dříve i osobně. S příchodem třetí karosářské varianty však tato luxusní automobilka zachází ještě dál a nejenže s ním trefuje do černého ještě přesněji, ona jím doslova neodolatelně útočí na smysly. Nevěříte? Uvěříte!
Exteriér
Fantazie! Jinak prostě nevím ve stručnosti popsat první pocity, když uvidíte toto auto živě. Za normálních okolností vybavíte papírování, převezmete si klíč, nasednete a odjíždíte. Tentokrát se však mezi tento sled událostí vměstnalo několikaminutové kardio kolem auta, protože jeho mimořádně šarmantní křivky prostě musíte procítit okamžitě. Hned v úvodu přitom nutno podotknout jednu zajímavou skutečnost. Možná si řeknete, že mercedesáci jen vzali klasický sedan, trochu ho zkrátili, vybrali dvojici dveří a zadek doložili z S kupé, pravda je ale úplně jinde. Paradoxně, sportovnější a v neposlední řadě i šarmantnější derivát sedanu je delší až o 95 a širší o 40 milimetrů, ba co víc, disponuje o 8 centimetrů delším rozvorem. Připočítejme si k tomu A sloupek pod něco menším úhlem, střechu, která plynule splývá se zadní částí, defaultně snížený podvozek o 15 mm a na světě je nejen rozhodně nejkrásnější současné kupé od Mercedesu, ale také vozidlo, které se pyšní perfektním součinitelem odporu vzduchu v segmentu - koeficient s hodnotou jen 0,26!
Za úchvatně vyhlížejícím zevnějškem přitom kromě oněch, opravdu půvabných linií, stojí zdařilá konfigurace - sportovní paket AMG line, mnohopaprskové, až 19" disky v dvoubarevném provedení, no a samozřejmě lak. Hyacintová červená, jako příplatkový designo-metalický odstín ve spolupráci s celkovým šarmem doslova vyhazuje okolí oči z důlků a jazyk z úst. Neuvěřitelný magnet na pohledy. Přední partie jsou prakticky identické se sedanem, respektive kombi, doménou kupé, nehledě od zvoleného exteriérového balíku, je však standardní diamantová maska, která dodá Céčku okamžitě hodnotnější a atraktivnější look. Nad agresivním předním nárazníkem nechybí dobře známý LED Intelligent Light System s vyumělkovanou grafikou, špičkovým účinkem a množstvím funkcí - přivítání, přisvěcování a natáčení do zatáček, automaticky rozšířené mlhové světlo či automatické dálková světla s vyřezáváním (proti)jedoucích vozidel a chodců .
Z profilu vás kupéčko dostane asi nejvíce, divit se tomu nemůžeme. Vypíchnout třeba zpětná zrcátka vycházející ze dveří, ne sloupku, a samozřejmě plynule klesající střechu končící až na decentně vytvarované odrazové hraně na víku kufru, který ztvárňuje efektní designovou tečku. Podobnost s větším bráškou zde nepochybně je, no a my můžeme za ni jen a jen děkovat. Po vzoru S Coupé evidujeme po stranách výrazné linie umocňující celkový design, designéři se ale nechali inspirovat i horizontálně orientovanými a vysloveně elegantními zadními světlomety, které jsou jednou z hlavních odlišností ve srovnání s předchůdcem. Zejména díky nim můžeme prohlásit, že zbrusu nové C Coupé je tak krásné, elegantní a sportovní zároveň, přičemž pravdou je i to, že jako celek vystupuje citelně kompaktněji, vyváženěji a proporčně dokonaleji než zmíněné S kupé. Karoserie kupé je přitom navíc lehčí (1 605 kg) a díky nemalé míře použití vysoce pevnostního hliníku i tužší.
Interiér
S chválou není třeba v žádném případě šetřit ani při pohledu do vnitřku, kde dominuje opravdu moderně a již na oko hodnotně působící palubní deska. I přes zvolenou černou kombinaci, esteticky, velmi působivě a zároveň moderně navržený interiér zhmotňuje dílenským zpracováním, použitými materiály, ergonomií a výsledným dojmem z celku naprostou špičku v segmentu. Kam oko dohlédne, tam je patrná kvalita či luxusní punc, který jednoduše konkurence postrádá - pravý hliník, kovové kryty příplatkových reproduktorů Burmester, prvotřídní prošívaná kůže, kvalitní, nevrzající ovladače (nejeden dokonce z S!), nemluvě o úchvatném, ale hlavně nefalšovaném dřevěném obkladu středového panelu s vystouplou dýhou. Toto byste jinde v dané třídě hledali marně...
