Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
22. září 2016 19:24
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)

TECH
Uložit Uložené

Jaké je jedno z nejúspěšnějších SUV na světě v hybridním provedení?

To, že i automobilový průmysl „zezelenává“, respektive na to apelují úřady a organizace, je už poslední roky více než jasné, ostatně pojem ekologie se skloňuje častěji než kdykoliv předtím. Samozřejmě cílem samotných automobilek je neustále se zlepšovat v každém směru, nejednou ale do skutečně výrazné míry za jednotlivými kroky stojí stále přísnější ekologická nařízení, která jsou, ať už chtějí, nebo ne, nuceni doslova a do písmene dodržovat. Výsledkem toho je postupné vyhynutí vysoce objemových motorů a příval stále menších a menších agregátů. Kapitolou samou o sobě je hybridní technologie, kterou se již „pyšní“ snad každá přední značka. Jinak na tom není ani BMW, které si sice v této rovině každý spojuje s relativně kontroverzním řadou „i“, v roce 2013 ale Mnichované představili snad ještě zajímavější koncept, který v roce 2015 přišel na scénu jako vůbec první sériové plug-in hybridní vozidlo značky mimo zmíněnou řadu i.
 
Jmenuje se X5 xDrive40e iPerformance, a jak mi jistě dáte za pravdu, jeho výhodou už na první pohled je skutečnost, že vypadá jako každé jiné konvenční auto. Nemusíme se zde tedy pozastavovat nad nejednou nepochopitelným, až odpudivým designem, právě naopak, řeč je o autě, které patří mezi mezi osvědčené stálice na trhu moderní doby, nemluvě o tom, že jde o jedno z nejlepších a nejúspěšnějších SUV na světě. Zpochybňovat kvality modelu X5 rozhodně nemůžeme, zejména jeho poslední, třetí generace, má ale reálný význam do ní nacpat čtyřválec, elektromotor a baterie?

Exteriér

Ano, po estetické stránce mě opravdu těší, že i když se jedná o elektromobil hybrid, nebyl mu podřízený design, který je nejednou kamenem úrazu vozidel tohoto druhu. Snad nejlepším příkladem je náš nedávný test modelu i3, který funguje výborně a je jedním z nejvhodnějších adeptů na danou technologii skrz své výhradně městské uplatnění, jeho design však zdaleka ne všem sedl. Zde jsme ale svědky dobře známých a hlavně osvědčených tvarů, kterým není prakticky co vytknout. Na rozdíl od nedávného testu špičkové verze X5 M50d, 40e nepočítá se sportovním M paketem, ale standardně elegantním zevnějškem, který je až na pár detailů zcela identický s běžnými verzemi bez sportovních balíků, a tedy laická veřejnost nemá absolutně šanci zjistit, že jde o něco speciálního.

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Prvním nepatrným rozdílem je decentně pozměněný tvar předního nárazníku, v jehož spodní části došlo k úpravě otvoru pro proudění vzduchu, protože po jeho krajích se nacházejí menší aerodynamické spáry směřující k rohům kol. Jinak je však všechno postaru, nechybí tak ani dvojice kulatých světel pod samotnou maskou. Ta je nadále skutečně rozměrná, čehož důkazem jsou nejen obrovské ledvinky, ale i hlavní a v tomto případě vysoce výkonné full-LED světlomety zabalené do přísného tvaru. Největší a víceméně jedinou viditelnou odlišností této verze je nepochybně místo za levým předním nárazníkem, kde se nachází víko ukrývající konzoli na nabíjení. Tu obepíná barevný indikátor, který v duchu přiložené legendy signalizuje stav nabíjení. Tradiční silueta střechy i rozměrné zadní ledkové světlomety zůstaly beze změn a jinak na tom není ani zadní nárazník.
 
Ten počítá s dvojicí podlouhlých výfuků po obou stranách a mohutnějším plastovým krytem ze spodní části. Exteriér tak do světa nekřičí, že toto SUV je ničím jiným a hlavně ekologickým, a vlastně ani díky jeho obrovským rozměrům (4 886 x 2 184 x 1 762 milimetrů) by to nikdo ani netušil. Zevnějšek modelu X5 tvoří zajímavý stříbrný metalický lak Glaciersilver, přičemž tento exemplář je postaven na 18" discích. Kola jsou přitom trochu utopená v karoserii, v tomto případě jde ale o účel, neboť docíleno je tím lepší aerodynamiky.

