Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pondělí 9. 12. 2019 svátek má Vratislav, Vratislava

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Tech - Auta
3
Martin Mičuda
22. září 2016, 19:24

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

Jaké je jedno z nejúspěšnějších SUV na světě v hybridním provedení?

Martin Mičuda
22. září 2016, 19:24
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

To, že i automobilový průmysl „zezelenává“, respektive na to apelují úřady a organizace, je už poslední roky více než jasné, ostatně pojem ekologie se skloňuje častěji než kdykoliv předtím. Samozřejmě cílem samotných automobilek je neustále se zlepšovat v každém směru, nejednou ale do skutečně výrazné míry za jednotlivými kroky stojí stále přísnější ekologická nařízení, která jsou, ať už chtějí, nebo ne, nuceni doslova a do písmene dodržovat. Výsledkem toho je postupné vyhynutí vysoce objemových motorů a příval stále menších a menších agregátů. Kapitolou samou o sobě je hybridní technologie, kterou se již „pyšní“ snad každá přední značka. Jinak na tom není ani BMW, které si sice v této rovině každý spojuje s relativně kontroverzním řadou „i“, v roce 2013 ale Mnichované představili snad ještě zajímavější koncept, který v roce 2015 přišel na scénu jako vůbec první sériové plug-in hybridní vozidlo značky mimo zmíněnou řadu i.
 
Jmenuje se X5 xDrive40e iPerformance, a jak mi jistě dáte za pravdu, jeho výhodou už na první pohled je skutečnost, že vypadá jako každé jiné konvenční auto. Nemusíme se zde tedy pozastavovat nad nejednou nepochopitelným, až odpudivým designem, právě naopak, řeč je o autě, které patří mezi mezi osvědčené stálice na trhu moderní doby, nemluvě o tom, že jde o jedno z nejlepších a nejúspěšnějších SUV na světě. Zpochybňovat kvality modelu X5 rozhodně nemůžeme, zejména jeho poslední, třetí generace, má ale reálný význam do ní nacpat čtyřválec, elektromotor a baterie?

 

 

Exteriér

Ano, po estetické stránce mě opravdu těší, že i když se jedná o elektromobil hybrid, nebyl mu podřízený design, který je nejednou kamenem úrazu vozidel tohoto druhu. Snad nejlepším příkladem je náš nedávný test modelu i3, který funguje výborně a je jedním z nejvhodnějších adeptů na danou technologii skrz své výhradně městské uplatnění, jeho design však zdaleka ne všem sedl. Zde jsme ale svědky dobře známých a hlavně osvědčených tvarů, kterým není prakticky co vytknout. Na rozdíl od nedávného testu špičkové verze X5 M50d, 40e nepočítá se sportovním M paketem, ale standardně elegantním zevnějškem, který je až na pár detailů zcela identický s běžnými verzemi bez sportovních balíků, a tedy laická veřejnost nemá absolutně šanci zjistit, že jde o něco speciálního.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

 

Prvním nepatrným rozdílem je decentně pozměněný tvar předního nárazníku, v jehož spodní části došlo k úpravě otvoru pro proudění vzduchu, protože po jeho krajích se nacházejí menší aerodynamické spáry směřující k rohům kol. Jinak je však všechno postaru, nechybí tak ani dvojice kulatých světel pod samotnou maskou. Ta je nadále skutečně rozměrná, čehož důkazem jsou nejen obrovské ledvinky, ale i hlavní a v tomto případě vysoce výkonné full-LED světlomety zabalené do přísného tvaru. Největší a víceméně jedinou viditelnou odlišností této verze je nepochybně místo za levým předním nárazníkem, kde se nachází víko ukrývající konzoli na nabíjení. Tu obepíná barevný indikátor, který v duchu přiložené legendy signalizuje stav nabíjení. Tradiční silueta střechy i rozměrné zadní ledkové světlomety zůstaly beze změn a jinak na tom není ani zadní nárazník.
 
Ten počítá s dvojicí podlouhlých výfuků po obou stranách a mohutnějším plastovým krytem ze spodní části. Exteriér tak do světa nekřičí, že toto SUV je ničím jiným a hlavně ekologickým, a vlastně ani díky jeho obrovským rozměrům (4 886 x 2 184 x 1 762 milimetrů) by to nikdo ani netušil. Zevnějšek modelu X5 tvoří zajímavý stříbrný metalický lak Glaciersilver, přičemž tento exemplář je postaven na 18" discích. Kola jsou přitom trochu utopená v karoserii, v tomto případě jde ale o účel, neboť docíleno je tím lepší aerodynamiky.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

 