I zde však polarizuje veřejnost volně stojící displej multimediálního systému, který počítá s 8,4" úhlopříčkou, ale bohužel díky svému netypickému zapracování do palubky i s občasnou kritikou. Ať už s tímto řešením sympatizujete, nebo ne, pravdou je, že svým vnitřním interfejsem strčí do kapsy většinu infotainmentů v současných automobilech - špičková grafika a animace, respektive rychlý a intuitivně naladěný systém, který je možné ovládat otočným ovladačem či dotykovým touchpadem uprostřed tunelu ukazuje, jak by měl multimediální systém v automobilu hodném současného století vypadat. Samozřejmě, zprvu je všechno otázkou zvyku, ten se ale dostaví opravdu rychle, problém nastane až v momentě, kdy si musíte od něj odvyknout. Sdružený ovladač přitom zastřešuje množství možností ovládání a nastavení, proto z interiéru zmizela zbytečná změť tlačítek. Po jeho bocích ale evidujeme dvojici, opět velmi hodnotně vystupujících otočných ovladačů ve tvaru jakéhosi válečku - jeden trefně slouží k ovládání hlasitosti, druhý zase zastupuje Dynamic Select, tedy měnič jízdních režimů ve stupních Eco, Comfort, Sport, Sport + a Individual.
Pochvalu si jednoznačně zaslouží 3ramenný sportovní multifunkční volant s ideálně hrubým a navíc zespodu seříznutým věncem. Za ním najdeme konvenční budíky, kterými se Mercedes stále drží klasických tradic a zbytečně neexperimentuje ani v případě jejich designu zobrazování. Místy možná až stroze působící dvojice centrálních budíků na pohled nenadchne tak, jako u nové A4, pyšnit se však na oplátku může přehlednou a snadno čitelnou grafikou. Navíc, uprostřed nich dominuje skutečně nemalý palubní počítač, kterým C opět boduje.
Přední část kokpitu je na druh karoserie až nečekaně prostorná, a to i ve vertikálním směru a i za přítomnosti panoramatické střechy, která, jak je zvykem, něco z prostoru nad hlavou vždy ubere. Bohužel, jak tomu bylo již v kombíku, i zde je třeba vytknout sedadlům relativně krátké sedáky, které dají o sobě občas vědět hlavně při delší jízdě. Boční vedení sedadel a jejich pohodlí jako takové je však třeba zmínit v pozitivním slova smyslu. Po sklopení předního sedadla, což místy doprovází trocha námahy, najdeme prostor pro další dvě osoby. Pokud se bavíme v rovině plnohodnotného cestování, zastupovat je mohou pouze malé děti či příruční tašky, v opačném případě jsou tato místa víceméně jen „dojezdová“ (i když i tam je prostor na hlavu relativně dost i pro vysokého). Svou velikostí jinak překvapí i kufr, který umožňuje odvést až 400 litrů zavazadel. Kapitolou samou o sobě by mohla být vícestránkové příplatková výbava, kromě výše zmíněných prvků tak vybírám například: ukázková 360stupňová kamera, adaptivní tempomat Distronic Plus (čili jakýsi autopilot), asistent sledování mrtvého úhlu, držení v pruzích, čtení dopravních značek či parkování včetně Parktronicu, adaptivní podvozek, a tak dále a dále, jinými slovy, není prvku, který byste za příplatek nemohli mít.
