Připravili jsme si pro vás další netradiční žebříček o tom, jak by mohla vypadat Země po apokalypse.
Od posledního filmového žebříčku věnujícímu se mysteriózním filmům uběhla pořádná chvíle. Věříme, že patříte mezi ty, kteří si přinejmenším naše top 10 proběhnou a nechají se inspirovat. Nevěnovali jsme se vždy žánrovkám, přinesli jsme vám romantiky, snímky o cestování v čase, ale i mindfuck filmy. Žebříčky jste si docela oblíbili a tentokrát jsme si pro vás opět připravili něco netradičního. Konec konců, filmů je hodně a na dané téma vybrat ty nejkvalitnější a seřadit je je docela oříšek. Tato top 10 se týká toho nejlepšího, co nám tvůrci natočili na námět post-apokalyptického světa.
Science fiction žánr je velmi obsáhlý - může zachycovat svět v dezolátním stavu nebo může vykreslovat dokonalou utopii, o které můžeme jen snít. Motiv naší planety po apokalypse láká řadu lidí. Mohla být zamořená nákazou, postižená přírodními katastrofami či výsledkem obrovské války. Někdy z takových filmů nedokážeme vyčíst, co vedlo lidstvo k vyhynutí. Postavy často bojují o poslední kousky jídla a záchranu rasy. Do seznamu jsme se rozhodli nezahrnout zombie filmy, protože jsme se jim věnovali samostatně už loni. Výběr jsme také omezili na 21. století a ti náročnější si kromě skvělých scénářů mohou pochutnat i na krásných vizuálech. Mezi deset nejlepších se nedostala čtyřka Terminátora, The Day, The Colony, I am Legend či Book of Eli, které jsou kvalitou trochu na nižší úrovni nebo se přímo do žebříčku nehodí (viz Smithova Legenda, kterou jsme zahrnuli do zombie žebříčku). Vrhněte se tedy do toho s námi.
10. Snowpiercer (2013, režie Joon-ho Bong)
Zemi zachvátila další doba ledová a světem už osmnáct let jezdí vlak, ve kterém se tlačí několik tisíc přeživších. Film velmi připomíná hru, protože každý vůz v podstatě představuje jinou společenskou vrstvu počínaje od chudých lidí, mezi nimiž jsou i hlavní postavy (v čele s Chrisem Evansem). Mají dost systému a rozhodnou se pro revoluci, přičemž začnou postupovat dále do vlaku. Každý vagón má odlišný design a jak se postavy dostávají dál, divákům jsou poskytnuty nové informace. Příběh však není přímočarý. Mimo jiné je Snowpiercer i jakýmsi mixem žánrů a vychytávek, děj jde správným tempem a určitě je svým nápadem ve srovnání s ostatními projekty hollywoodské tvorby velmi originální.
9. Z for Zachariah (2015, režie Craig Zobel)
Filmové béčko, které nemusí sednout každému. Postapokalyptický koncept zde najdete spíše v pozadí, tedy po vizuální stránce nemůžete očekávat hollywoodský blockbuster. Na druhé straně je snímek velmi příjemným a viditelným překvapením minulého roku. Zvládnutý scénář, minimalistická hudba dodávající lehký nádech atmosféře, herecké trio v podání známé Margot Robbie, Chiwetela Ejiofor a charismatického Chrise Pinea. Mladá Ann (Margot Robbie) žije ve vědomí, že je poslední ženou na světě, ovšem do údolí, kde bydlí, se zatoulá neznámý člověk, kterému pomůže v nepříjemné situaci. Postupně se mezi nimi vytvoří silný, přímo až romantický vztah a rozkvete naděje na život. Vše se začne hroutit, když Ann narazí na dalšího tuláka (Chris Pine). Ve snímku je oblast postižena radiací z nukleární války, postavy se příčině příliš nevěnují a jsou šťastní, že žijí. Stanou se součástí jakéhosi postapo milostného trojúhelníku a navzdory komorně pomalému příběhu má snímek co do sebe a rozhodně je třeba mu dát šanci.
8. The Maze Runner série (2014,2015, režie Wes Ball)
Filmová adaptace knižního bestselleru, podle kterého se film drží jen velmi málo a v druhém díle již odbočuje jiným směrem. Nic to však nemění na faktu, že snímky jsou od první minuty záživné, postavy jsou sympatické a divák si nejednu oblíbí. Všechno to začíná u Thomase (Dylan O'Brien), který se ocitne ve výtahu končícím na neznámém místě zvaném The Glade. Ten obývá skupinka chlapců v odlišném věku žijící na obrovské louce s lesem a ohraničené vysokými zdmi. Za nimi je jen rozsáhlý labyrint a zdá se, že nemá východ. Každým dnem je do něj vyslána skupinka Runner s úkolem najít cestu ven, avšak bludiště se na noc zavírá a na povrch vycházejí příšery. Události vstoupí jiný směr, kdy je výtahem přivezen další člen, a to děvče. Brzy postavy zjistí, že jsou jen jakýmsi experimentem na vytvoření protilátky, která má čelit viru zvanému The Flare rozšiřujícím se po světě. Avšak mění lidi na pomatená zběsilá monstra, příběh je zasazen do postapo světa, tedy trilogie Maze Runnera patří právem do žebříčku. Je zábavná, obsahuje hororové prvky a nenechá vás se nudit.