Interiér

Při pohledu do vnitřku již není znát přítomnost hybridní technologie vůbec. Všude, kam oko dohlédne, lze vidět tradiční mnichovský rukopis a tedy dobře známé tvary, které doprovází kvalitní zpracování. To šlo v případě BMW za poslední roky citelně výš, čehož důkazem je i tato X5 ve skutečně naložené výbavě s tou nejkvalitnější bledou kůží Nappa, která perfektně ladí se zbytkem materiálů a lesklých dekorů. Vytknout takovému interiéru něco je opravdu scestné, přece jen však stále nemohu přijít na chuť základnímu 3ramennému volantu, který svým tvarem připomínajícím časy dávno minulé trochu kazí dojem z jinak parádně navržené a vyrobené palubní desky. Tu totiž z globálního hlediska hodnotím z německého tria Q7X5GLE nejlépe, a to i přesto, že se v některých detailech drží svých tradic - jednoduchý, ale o to přehlednější a elegantnější středový panel s digitálními ukazateli v oranžovém/červeném zbarvení a jednoduché grafice.

 BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

 

Středový tunel obnáší známý volič automatické převodovky, otočný ovladač systému iDrive s dotykovou plochou pro psaní/kreslení, měnič jízdních režimů a množství odkládacích míst. Naopak v horní části kraluje rozměrný 10,5" displej multimediálního centra s perfektní grafikou s možností splitscreenu, tedy rozdělení plochy na zobrazení dvou separátních údajů. Za volantem najdeme opět kousek tradice, a tedy pověstné budíky v strohém provedení. Je však třeba říci, že jejich spodní část tvoří přídavný displej s možností zobrazit množství informací, přičemž za příplatek je možné si pořídit i plné digitální ukazatele. Kromě plejády bezpečnostních prvků by bylo hříchem zapomenout na přítomný zvukový systém Bang & Olufsen s výkonem 1 200 W, ambientní podsvícení, automatické dovírání dveří, 4zónovou klimu, kvalitní přední i zadní kameru či noční vidění Night Vision, které dokáže dokonce rozpoznat v noci zvěř či chodce a předem upozornit o jejich přítomnosti řidiče v rámci funkce Dynamic Spot Light.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

 

Pokud jde o prostornost, ve vozidle tohoto druhu se stěžovat na nedostatek místa jednoduše nedá. Vpředu se sedí skutečně komfortně, sedačky mají dobré boční vedení i požadovanou délku sedáků, no a špatně se nemá ani posádka vzadu. Tam se totiž bez problémů vejde i trojice osob, které budou mít dostatek místa ve všech směrech a ani přední, opravdu hrubá sedadla jim nebudou citelně překážet na nohy. Samozřejmě, posed za volantem i vzadu je vzpřímený, jelikož se jedná o velké SUV, sedíte vyrovnaní jako na židli. Zavazadlový prostor počítá „jen“ s 500 litry plochy, protože díky přítomnosti akumulátorů pod podlahou zmizelo dvojité dno. Pod rovnou plochou je jen maličká skříňka pro nabíječku a vystačit si tak musíte jen s tím, co vidíte. Jak jsme si u modelů X5 zvykli, i tu jsou páté (elektrické) dveře rozdělené na dvě části, čímž se někdy snáze, jindy obtížněji dostanete k předmětům na konci kufru. Spodní část mimochodem slouží i jako jakási lavice na sezení, protože unese více než sto kilogramů.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

 

Motor & Jízda

Pointou verze xDrive40e je alternativní pohonné ústrojí. To tvoří jen 2litrový benzínový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 180 kW / 245 koní a točivým momentem 350 N.m, kterému sekunduje elektromotor o síle 83 kW / 113 koní a 250 N.m. Výsledný výkon pochopitelně není rovný součtu obou sil, ale jejich kombinaci, což v rovině čísel představuje kombinovaný výkon 230 kW / 313 koní při 5000 ot./min a za přítomnosti točivého momentu 450 N.m při 3150 ot. Jak název napovídá, o přenos síly na všechna čtyři kola se stará 8stupňová převodovka Steptronic. K pohonu elektromotoru slouží energie pocházející z lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 9 kWh, přičemž jejich plné nabití z klasické domácí zásuvky trvá něco přes 3 hodiny, při použití rychlonabíječky je to podstatně rychlejší.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

  

