Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
16. března 2017 16:15
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?

TECH
Uložit Uložené

Na test jsme dostali zbrusu nový model Q5 v nejvyšší výbavě. Co všechno dokáže novinka nabídnout?

Možná jste to ani nevěděli, ale první generace Audi Q5 byla celosvětově nejprodávanějším středně velkým SUV ve své třídě. Čas je však nezastavitelný fenomén, jinými slovy, model uvedený na trh v roce 2008 už nestíhal držet krok se současnými trendy a proto jsme na podzim loňského roku poznali očekávanou druhou generaci. Tu nám kompetentní z Ingolstadtu oficiálně představili na autosalonu v Paříži se slovy, že vytvořit nástupce tak úspěšného vozu byl těžký, ale o to lákavější úkol. Zejména v dnešní době, tedy v dobách, kdy se právě modely kategorie SUV těší největší oblibě, je vozidlo tohoto druhu prakticky nezbytností a především prémiové automobilky si to patřičně uvědomují. Audi není zdaleka výjimkou, ostatně nová Q7čka je toho jasným důkazem. Ano, na první pohled možná nelahodí oku každého, ale když ji vyzkoušíte, rychle pochopíte, kolik toho může takový automobil nabídnout a proč ho mnozí z globálního hlediska považují za krále segmentu. Prakticky totožným receptem vznikala i menší Q5ka, kterou lze doslova označit za zmenšenou Q7čku. Na svět však novinka přišla s několika odlišnostmi, a dokonce na pohled zásadní změnou legendárního pohonu. Nám se podařilo k novince dostat ve značném předstihu, a tedy mezi úplně prvními vám přinášíme pohled na druhou generaci oblíbeného Audi Q5.

Exteriér

Je dost pravděpodobné, že druhé pokračování byste na cestě od jeho předchůdce na "první pohled" nerozeznali. Ano, toto je opravdu zcela nová generace. Nová Q5ka vypadá s přimhouřením jednoho oka velmi podobně, tedy alespoň budí takový dojem. Divit se tomu nemůžeme, vždyť čísla hovoří jasnou řečí a tedy i v tomto případě platí, co je dobré, není třeba měnit. Věc se má ale tak, že jde o od podlahy "překopané" vozidlo, akorát jeho profil je věrný své tradiční linii, proto je nadále prakticky identický. Hned v úvodu je třeba podotknout, že i přes nárůst rozměrů v každém směru - 4,66 x 1,89 x 1,66 metru, tato audinka mezigeneračně shodila celých 90 kilogramů. Může za to nejen použití vysoce pevné oceli, ale především přítomnost nové platformy MLB Evo. Další pochvalnou skutečností je perfektní aerodynamika. Německá prémiová automobilka tvrdí, že jejich nové SUV s aerodynamicky optimalizovanou karoserií se pyšní součinitelem odporu vzduchu jen 0,30, což je na tuto velikostní kategorii skutečně velmi pěkný údaj. I tento fakt jasně naznačuje, že pokud je vozidlo v dnešní době velké, ve většině případů to nemusí hned znamenat, že je neohrabané či neaerodynamické.

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Největší změnou prošla pochopitelně přední část. Její dominantou je výrazná 6úhelníková maska ​​ve stylu větší kvé-sedmičky, říci je však třeba, že v tomto případě jsme svědky podstatně kompaktnějších tvarů a umírněnějších linií. Asi nikoho nepřekvapí, že součástí výbavy jsou už full-LED světlomety. Ano, v základě jsou to bi-xenony doplněné o denní ledky, následně je to plně LEDková technologie jako v našem případě, no a vrcholem v nabídce (za 57 700 Kč) jsou ostatně stále více zmiňované Matrix-LED světlomety. Možná se budeme opakovat, ale i v tomto případě platí, že moderní světlomety nejenže dotvářejí hodnotněji vypadající zevnějšek, ale i nabízí perfektní svítivost. Boční siluetě dominují jakési nafouklé blatníky, které doslova rozbíjejí tu jinak rovnou siluetu. Tento detail známe už i z nové A5ky, naopak po vzoru A4ky evidujeme specificky "vykrojenou" kapotu, která spadá značně do boků karoserie. Je třeba vyzdvihnout přitom nejen krátké převisy, ale i skutečnost, že dveře se otevírají včetně prahů, čímž nedochází k zašpinění kalhot při na/vystupování. Na druhou stranu, dveře jsou proto o něco těžší a proto nejednou jejich zavírání probíhá na druhý až třetí pokus.
 