7. Equilibrium (2002, režie Kurt Wimmer)
Posouváme se dále. Snímek s hlavním protagonistou Christianem Balem může zcela připomínat Matrix od režisérů Wachowských. V chladném světě se píše pozdější 21. století a události se odehrávají po třetí světové válce. John Preston (Christian Bale) je agentem vycvičeným k trestání lidí, kteří nedodržují společenská pravidla a zákony. Vládne skutečně tvrdý režim - lidé si nesmějí ponechávat knihy ani žádná umělecká díla, protože to narušuje stabilitu státu a vyvolává emoce. Vše je přísně pod kontrolou, ale co se stane, když hlavní postava narazí na krásné mladé děvče, které čeká jistá smrt? Kurt Wimmer přinesl snímek s hlubokým vnitřním poselstvím a navzdory nízkému, jen 20milionovému rozpočtu, si na nic nehraje a jde si svou originální cestou. Equilibrium má své plusy a minusy, ale je velmi kvalitním science fiction počinem.
6. Edge of Tomorrow (2014, režie Doug Liman)
Ano, navzdory faktu, že nejde čistě o post-apokalyptický film, události ze známé snímku s Tomem Cruisem a Emily Blunt v hlavní roli se odehrávají krátce po nebo ještě během samotné apokalypsy. Mimozemská rasa terorizuje Zemi, lidé proti ní prakticky nemají žádnou šanci, protože tvorové dokážou události předpovědět dopředu. Jejich slabinou se však stane Bill Cage (Tom Cruise), který získá schopnost resetovat den pokaždé, když umře. Pro něj samého je vše noční můrou, na frontu se vůbec neměl dostat a ani nemá žádné zkušenosti. Náhodou se stane nejdůležitějším člověkem, avšak sám si zatím neví rady. Když narazí na členku speciální jednotky Ritu Vrataski (Emily Blunt), zjistí, že ona sama si stejným postižením prošla a spolu dokáží zvrátit průběh války. Bill je přinucen vracet se po smrti pokaždé na začátek dne a přijít na novou taktiku. Snímek je originální zejména svým zpracováním a diváka přenese rovnou na frontu, kde tváří v tvář čelí monstrům a rázem se vcítí do osudu hlavní postavy. Nápaditost, skvělý vizuál a úžasní herci v jednom.
5. Oblivion (2013, režie Joseph Kosinski)
Velká škoda, že talentovaný Kosinski se nedostane k filmovým projektům a zůstává u reklam. Zatím si na starost vzal jen dva celovečeráky a musíme uznat, že co se vizuálu týče, Tron: Legacy (2010) a rovněž s ním i Oblivion, se po této stránce představily v tom nejjasnějším světle. Jack (Tom Cruise) spolu s jeho partnerkou (Andrea Riseborough) jsou ponecháni na zničené planetě Zemi, aby se starali o pořádek a chod obrovských vodních čerpadel a chránili je před potenciální hrozbou - mimozemšťany, proti nimž sice vyhráli válku, ale pár z nich vyhubit nedokázali. Život upadá do každodenní rutiny, avšak v jeden den se po nouzovém přistání vesmírné lodi všechno změní. V troskách Jack najde ženu (Olga Kurylenko), kterou nezná, ale ví, že je s ní propojen. Stále se vynořuje na povrch stále více a více otázek a divák je hltá jednu za druhou. Co když je všechno úplně jinak, než vypadá? K velkoleposti tohoto science fiction snímku dopomáhá i podmanivá skupina M83, která svou hudbou zprostředkovává další skvělý filmový zážitek.
4. Dawn of the Planet of the Apes (2014, režie Matt Reeves)
Máme zde i trochu jinou formu apokalypsy - planetou se rozšířil silný virus, hrozbou pro lidi se staly geneticky modifikované opice. Vládne jim šimpanz Caesar, se kterým jsme se měli tu čest setkat již v originálním (no, vlastně prequelu původního filmu) celovečeráku z roku 2011. Země se dostala do jejich moci a zvířata zabydlená v lesích u San Franciska postupně mezi sebou zavádějí vlastní zákony a pravidla. Pár skupinek lidí, které zákeřnému viru odolaly, se snaží opičí království narušit a vedou boj o to, kdo bude na Zemi dominantním druhem. Snímek se od samotného počátku soustředí stejně na opice, tak na lidi. Je odlišný od jedni, avšak digitalizovaní šimpanzi tu dotvářejí emocionálně nabitý a citlivý příběh a umožňují divákovi navázat si vztah s oběma stranami. Motion capture, kterému jsme se již věnovali v článku, se zde využil ve velkém množství a Planeta Opic lahodí diváckému oku od začátku až do konce.
