Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Pátek 6. 12. 2019 svátek má Mikuláš, Nikolas

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Tech - Auta
1
Martin Mičuda
16. březen 2017, 16:15

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

Na test jsme dostali zbrusu nový model Q5 v nejvyšší výbavě. Co všechno dokáže novinka nabídnout?

Martin Mičuda
16. březen 2017, 16:15
Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Možná jste to ani nevěděli, ale první generace Audi Q5 byla celosvětově nejprodávanějším středně velkým SUV ve své třídě. Čas je však nezastavitelný fenomén, jinými slovy, model uvedený na trh v roce 2008 už nestíhal držet krok se současnými trendy a proto jsme na podzim loňského roku poznali očekávanou druhou generaci. Tu nám kompetentní z Ingolstadtu oficiálně představili na autosalonu v Paříži se slovy, že vytvořit nástupce tak úspěšného vozu byl těžký, ale o to lákavější úkol. Zejména v dnešní době, tedy v dobách, kdy se právě modely kategorie SUV těší největší oblibě, je vozidlo tohoto druhu prakticky nezbytností a především prémiové automobilky si to patřičně uvědomují. Audi není zdaleka výjimkou, ostatně nová Q7čka je toho jasným důkazem. Ano, na první pohled možná nelahodí oku každého, ale když ji vyzkoušíte, rychle pochopíte, kolik toho může takový automobil nabídnout a proč ho mnozí z globálního hlediska považují za krále segmentu. Prakticky totožným receptem vznikala i menší Q5ka, kterou lze doslova označit za zmenšenou Q7čku. Na svět však novinka přišla s několika odlišnostmi, a dokonce na pohled zásadní změnou legendárního pohonu. Nám se podařilo k novince dostat ve značném předstihu, a tedy mezi úplně prvními vám přinášíme pohled na druhou generaci oblíbeného Audi Q5.

 

Exteriér

Je dost pravděpodobné, že druhé pokračování byste na cestě od jeho předchůdce na "první pohled" nerozeznali. Ano, toto je opravdu zcela nová generace. Nová Q5ka vypadá s přimhouřením jednoho oka velmi podobně, tedy alespoň budí takový dojem. Divit se tomu nemůžeme, vždyť čísla hovoří jasnou řečí a tedy i v tomto případě platí, co je dobré, není třeba měnit. Věc se má ale tak, že jde o od podlahy "překopané" vozidlo, akorát jeho profil je věrný své tradiční linii, proto je nadále prakticky identický. Hned v úvodu je třeba podotknout, že i přes nárůst rozměrů v každém směru - 4,66 x 1,89 x 1,66 metru, tato audinka mezigeneračně shodila celých 90 kilogramů. Může za to nejen použití vysoce pevné oceli, ale především přítomnost nové platformy MLB Evo. Další pochvalnou skutečností je perfektní aerodynamika. Německá prémiová automobilka tvrdí, že jejich nové SUV s aerodynamicky optimalizovanou karoserií se pyšní součinitelem odporu vzduchu jen 0,30, což je na tuto velikostní kategorii skutečně velmi pěkný údaj. I tento fakt jasně naznačuje, že pokud je vozidlo v dnešní době velké, ve většině případů to nemusí hned znamenat, že je neohrabané či neaerodynamické.

 

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

 

Největší změnou prošla pochopitelně přední část. Její dominantou je výrazná 6úhelníková maska ​​ve stylu větší kvé-sedmičky, říci je však třeba, že v tomto případě jsme svědky podstatně kompaktnějších tvarů a umírněnějších linií. Asi nikoho nepřekvapí, že součástí výbavy jsou už full-LED světlomety. Ano, v základě jsou to bi-xenony doplněné o denní ledky, následně je to plně LEDková technologie jako v našem případě, no a vrcholem v nabídce (za 57 700 Kč) jsou ostatně stále více zmiňované Matrix-LED světlomety. Možná se budeme opakovat, ale i v tomto případě platí, že moderní světlomety nejenže dotvářejí hodnotněji vypadající zevnějšek, ale i nabízí perfektní svítivost. Boční siluetě dominují jakési nafouklé blatníky, které doslova rozbíjejí tu jinak rovnou siluetu. Tento detail známe už i z nové A5ky, naopak po vzoru A4ky evidujeme specificky "vykrojenou" kapotu, která spadá značně do boků karoserie. Je třeba vyzdvihnout přitom nejen krátké převisy, ale i skutečnost, že dveře se otevírají včetně prahů, čímž nedochází k zašpinění kalhot při na/vystupování. Na druhou stranu, dveře jsou proto o něco těžší a proto nejednou jejich zavírání probíhá na druhý až třetí pokus.
 