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Interiér

Při pohledu do vnitřku již není znát přítomnost hybridní technologie vůbec. Všude, kam oko dohlédne, lze vidět tradiční mnichovský rukopis a tedy dobře známé tvary, které doprovází kvalitní zpracování. To šlo v případě BMW za poslední roky citelně výš, čehož důkazem je i tato X5 ve skutečně naložené výbavě s tou nejkvalitnější bledou kůží Nappa, která perfektně ladí se zbytkem materiálů a lesklých dekorů. Vytknout takovému interiéru něco je opravdu scestné, přece jen však stále nemohu přijít na chuť základnímu 3ramennému volantu, který svým tvarem připomínajícím časy dávno minulé trochu kazí dojem z jinak parádně navržené a vyrobené palubní desky. Tu totiž z globálního hlediska hodnotím z německého tria Q7X5GLE nejlépe, a to i přesto, že se v některých detailech drží svých tradic - jednoduchý, ale o to přehlednější a elegantnější středový panel s digitálními ukazateli v oranžovém/červeném zbarvení a jednoduché grafice.

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Středový tunel obnáší známý volič automatické převodovky, otočný ovladač systému iDrive s dotykovou plochou pro psaní/kreslení, měnič jízdních režimů a množství odkládacích míst. Naopak v horní části kraluje rozměrný 10,5" displej multimediálního centra s perfektní grafikou s možností splitscreenu, tedy rozdělení plochy na zobrazení dvou separátních údajů. Za volantem najdeme opět kousek tradice, a tedy pověstné budíky v strohém provedení. Je však třeba říci, že jejich spodní část tvoří přídavný displej s možností zobrazit množství informací, přičemž za příplatek je možné si pořídit i plné digitální ukazatele. Kromě plejády bezpečnostních prvků by bylo hříchem zapomenout na přítomný zvukový systém Bang & Olufsen s výkonem 1 200 W, ambientní podsvícení, automatické dovírání dveří, 4zónovou klimu, kvalitní přední i zadní kameru či noční vidění Night Vision, které dokáže dokonce rozpoznat v noci zvěř či chodce a předem upozornit o jejich přítomnosti řidiče v rámci funkce Dynamic Spot Light.

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Pokud jde o prostornost, ve vozidle tohoto druhu se stěžovat na nedostatek místa jednoduše nedá. Vpředu se sedí skutečně komfortně, sedačky mají dobré boční vedení i požadovanou délku sedáků, no a špatně se nemá ani posádka vzadu. Tam se totiž bez problémů vejde i trojice osob, které budou mít dostatek místa ve všech směrech a ani přední, opravdu hrubá sedadla jim nebudou citelně překážet na nohy. Samozřejmě, posed za volantem i vzadu je vzpřímený, jelikož se jedná o velké SUV, sedíte vyrovnaní jako na židli. Zavazadlový prostor počítá „jen“ s 500 litry plochy, protože díky přítomnosti akumulátorů pod podlahou zmizelo dvojité dno. Pod rovnou plochou je jen maličká skříňka pro nabíječku a vystačit si tak musíte jen s tím, co vidíte. Jak jsme si u modelů X5 zvykli, i tu jsou páté (elektrické) dveře rozdělené na dvě části, čímž se někdy snáze, jindy obtížněji dostanete k předmětům na konci kufru. Spodní část mimochodem slouží i jako jakási lavice na sezení, protože unese více než sto kilogramů.

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Motor & Jízda

Pointou verze xDrive40e je alternativní pohonné ústrojí. To tvoří jen 2litrový benzínový přeplňovaný čtyřválec s výkonem 180 kW / 245 koní a točivým momentem 350 N.m, kterému sekunduje elektromotor o síle 83 kW / 113 koní a 250 N.m. Výsledný výkon pochopitelně není rovný součtu obou sil, ale jejich kombinaci, což v rovině čísel představuje kombinovaný výkon 230 kW / 313 koní při 5000 ot./min a za přítomnosti točivého momentu 450 N.m při 3150 ot. Jak název napovídá, o přenos síly na všechna čtyři kola se stará 8stupňová převodovka Steptronic. K pohonu elektromotoru slouží energie pocházející z lithium-iontových akumulátorů o kapacitě 9 kWh, přičemž jejich plné nabití z klasické domácí zásuvky trvá něco přes 3 hodiny, při použití rychlonabíječky je to podstatně rychlejší.