Motor & Jízda
Dostali jsme se k snad největšímu (naštěstí lehce napravitelnému) nedostatku tohoto auta. Na zadním levoboku se totiž v našem případě nacházel štítek C 220d, který zhmotňuje 2,1litrový dieselový čtyřválec s dvojicí turbodmychadel, výkonem 125 kW / 170 koní v rozmezí 3 000 až 4 200 ot./min a maximálním točivým momentem ve výši 400 nm ve spektru 1 400 - 2800 ot. Jak asi tušíte, narážím právě na přítomnost „klepotavého“ agregátu, který mi prostě v tomto typu karoserie vůbec nevoní už jen z principu. Ale pozor, ono jednotce jako takové kromě poměrně dost hlučného projevu není co vytknout, v sedanu či kombi bych s ní neměl, i já velký petrolhead, sebemenší problém, zde však trochu degraduje dojem z jinak perfektního auta. Mimochodem, pokud patříte mezi vyznavače nafty, v třídě C se musíte obejít jen s tímto jediným motorem (ve verzi C 250d naladěný na 204 koní), šestiválce najdete jen v benzínové nabídce nebo o třídu výš.
Motor má velmi kultivovaný chod a plynulý tah v podstatě od volnoběhu, nemluvě o spotřebě, která se umí s přehledem dlouhodobě při běžné jízdě v smíšených podmínkách pohybovat pod hranicí 6 l/100 km. Mimo města není nepochybně problém dostat se i pod 5 litrů, na dálnici přibližně na úroveň 5 a půl litru, naopak, pokud budete jezdit ve městě, čekejte přibližně 7 litrů. Přítomnost čtyřválce dá o sobě vědět v momentě, pokud budete zkoušet papírovou akceleraci za 7,8 sekundy, vytáčet motor přes 4 000 otáček nebo atakovat maximálku 234 km/h, protože tehdy umí z 66litrové nádrže mizet nafta tempem deset a více litrů na sto kilometrů. Důležitou roli hraje nová 9stupňová automatická převodovka 9G-Tronic, která ve verzi Coupé nahrazuje 7G-Tronic. Jelikož jde o agregát úsporného typu, chod a otáčky motoru nemalým počtem stupňů vždy značně uklidňuje, doslova až uklízí. Automat přitom řadí do značné míry velmi hladce a nejednou samotný akt přeřazování ani nepocítíte. Nicméně, občas se stane, že převodovka (při podřazování v rámci dobržďování) citelně škubne, stále se ale bavíme o výborné skříni, což potvrdí i promptní reakce během manuálního řazení.
V úvodu zmíněný výborný koeficient odporu vzduchu se projevuje na perfektním odhlučnění interiéru, dokonce ani přítomnost bezrámových dveří tuto skutečnost nevyvrací - i ve vysokých rychlostech je hluk od oken velmi minimální! Díky obutým devatenáctkám byl komfort pérování citelně tužší, jinými slovy, přejezd velkými nerovnostmi provázely rány od náprav. Stále však Mercedes nezůstává své pověsti nic dlužen a svým komfortním a pohodlným podvozkem vyniká, za což do značné míry mohou i adaptivní tlumiče. Řízení je zcela přesné, čímž je vozidlo perfektně manévrovatelné. A tím nemyslím jen normální, respektive svižnější jízdu, ale i dovádění na sněhu, protože přítomnost výhradně zadního pohonu a nadprůměrného točivého momentu nenechá žádného autíčkáře dlouho chladným.
Závěr
Pokud si odmyslíme přítomnost naftového motoru, který je však jen otázkou jakýchsi osobních preferencí, není většího nedostatku, respektive slabiny, která by nahrávala konkurenci. Spíše naopak, nová karosářská varianta umí nabídnout mnoho atributů povyšujících nejnovější generaci mezi to nejlepší v daném segmentu prémiových dvoudveřáků. Ba co víc, staví na ověřených kvalitách třídy C, ke kterým přidává navíc ještě větší emoce a neodolatelný šarm. Třída C Coupé je totiž kus nádherného auta a stylovou alternativou pro dva, což ve výsledku, dovolím si tvrdit, dělá z nové generace to nejatraktivnější ve své třídě. Ano, poznamenat třeba, že takový čtyřkový bavorák je pohledově agresivnější, o cosi tvrdší a z jezdeckého hlediska sportovnější, ale především komfortnějším nastavením, hodnotnějším zpracováním, luxusnějším dojmem a půvabnější designem se trojcípé hvězdě podařilo svého největšího úhlavního nepřítele překonat. Cenově jsou přitom na tom velmi podobně - varianta kupé startuje na částce necelých 36 tisíc €, verze 220d na 40 tisících € no a testovaný, výbavou po zuby ozbrojený exemplář koštuje něco přes 61 tisíc €.