Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
20. července 2016 v 15:46
Čas čtení 0:00
Matúš Moravčík

Vytvoření hry Pokémon GO mu trvalo 20 let, nicméně výsledek stojí za to. John Hanke a jeho cesta na vrchol

TECH
Uložit Uložené

Milníky, které musel vývojář obrovského mobilního hitu absolvovat, aby dokázal uspět.

I když by něco takové napadlo asi jen málokoho, tvorba fenoménu Pokémon GO nebyla otázkou jen několika týdnů, měsíců a dokonce ani roků. Protože tu tentokrát není řeč jen o vývoji samotné hry, ale i o technologiích, bez kterých by její vznik zřejmě nebyl nikdy možný, a celý příběh má celkově neuvěřitelných 20 let. John Hanke, otec nesmírně populární mobilní hry, stál na svém začátku za příchodem prvního MMORPG titulu, později se pustil do mapování našeho světa a hned na to ho čekala slibná kariéra v řadách internetového giganta, kde měl na starost vytvoření taktéž velmi dobře známých aplikací Google Earth a Google Maps, a to včetně jejich podstatné části Street View.

Po založení vlastního vývojářského studia Njantic a získání enormně důležité finanční podpory od Googlu, následovaly léta tvrdé dřiny na hře, využívající principy rozšířené reality. I když Ingress příliš velký úspěch nezaznamenala, poskytla jim nesmírně cenné zkušenosti, které využili při dalším ambiciózním plánu - na vytvoření Pokémon GO. A jak hovoří aktuální čísla, více než 10 milionů stáhnutí oficiální verze hry během prvního týdne, což se navíc událo při výrazném omezení (hra byla zpočátku dostupná jen pro USA, Nový Zéland a Austrálii), představuje jasný důkaz o jak gigantický úspěch se jedná. Pojďme se ale teď podívat na detaily jednotlivých milníků, které musel John za poslední dvě dekády absolvovat, aby něco takového vůbec dokázal kdy zrealizovat. 

Vytvoření hry Pokémon GO mu trvalo 20 let, nicméně výsledek stojí za to. John Hanke a jeho cesta na vrchol
Zdroj: Niantic
  • v roce 1996 byl jedním z vývojářů první MMO (Massively Multiplayer Online) hry s názvem „Meridian 59“, po prodeji společnosti 3DO začal pracovat na mapování povrchu naší modré planety
  • o čtyři roky později založil start-up Keyhole zaměřený na vývoj softwaru využívající geoprostorové data, jeho cíl spočíval v kombinaci klasických map a leteckých fotografií, později vytvořil první online nástroj s leteckou 3D mapou a GPS funkcionalitou umožňující přesnou lokalizaci
  • v průběhu roku 2004 projevil o společnost Keyhole zájem internetový gigant Google, koupil ji a díky další pomoci Johna přeměnil jejich produkt Earth View na dnešní Google Earth
  • v období od roku 2004 až do roku 2010 vedl tým, který stojí za Google Maps a za užitečnou funkcionalitou Street View - zde je ale důležité, že poznal budoucí vývojáře, kteří mu pomohli Pokémon GO vytvořit
  • v roce 2010 založil start-up Niantic, ten byl finančně podporovaný přímo internetovým gigantem
  • o dva roky později přišla na svět jejich první MMO hra Ingress využívající rozšířenou realitu i reálnou polohu hráčů
  • v roce 2014 se Google a Pokémon Company spojili, aby vymysleli prank pro první aprílový den, což potom umožňovalo hráčům hledat na mapách internetového giganta malé virtuální příšerky

  • z obyčejného aprílového žertu se však stal virální hit, John proto začal přemýšlet nad hrou, která by fungovala na podobném principu
  • dlouho netrvalo a padlo rozhodnutí, že vytvoří Pokémon GO, kde přemění populární lokality z Ingress na PokéStopy a tělocvičny
  • získal přibližně 25 milionů amerických dolarů od vícero investorů, mezi kterými byl Google, Pokémon Company, Nintendo a pár dalších známých jmen
  • dal dohromady tým sestávající se z více než 40lidí a 6. června 2016 zpřístupnili jejich výtvor pro tři velké spotřebitelské trhy - USA, Nový Zéland a Austrálii

Po zhruba dvou týdnech je z obyčejné mobilní hry obrovský hit, který zřejmě skoro nic nepřekoná. A nejen, že japonské společnosti Nintendo narostla tržní hodnota o více než 50%. Pokémon GO denně vydělá na takzvaných mikrotransakcích, tedy in-app nákupech, přes dechberoucí 2 miliony dolarů. Jestli bude dostupná pro všechny významné trhy, a to včetně Asie, tak už teď ukrutné zisky ještě nepochybně pořádně narostou, co stejně tak platí o situaci po zavedení placených PokéStop. Google a Apple mají navíc z každého zrealizovaného in-app nákupu 30% podíl, takže si kapsy díky exkluzivitě pro Android a iOS pomalu, ale jistě spolu s investory naplní i tyto dvě známé společnosti. Internetový gigant má zřejmě i další procenta, když patří mezi ty, které vývojářskému studium Niantic poskytli několikamilionovou finanční injekci, každopádně bližší informace o dohodě mezi oběma stranami nejsou zatím oficiálně známé.

Domů
Sdílet
Diskuse