Kromě klasických režimů Eco Pro, Comfort a Sport má tato velmi pohodlná X5 navíc tlačítko eDrive, kterým se mění režim spolupráce obou motorů ve třech rovinách. Prvním z nich je Auto eDrive, kdy systém automaticky rozhoduje, kdy který motor k pohonu použije. Za normálních okolností při běžné jízdě se tak rozjíždíte s elektromotorem a v rychlosti zhruba 50 km/h se o slovo přihlásí konvenční motor. Tím pádem v době, kdy má auto největší spotřebu, tedy v momentě, kdy je třeba 2230kilogramové SUV uvést z klidu do pohybu, má tento akt v režii elektromotor a citelně tak odbřemení benzínový agregát a jeho apetit. Právě v tomto režimu je možné dosáhnout na velikostní poměry vozidla výborné spotřeby, zároveň ale i sympatické dynamiky, jelikož spojení automatického a sportovního jízdního režimu zaručí za přítomnosti 313 koní akceleraci za 6,8 sekundy či maximálku 210 km/h. Druhým režimem je Max eDrive, čili čistě elektrická jízda za přítomnosti úplného ticha, kdy je možné projet až 30 kilometrů čistě na elektřinu (maximálně do 120 km/h). To se vám při troše štěstí a lehké pravé noze věru i podaří. Opakem je třetí režim Save, kdy se systém snažit co nejvíce dobíjet baterie a tedy benzinový motor neslouží pouze k pohonu, ale i dobíjení akumulátorů, protože přítomná rekuperace je citelně efektivnější, což se však odrazí negativně na spotřebě.
 
Mluvit o spotřebě, zejména té průměrné, je v případě tohoto auta skutečně velmi subjektivní. Pokud jezdíte totiž denně jen několik kilometrů po městě a máte ve zvyku využívat režim nabíjení několikrát za den, jezdíte skutečně „zdarma“ (utracenou energii pro jednoduchost nepočítáme), v horším případě za řekněme 2-3 litry benzinu na sto kilometrů, protože zprvu jezdíte čistě na elektrický pohon a klasický motor se zapojí až později. Pokud ale na nabíjení kašlete a jezdíte dlouhé trasy, spotřeba jde citelně nahoru a ve výsledku s sebou na palubě jen zbytečně vláčíte těžké baterie, které jsou vám přítěží, čímž rozhodně nepotěšíte ani onen čtyřválec. Pro přiblížení přiložím pár údajů - můj prvotní 260kilometrový trip ve městě Martin a jeho okolí za přítomnosti pravidelnějšího nabíjení znamenal spotřebu 4,9 l/100 km a 21 kWh / 100 km, což je skutečně parádní údaj, přičemž po prvních ujetých 500 kilometrech včetně přesunu z Bratislavy do Martina byla spotřeba 6,6 l/100 km. Jinými slovy, první kilometry ve městě jezdíte za nulové spotřeby čtyřválce, následně je to za pár litrů, ale na dálnici, tedy při rychlostech, kdy vám elektromotor pomáhá jen minimálně, máte při běžné jízdě spotřebu na úrovni kolem 11 litrů, což na takové SUV v podstatě není špatný údaj, ale dieselové agregáty jsou na tom lépe. Vše tedy záleží na vás a vaší trase.

 

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

 

Závěr

Zhodnotit objektivně toto auto není možné, tedy abych byl konkrétní, jeho samotný pohon, protože o kvalitách modelu X5 jako takového není nejmenších pochyb, zejména za přítomnosti dané výbavy. Pokud však chcete vědět, zda se tato verze vyplatí, odpověď je ano i ne. Všechno je to úhel pohledu. Pokud budete jezdit jen na kratších trasách a budete se o auto starat jako o váš smartphone, čili ho pravidelně nabíjet byť jen na několik desítek minut několikrát do dne, odvděčí se vám nízkou, místy až nulovou spotřebou. Pokud ale teritoriem vozu 40e budou soustavně dlouhé trasy a dálnice bez možnosti dobití akumulátorů, pak raději přistupte na jednu z naftových alternativ 30d či 40d. Nejdůležitějším aspektem je totiž to, jak často budete toto auto nabíjet a jaké trasy mezi jednotlivými nabíjeními uskutečníte. Právě na tom závisí to, zda se tento plug-in hybrid vyplatí. Pokud ano, můžete ho mít za 70 tisíc € včetně X5 křivek a kvalit, pokud si navíc potrpíte na vyšší standard a výbavu, nemáte problém si nakonfigurovat svůj exemplář i za 103 tisíc €, tedy jako exemplář v testu. Za to dostanete auto, které je skutečně velké, velmi pěkné, nadstandardně luxusní, opravdu praktické a i na našich cestách pohodlné, ale zároveň umí jezdit zcela „zdarma“ a když se náhodou vybije, i tak vás nenechá ve štychu.

Zdroj: facebook.com/MARTINzMTFoto: REFRESHER / martinzmartina Tagy: BMW, bavorak, Plug-in Hybrid, X5, xDrive, bmw radu X5, automobilovy test, X5 40e, xDrive40e, iPerformance, X5 xDrive40e, eDrive
Ohodnoť článek
28
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.