3. Mad Max: Fury Road (2015, režie George Miller)
Držitel šesti Oscarů je snad nejakčnějším filmem všech dob. Pravda, dialogů mezi postavami najdete jen pár, avšak v případě rebootu originálního Mad Maxe je prvotním elementem zábavy právě akce. Šílená akce. Max (Tom Hardy) žije ve zpustošeném světě, kde i divák cítí v ústech prach a kouř pneumatik. Všude chybí zeleň a voda je klíčovým faktorem k přežití. Max zpočátku utíká před celým světem, avšak po zkřížení cest s tyranem jménem Immortan Joe má co dělat, aby přežil. Přivázaný na čelo vozidla nedobrovolně pronásleduje imperátorku Furiosu (Charlize Theron), na kterou později natrefí osobně a zjistí, že mají společný cíl. Audiovizuál zde hraje nejdůležitější roli a svět v podání obrovské pustiny vytváří iluzi nekonečného prázdná. George Miller riskantně přinesl novinku z jiného soudku a jednoznačně se mu podařilo vytvořit něco, co pár let ještě nikdo nepřekoná.
2. The Road (2009, režie John Hillcoat)
Nikdo neví, co se přesně odehrálo - ať už to byl jaderný útok nebo mimozemská hrozba, miliony lidí na následky apokalypsy zemřelo. Svět se změnil na obrovskou pustinu, elektřina se stala minulostí a postupně docházely zásoby potravy. The Road snad nejlépe ztvárňuje, co nás může čekat a na druhé straně je až neuvěřitelně lidský. Od začátku sledujeme otce (Viggo Mortensen) a jeho syna (Kodi Smit-McPhee), kteří se toulají zničenou, nechutně špinavou liduprázdnou krajinou a sotva dokáží přežít a najít si jídlo. Kromě toho žijí ve strachu, že je někdo sleduje a stejně si musí dávat pozor před nebezpečím v podobě kanibalů. Kráčejí s nákupním košíkem a nadějí, že je na jihu budou čekat lepší zítřky. Pouto mezi otcem a synem je silné, ovšem snímek umí být občas velmi smutný a zčásti depresivní - muž často hledí do minulosti za svou ženou (Charlize Theron) a myslí na to, že všechno mohlo dopadnout jinak. Atmosféru doplňuje citlivá hudba a film vám zůstane ležet v hlavě ještě dlouho.
1. Children of Men (2006, režie Alfonso Cuarón)
Naše planeta v roce 2027, postižená problémem nulové porodnosti. Nejmladší člověk na světě dovršil 18 let, celá civilizace upadá do chaosu a podléhá beznaději. Říká se, že lidstvu zbývá posledních padesát let života. Londýnskému byrokratovi Theovi (Clive Owen) je všechno jedno a už jen čeká na svůj konec. Život se mu v minutě změní, když se ocitne s pytlem na hlavě v jakémsi autě a tváří v tvář se setká se svou bývalou ženou (Julianne Moore). Ta má pro Thea důležitou roli - dostat jemu neznámou ženu ze země a bezpečně ji transportovat do organizace Human Project. Brzy zjistí, že má obrovskou cenu a lidé by byli ochotni kvůli ní vraždit. Byla totiž v osmém měsíci těhotenství. V tomto snímku jde o první spolupráci nejtalentovanějšího kameramana v současnosti Emmanuela Lubezkiho a uznávaného režiséra Alfonsa Cuaróna (Gravity), který film bere jako moderní thriller, jen dosazený do blízké budoucnosti. Je o tom, že mít naději se vyplatí i v beznadějné situaci. Lubezkiho styl ihned poznáte, jak si budete procházet přestřelkou, či se stanete součástí transportu přes hranice nebo se budete skrývat v polorozpadlé budově před vojáky. Hustá atmosféra, skvělí herci, živý, nervydrásající film. A na průchod mezi vojáky skutečně nezapomenete.
Samozřejmě, každý z nás má jiné chutě, co se filmů týče, a proto by po vaší subjektivní stránce mohl žebříček vypadat pozměněně. Pravdou je, že všech deset filmů je skvělých a každý jeden z nich na nás má jiný vliv, vyvolává jiné myšlenky a emoce. Pokud se s námi chcete podělit o jiné snímky, vyjádřete se v komentářích níže a nezapomeňte hlasovat v anketě o nejoblíbenější post-apokalyptický film.