Ani v zadní části nezůstal kámen na kameni, i když některé detaily zůstaly zachovány - víko zavazadlového prostoru nadále zachází do stran, čímž se po jeho otevření vyklápějí i hlavní koncové světlomety. Z tohoto důvodu bylo (ve smyslu legislativ) potřebné zaintegrování dodatečných světel do spodní části. Hlavní světla znovu tvoří výhradně LEDková technologie, jejíž vychytané grafické zpracování určitě potěší. Jelikož nebyl náš testovaný exemplář ve sportovní verzi ani paketu, tak spodní část nárazníku dotvářel jen optický difuzor s falešnými koncovkami výfuků. O vizuální osvěžení exteriéru se stará nejen poměrně velké množství chromových detailů (včetně rozměrné masky), významnou roli hrají i propracované, až 20" dvoubarevné disky.

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Interiér

Nejvýraznější progres nastává po nastoupení do interiéru. Ten prošel radikální změnou ve stylu nových modelů A4, A5 či zmíněné Q7, tedy minimálně po stránce zcela nové palubní desky. Ve srovnání s předchůdcem se kokpit Q5ky nese v podstatně kvalitnějším duchu, nemluvě o tom, že jako celek působí horizontálně řešená palubka na oko značně atraktivněji. Vodorovně orientované linie přístrojového panelu podporují pocit velkého prostoru a komfortu, po celé šířce přitom probíhá trojrozměrně tvarovaná dekorační lišta. Centrem je vysunutý (statický) displej multimediálního prostředí MMI s úhlopříčkou 8,3", který se ovládá kombinovaným otočným ovladačem, nechybí však ani dotykový touchpad. Ve stylu současných trendů Audi je palubní deska velmi jednoduchá, vyzvednout je ale třeba zejména její nízký a minimalistický návrh bez zbytečných designových výstřelků. Škoda jen místy tvrdších materiálů, které navíc v dané tmavé konfiguraci dodávají jistou (koncernovou) fádnost.

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Hříchem by bylo nezmínit, že vnitřek testovačky je zabalen do sportovního paketu S-line. Prozrazuje to hlavně přítomnost zespodu oříznutého 3ramenného multifunkčního volantu s relativně úzkým věncem. Jeho vzor je třeba rozhodně pochválit, takový volant byste možná ve vozidle tohoto druhu ani nečekali. Naopak slova chvály si nezaslouží jeho plastová, a tedy hlučná tlačítka. Za příplatek se před řidičem rozprostírají plně digitální budíky, tedy v řeči Audi 12,3" Virtual Cockpit s parádní grafikou, zpracováním a animacemi. Velmi intuitivně můžete přepínat mezi dvěma zobrazeními - klasickým s velkými kruhovými přístroji a moderním režimem, ve kterém dominuje mapa navigace. Vskutku široký středový panel je zasazen níž než ve větší Q7čce, nadále je ale jeho dominantou široká hlavice páky. Za ní najdeme šikovnou loketní opěrku s nastavitelnými polohami, naopak před ní výborný panel klimatizace fungující na bázi dotykových ploch.
 
Nová generace boduje prostorností. Posed za volantem je o něco vyšší, najít si ale tu ideální polohu za volantem trvá jen několik sekund. Prostoru je na rozdávání zejména nad hlavami, a to dokonce platí i v případě druhé řady sedadel, nad kterými se rozprostírá velká panoramatická střecha. Zadní sedadla jsou dělená v poměru 40:20:40, přičemž v závislosti na jejich poloze má zavazadlový prostor základní objem 550 až 610 litrů, což je o 10 více než předchozí model. Zadní lavici je totiž možné polohovat v podélném směru, čímž je možné věnovat více prostoru buď na nohy, jehož je mimochodem podstatně více než dosud, nebo na zavazadla. Právě prostor a variabilita interiéru jsou klíčové plusy mezigenerační výměny. Sklopením opěradel sedadel se zavazadlový prostor může následně zvětšit na maximální objem 1550 litrů. Kromě nekonečně dlouhé příplatkové výbavy asi nikoho nepřekvapí už ani plejáda nejmodernějších asistentů, technologií, či prvků konektivity - bezdrátová nabíječka, Apple CarPlay a Android Auto, modul LTE či hotspot WLAN.

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina
Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Motor & Jízda

Motorová paleta novinky je již momentálně vcelku bohatá, nám se do rukou dostala v našich končinách prakticky jedna z nejoblíbenějších variant. Za čelní maskou se nachází čtyřválcový turbodiesel 2.0 TDI, naladěný na výkon 140 kW / 190 koní a točivý moment 400 N.m. Popravdě řečeno, s více než 2tunovým SUVčkem se snadno popere, pocitově byste ale dynamiku zařadili mezi jakýsi průměr. Samozřejmě, šestiválec bude o něčem jiném... Jenže akcelerace na stovku za 7,9 sekundy naznačuje, že váha vozidla má negativní vliv na vaše pocity a ve skutečnosti zdaleka nejde o nějakého lenocha. Může za to především perfektní odhlučnění, kterým Audi poslední roky dominuje a posádku tak odfiltruje od okolí. O zpřevodování se stará 7stupňový dvouspojková převodovka s velmi hladkým a plynulým řazením. Její nastavení je citelně defenzivní - za normálních okolností motor absolutně nevytáčí a i v případě plné akcelerace vyšší stupeň přeřadí už při přibližně 4000 ot./min.