Ani v zadní části nezůstal kámen na kameni, i když některé detaily zůstaly zachovány - víko zavazadlového prostoru nadále zachází do stran, čímž se po jeho otevření vyklápějí i hlavní koncové světlomety. Z tohoto důvodu bylo (ve smyslu legislativ) potřebné zaintegrování dodatečných světel do spodní části. Hlavní světla znovu tvoří výhradně LEDková technologie, jejíž vychytané grafické zpracování určitě potěší. Jelikož nebyl náš testovaný exemplář ve sportovní verzi ani paketu, tak spodní část nárazníku dotvářel jen optický difuzor s falešnými koncovkami výfuků. O vizuální osvěžení exteriéru se stará nejen poměrně velké množství chromových detailů (včetně rozměrné masky), významnou roli hrají i propracované, až 20" dvoubarevné disky.

 

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

 

Interiér

Nejvýraznější progres nastává po nastoupení do interiéru. Ten prošel radikální změnou ve stylu nových modelů A4, A5 či zmíněné Q7, tedy minimálně po stránce zcela nové palubní desky. Ve srovnání s předchůdcem se kokpit Q5ky nese v podstatně kvalitnějším duchu, nemluvě o tom, že jako celek působí horizontálně řešená palubka na oko značně atraktivněji. Vodorovně orientované linie přístrojového panelu podporují pocit velkého prostoru a komfortu, po celé šířce přitom probíhá trojrozměrně tvarovaná dekorační lišta. Centrem je vysunutý (statický) displej multimediálního prostředí MMI s úhlopříčkou 8,3", který se ovládá kombinovaným otočným ovladačem, nechybí však ani dotykový touchpad. Ve stylu současných trendů Audi je palubní deska velmi jednoduchá, vyzvednout je ale třeba zejména její nízký a minimalistický návrh bez zbytečných designových výstřelků. Škoda jen místy tvrdších materiálů, které navíc v dané tmavé konfiguraci dodávají jistou (koncernovou) fádnost.

 

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

 

Hříchem by bylo nezmínit, že vnitřek testovačky je zabalen do sportovního paketu S-line. Prozrazuje to hlavně přítomnost zespodu oříznutého 3ramenného multifunkčního volantu s relativně úzkým věncem. Jeho vzor je třeba rozhodně pochválit, takový volant byste možná ve vozidle tohoto druhu ani nečekali. Naopak slova chvály si nezaslouží jeho plastová, a tedy hlučná tlačítka. Za příplatek se před řidičem rozprostírají plně digitální budíky, tedy v řeči Audi 12,3" Virtual Cockpit s parádní grafikou, zpracováním a animacemi. Velmi intuitivně můžete přepínat mezi dvěma zobrazeními - klasickým s velkými kruhovými přístroji a moderním režimem, ve kterém dominuje mapa navigace. Vskutku široký středový panel je zasazen níž než ve větší Q7čce, nadále je ale jeho dominantou široká hlavice páky. Za ní najdeme šikovnou loketní opěrku s nastavitelnými polohami, naopak před ní výborný panel klimatizace fungující na bázi dotykových ploch.
 
Nová generace boduje prostorností. Posed za volantem je o něco vyšší, najít si ale tu ideální polohu za volantem trvá jen několik sekund. Prostoru je na rozdávání zejména nad hlavami, a to dokonce platí i v případě druhé řady sedadel, nad kterými se rozprostírá velká panoramatická střecha. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, přičemž v závislosti na jejich poloze má zavazadlový prostor základní objem 550 až 610 litrů, což je o 10 více než předchozí model. Zadní lavici je totiž možné polohovat v podélném směru, čímž je možné věnovat více prostoru buď na nohy, jehož je mimochodem podstatně více než dosud, nebo na zavazadla. Právě prostor a variabilita interiéru jsou klíčové plusy mezigenerační výměny. Sklopením opěradel sedadel se zavazadlový prostor může následně zvětšit na maximální objem 1550 litrů. Kromě nekonečně dlouhé příplatkové výbavy asi nikoho nepřekvapí už ani plejáda nejmodernějších asistentů, technologií, či prvků konektivity - bezdrátová nabíječka, Apple CarPlay a Android Auto, modul LTE či hotspot WLAN.

 

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5? 

Motor & Jízda

Motorová paleta novinky je již momentálně vcelku bohatá, nám se do rukou dostala v našich končinách prakticky jedna z nejoblíbenějších variant. Za čelní maskou se nachází čtyřválcový turbodiesel 2.0 TDI, naladěný na výkon 140 kW / 190 koní a točivý moment 400 N.m. Popravdě řečeno, s více než 2tunovým SUVčkem se snadno popere, pocitově byste ale dynamiku zařadili mezi jakýsi průměr. Samozřejmě, šestiválec bude o něčem jiném... Jenže akcelerace na stovku za 7,9 sekundy naznačuje, že váha vozidla má negativní vliv na vaše pocity a ve skutečnosti zdaleka nejde o nějakého lenocha. Může za to především perfektní odhlučnění, kterým Audi poslední roky dominuje a posádku tak odfiltruje od okolí. O zpřevodování se stará 7stupňový dvouspojková převodovka s velmi hladkým a plynulým řazením. Její nastavení je citelně defenzivní - za normálních okolností motor absolutně nevytáčí a i v případě plné akcelerace vyšší stupeň přeřadí už při přibližně 4000 ot./min.