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Kromě klasických režimů Eco Pro, Comfort a Sport má tato velmi pohodlná X5 navíc tlačítko eDrive, kterým se mění režim spolupráce obou motorů ve třech rovinách. Prvním z nich je Auto eDrive, kdy systém automaticky rozhoduje, kdy který motor k pohonu použije. Za normálních okolností při běžné jízdě se tak rozjíždíte s elektromotorem a v rychlosti zhruba 50 km/h se o slovo přihlásí konvenční motor. Tím pádem v době, kdy má auto největší spotřebu, tedy v momentě, kdy je třeba 2230kilogramové SUV uvést z klidu do pohybu, má tento akt v režii elektromotor a citelně tak odbřemení benzínový agregát a jeho apetit. Právě v tomto režimu je možné dosáhnout na velikostní poměry vozidla výborné spotřeby, zároveň ale i sympatické dynamiky, jelikož spojení automatického a sportovního jízdního režimu zaručí za přítomnosti 313 koní akceleraci za 6,8 sekundy či maximálku 210 km/h. Druhým režimem je Max eDrive, čili čistě elektrická jízda za přítomnosti úplného ticha, kdy je možné projet až 30 kilometrů čistě na elektřinu (maximálně do 120 km/h). To se vám při troše štěstí a lehké pravé noze věru i podaří. Opakem je třetí režim Save, kdy se systém snažit co nejvíce dobíjet baterie a tedy benzinový motor neslouží pouze k pohonu, ale i dobíjení akumulátorů, protože přítomná rekuperace je citelně efektivnější, což se však odrazí negativně na spotřebě.
 
Mluvit o spotřebě, zejména té průměrné, je v případě tohoto auta skutečně velmi subjektivní. Pokud jezdíte totiž denně jen několik kilometrů po městě a máte ve zvyku využívat režim nabíjení několikrát za den, jezdíte skutečně „zdarma“ (utracenou energii pro jednoduchost nepočítáme), v horším případě za řekněme 2-3 litry benzinu na sto kilometrů, protože zprvu jezdíte čistě na elektrický pohon a klasický motor se zapojí až později. Pokud ale na nabíjení kašlete a jezdíte dlouhé trasy, spotřeba jde citelně nahoru a ve výsledku s sebou na palubě jen zbytečně vláčíte těžké baterie, které jsou vám přítěží, čímž rozhodně nepotěšíte ani onen čtyřválec. Pro přiblížení přiložím pár údajů - můj prvotní 260kilometrový trip ve městě Martin a jeho okolí za přítomnosti pravidelnějšího nabíjení znamenal spotřebu 4,9 l/100 km a 21 kWh / 100 km, což je skutečně parádní údaj, přičemž po prvních ujetých 500 kilometrech včetně přesunu z Bratislavy do Martina byla spotřeba 6,6 l/100 km. Jinými slovy, první kilometry ve městě jezdíte za nulové spotřeby čtyřválce, následně je to za pár litrů, ale na dálnici, tedy při rychlostech, kdy vám elektromotor pomáhá jen minimálně, máte při běžné jízdě spotřebu na úrovni kolem 11 litrů, což na takové SUV v podstatě není špatný údaj, ale dieselové agregáty jsou na tom lépe. Vše tedy záleží na vás a vaší trase.

BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
BMW X5 xDrive40e: Hybridní úhel pohledu (Test)
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Závěr

Zhodnotit objektivně toto auto není možné, tedy abych byl konkrétní, jeho samotný pohon, protože o kvalitách modelu X5 jako takového není nejmenších pochyb, zejména za přítomnosti dané výbavy. Pokud však chcete vědět, zda se tato verze vyplatí, odpověď je ano i ne. Všechno je to úhel pohledu. Pokud budete jezdit jen na kratších trasách a budete se o auto starat jako o váš smartphone, čili ho pravidelně nabíjet byť jen na několik desítek minut několikrát do dne, odvděčí se vám nízkou, místy až nulovou spotřebou. Pokud ale teritoriem vozu 40e budou soustavně dlouhé trasy a dálnice bez možnosti dobití akumulátorů, pak raději přistupte na jednu z naftových alternativ 30d či 40d. Nejdůležitějším aspektem je totiž to, jak často budete toto auto nabíjet a jaké trasy mezi jednotlivými nabíjeními uskutečníte. Právě na tom závisí to, zda se tento plug-in hybrid vyplatí. Pokud ano, můžete ho mít za 70 tisíc € včetně X5 křivek a kvalit, pokud si navíc potrpíte na vyšší standard a výbavu, nemáte problém si nakonfigurovat svůj exemplář i za 103 tisíc €, tedy jako exemplář v testu. Za to dostanete auto, které je skutečně velké, velmi pěkné, nadstandardně luxusní, opravdu praktické a i na našich cestách pohodlné, ale zároveň umí jezdit zcela „zdarma“ a když se náhodou vybije, i tak vás nenechá ve štychu.

Domů
Sdílet
Diskuse