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Pochopitelně se to v pozitivním slova smyslu odrazí na spotřebě - při běžné jízdě ve smíšených podmínkách se dlouhodobější průměr může ustálit na úrovni přibližně 6,5 l/100 km, přičemž není absolutní problém se dostat i pod šest litrů. Například při jízdě mimo obec, při zařazené sedmičce a rychlosti kolem 90 km/h je aktuální spotřeba za přítomnosti necelých 1400 ot./min přibližně 5,3 litru. Snad největší pochvalu si nová Q5ka zaslouží za podvozek. Vzduchové odpružení nejenže nabízí možnost regulace světlé výšky, ale zajišťuje i mimořádně komfortní a plynulou jízdu, a to dokonce i ve sportovním režimu na daných 20" kolech. V terénních režimech se světlá výška zvýší o minimálně 25 milimetrů, zatímco v rychlé sportovní jízdě si Q5ka klekne do nejnižší polohy. Je pravda, že zejména malé podélné nerovnosti (výmoly, kanály) nedokáže podvozek tlumit tak famózně jako větší Q7čka, i přesto ale dáváme klobouk dolů. Mimochodem, řízení všech čtyř kol, čili natáčení zadní nápravy model Q5 nemá ani za příplatek, nadále tak jde o dominantu jen největšího SUVčka v rodině Audi.
 
Pozastavit se musíme speciálně u pohonu. Paradoxně právě Audi, tedy výrobce ikonického pohonu všech čtyř kol, totiž s příchodem nové generace uvádí na trh technologii quattro ultra. Stálý, tedy permanentní pohon všech čtyř kol je k dispozici pouze ve verzích se šestiválcovými motory, kde je navíc možné sáhnout i po sportovním diferenciálu. Zbývající verze, včetně té naší, jsou v podstatě modely s předním pohonem, ke kterým se prostřednictvím elektromechanické mezinápravové spojky připojuje zadní náprava. Toto poměrně kontroverzní řešení přichází prioritně kvůli snaze o snížení spotřeby/emisí. Výsledek? V době, kdy pohon všech kol nepotřebujete, přítomen ani není, stane se tak až v momentě, kdy přední kola začnou ztrácet trakci. To je v podstatě pochopitelné, navíc, takový pohon využije běžný člověk skutečně jen minimálně, i když si veřejnost myslí opak. Nicméně, v momentě, kdy zvolíte režimy Allroad či Offroad se automaticky spojka sepne, čili v době, kdy je tendence k tomu, aby vozidlo potřebovalo stálý pohon všech kol je takový pohon i reálně dostupný. Realita je taková, že člověk nemá od volantu prakticky v drtivé většině času šanci zpozorovat rozdíl a zjistit, zda putuje síla na všechna kola, nebo jen na ta přední. Jistě, když začnete bláznit na sněhu, občas ucítíte mírnou nedotáčivost, ale s tou v konečném důsledku bojovaly audiny vždy.

Mezi prvními jsme vyzkoušeli druhou generaci nejúspěšnějšího SUV ve své třídě. Jaké je nové Audi Q5?
Zdroj: REFRESHER / martinzmartina

Závěr

Nová Q5ka je výborné auto a zejména po obrovském progresu v interiéru je jen minimum věci, které lze kritizovat. Většina z nich zazněla v samotném článku výše, v mých očích je ale tím největším negativem jistá nevýraznost. Ano, testovaný exemplář byl v opticky nezáživné až nudné konfigurací, obecně ale novinka na pohled příliš nezaujme. Je velmi pěkná, ale v jistém slova smyslu je opticky chladná, bez emocí, doslova šedý průměr, nemluvě o tom, že toto středně velké SUV si v zásadě většinu designových řešení převzalo z větší Q7čky či jiných současných modelů značky, a tedy ničím speciálním navenek neprosí o pozornost. Tu si ale rozhodně zaslouží, protože patří mezi tu zcela největší špičku v segmentu. Nová Q5ka má téměř dokonalý podvozek, nejmodernější technologie, perfektní odhlučnění, kultivovaný a úsporný motor a velmi prostornou a variabilní kabinu. Samozřejmě, jde o prémiovou automobilku, takže za všechno si i slušně zaplatíte. Odrazovým můstkem je základní cena 1,1 milionu Kč. Pokud ale sáhnete po silnější verzi naftového dvoulitru s automatem začnete atakovat 1,35 milionu Kč, no a následně pokud budete křížkovat v konfigurátoru o sto šest, možná až příliš rychle se dostanete na cenovou hladinu 2,12 milionu Kč To už není pochopitelně zdaleka nejméně, říct je ale třeba, že náš testový exemplář byl po zuby vybaven výbavou, která jen má poukázat na to, co všechno si do této novinky můžete dát. Málo toho tedy zdaleka není!

Domů
Sdílet
Diskuse