 

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

 

Pochopitelně se to v pozitivním slova smyslu odrazí na spotřebě - při běžné jízdě ve smíšených podmínkách se dlouhodobější průměr může ustálit na úrovni přibližně 6,5 l/100 km, přičemž není absolutní problém se dostat i pod šest litrů. Například při jízdě mimo obec, při zařazené sedmičce a rychlosti kolem 90 km/h je aktuální spotřeba za přítomnosti necelých 1400 ot./min přibližně 5,3 litru. Snad největší pochvalu si nová Q5ka zaslouží za podvozek. Vzduchové odpružení nejenže nabízí možnost regulace světlé výšky, ale zajišťuje i mimořádně komfortní a plynulou jízdu, a to dokonce i ve sportovním režimu na daných 20" kolech. V terénních režimech se světlá výška zvýší o minimálně 25 milimetrů, zatímco v rychlé sportovní jízdě si Q5ka klekne do nejnižší polohy. Je pravda, že zejména malé podélné nerovnosti (výmoly, kanály) nedokáže podvozek tlumit tak famózně jako větší Q7čka, i přesto ale dáváme klobouk dolů. Mimochodem, řízení všech čtyř kol, čili natáčení zadní nápravy model Q5 nemá ani za příplatek, nadále tak jde o dominantu jen největšího SUVčka v rodině Audi.
 
Pozastavit se musíme speciálně u pohonu. Paradoxně právě Audi, tedy výrobce ikonického pohonu všech čtyř kol, totiž s příchodem nové generace uvádí na trh technologii quattro ultra. Stálý, tedy permanentní pohon všech čtyř kol je k dispozici pouze ve verzích se šestiválcovými motory, kde je navíc možné sáhnout i po sportovním diferenciálu. Zbývající verze, včetně té naší, jsou v podstatě modely s předním pohonem, ke kterým se prostřednictvím elektromechanické mezinápravové spojky připojuje zadní náprava. Toto poměrně kontroverzní řešení přichází prioritně kvůli snaze o snížení spotřeby/emisí. Výsledek? V době, kdy pohon všech kol nepotřebujete, přítomen ani není, stane se tak až v momentě, kdy přední kola začnou ztrácet trakci. To je v podstatě pochopitelné, navíc, takový pohon využije běžný člověk skutečně jen minimálně, i když si veřejnost myslí opak. Nicméně, v momentě, kdy zvolíte režimy Allroad či Offroad se automaticky spojka sepne, čili v době, kdy je tendence k tomu, aby vozidlo potřebovalo stálý pohon všech kol je takový pohon i reálně dostupný. Realita je taková, že člověk nemá od volantu prakticky v drtivé většině času šanci zpozorovat rozdíl a zjistit, zda putuje síla na všechna kola, nebo jen na ta přední. Jistě, když začnete bláznit na sněhu, občas ucítíte mírnou nedotáčivost, ale s tou v konečném důsledku bojovaly audiny vždy.

 

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

 

Závěr

Nová Q5ka je výborné auto a zejména po obrovském progresu v interiéru je jen minimum věci, které lze kritizovat. Většina z nich zazněla v samotném článku výše, v mých očích je ale tím největším negativem jistá nevýraznost. Ano, testovaný exemplář byl v opticky nezáživné až nudné konfigurací, obecně ale novinka na pohled příliš nezaujme. Je velmi pěkná, ale v jistém slova smyslu je opticky chladná, bez emocí, doslova šedý průměr, nemluvě o tom, že toto středně velké SUV si v zásadě většinu designových řešení převzalo z větší Q7čky či jiných současných modelů značky, a tedy ničím speciálním navenek neprosí o pozornost. Tu si ale rozhodně zaslouží, protože patří mezi tu zcela největší špičku v segmentu. Nová Q5ka má téměř dokonalý podvozek, nejmodernější technologie, perfektní odhlučnění, kultivovaný a úsporný motor a velmi prostornou a variabilní kabinu. Samozřejmě, jde o prémiovou automobilku, takže za všechno si i slušně zaplatíte. Odrazovým můstkem je základní cena 1,1 milionu Kč. Pokud ale sáhnete po silnější verzi naftového dvoulitru s automatem začnete atakovat 1,35 milionu Kč, no a následně pokud budete křížkovat v konfigurátoru o sto šest, možná až příliš rychle se dostanete na cenovou hladinu 2,12 milionu Kč To už není pochopitelně zdaleka nejméně, říct je ale třeba, že náš testový exemplář byl po zuby vybaven výbavou, která jen má poukázat na to, co všechno si do této novinky můžete dát. Málo toho tedy zdaleka není!

Zdroj: REFRESHER / martinzmartinaFoto: REFRESHER / martinzmartina Tagy: audi, automobilovy test, Audi Q5, 2.0 TDI, Q5
Ohodnoť článek
21
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.