V tomto článku nečekejte nejnovější kinohity s tržbami v řádech stovek milionů. Vlastně se vydáme přesně opačnou cestou. Podíváme se na staré české komedie.
Vybírat je rozhodně z čeho, vždyť Národní filmový archiv patří mezi deset největších a nejstarších archivů svého druhu na světě. Pojďme proto nahlédnout do doby, kdy se česká kinematografie kvalitou mohla porovnávat se samotným Hollywoodem a její herecká scéna byla neméně zajímavá. Pojďme zavítat do doby hlasitého smíchu, živé hudby a nekonečného cinkání koktejlových sklenic, které se ozývalo z tanečních sálů, přičemž za rohem už pomalu sílily bubny druhé světové války. Pro začátek jsme si na mušku vzali komedie. Je až neuvěřitelné, kolik kvalitních snímků se v tomto období urodilo, proto byl výběr poměrně složitý. Kromě humoru nám nabízejí mnohé nesmrtelné myšlenky, ukazují specifický charakter lidí, který můžeme aplikovat i na dnešní společnost. Hlavně se nenechte odlákat názvy snímků. A možná budete překvapeni, kolik našich „současných“ vtipů už ve skutečnosti slavilo osmdesát let.
Mravnost nade vše (1937)
Profesor Antonín Karas (Hugo Haas) je vzorem bezúhonného vysoce váženého člověka s úspěšnou kariérou, dokonalou rodinou a vysokými morálními zásadami. Problém nastává, když se mu jednoho dne ozve jeho nemanželská dcera a profesor se rozhodne pro velmi riskantní a tak trochu nepochopitelný krok – utajit její existenci. V jeho postavení to však prostě není možné. Tak jako k Oldřichu Novému patřila Nataša Gollová, Hugo Haas tvořil nerozlučnou filmovou dvojici s Věrou Ferbasovou. V tomto filmu si však střihli neobvykle postavy otce a nemanželské dcery. Na svou dobu se jednalo o poměrně odvážný kousek, zamýšlí se nad tím, co to ta mravnost vlastně je. Když byl film v 50. letech znovu uveden do kin v tehdejším Československu, návštěvnost dosáhla téměř 1,5 milionu diváků.
Adina Mandlová a Věra Ferbasová
Eva tropí hlouposti (1939)
Vaše milovaná teta slaví jubilejní narozeniny a vy jí pochopitelně chcete při této příležitosti dát ten nejúžasnější dárek. Tedy vlastně druhý nejúžasnější dárek, tím prvním jste přece vy sami. Byli byste však ochotni kvůli tomu krást? Prostoduchá Eva Norová (Nataša Gollová) si na tuto otázku odpověděla kladně a vydává se k sousedům pro „zapůjčení“ návodu na pěstování speciální odrůdy růží, kterou by chtěla mít ve své zahrádce také její teta Pa, velká milovnice růží. Komedie vznikla na základě knihy Patsy tropí hlouposti, kterou napsala mladá spisovatelka Fan Vavrincová. Ta se podílela i na scénáři filmu, přičemž v době jeho uvedení do kin ještě neměla ani 22 let. Ve filmu se objevily mnohé hvězdy tehdejší doby, například Oldřich Nový nebo Zdeňka Baldová. Avšak největší zlom v kariéře znamenal tento snímek pro Natašu Gollovou. Postava Evy naplno ukázala její přirozený talent pro vtip, což ji s okamžitou platností katapultovalo mezi špičku.
Milováni zakázano (1938)
...aneb o tom, jak se tři staří kamarádi po dlouhých letech opět setkali. Továrník Brejcha (Jaroslav Marvan) přišel kvůli rozšafnosti své manželky a dcery doslova o všechno. Když mu tedy na dveře zaklepe starý přítel Emil Netušil (Jindřich Plachta) se svou rodinou, Brejcha je sám, navíc v úplně prázdném domě, který mu dali vystěhovat jeho věřitelé. Emil ve snaze pomoci starému kamarádovi z této nezáviděníhodné situace vymyslí bláznivý plán, při kterém se každému normálně smýšlejícímu člověku musí zatočit hlava. Z Ameriky se totiž vrací jejich třetí kamarád Marek (Václav Treglia), který za oceánem zbohatl. Proč by tedy nemohl pomoci svému dávnému kamarádovi? Jde o vskutku bláznivou komedii na americký styl, nacpanou zvučnými jmény českého filmu. V jedné z hlavních rolí se zde objevil i Karel Lamač, který se do světa československé filmografie zapsal především jako režisér. V roli nezapomenutelné matinky se představila Anna Letenská, odvážná žena, kterou později popravilo gestapo. Její jméno nese i ulice na pražských Vinohradech.
Dívka v modrém (1939)
Notář Jan Karas (Oldřich Nový) má za úkol dočasně u sebe doma uschovat obraz nádherné šlechtičny. Není z toho moc nadšený, protože o portrétu kolují řeči, že je prokletý. Uloží ho tedy do knihovny a několik dní se tomu místu snaží vyhýbat. V okamžiku, kdy se rozhodne, že ho už obraz neděsí, šlechtična náhle ožije a vystoupí z obrazu. Tak jako v předchozím snímku dostala místo Anna Letenská, zde pro změnu zazářila herečka opačného rázu. Lída Baarová, vyhlášená kráska, která dokázala pobláznit i samotného ministra propagandy nacistického Německa, Josepha Goebbelse.
Antonie Nedošinská a Lída Baarová
U pokladny stál (1939)
Vlasta Burian je neobyčejný komik, který se svým uměním zapsal do české kinematografie tak výrazným způsobem, že jeho jméno často zná i současná mladší generace. A pokud ho chcete vidět ve své životní roli, rozhodně se podívejte na tuto milou komedii, kde si zahrál Kryštofa Rozrucha, ošetřovatele ze Sv. Jakuba, jehož trápí ischias, a proto si podal žádost do pojišťovny o léčivé bahno. Místo toho mu však přišla zubní protéza, proto jde do pojišťovny udělat pořádek. Úředníci ho však nedopatřením považují za doktora Marka, primáře nemocnice Sv. Jakuba, který se měl právě v ten den v pojišťovně ukázat. A tak začíná kolotoč nedorozumění, jehož dějiště se přesouvá do lázní. Pokud chcete vědět více, šup. Neprohloupíte.
U pokladny stál byl poslední český film režiséra Karla Lamače. Hned potom emigroval před nacisty. Co se týče obsazení, kromě Buriana zde září taková jména jako Jaroslav Marvan, Adina Mandlová nebo Čeněk Šlégl. I Václav Trégli tu měl menší roličku pacienta, na kterou však určitě nezapomenete. Ve filmu můžeme vidět již tradičně vynikající souhru Marvana s Burianem, ačkoli jak se později ukázalo, na první pohled netřeba vždy dát. Už během natáčení tohoto filmu Marvan pravděpodobně donášel komunistům na svého mentora.
Co tedy napsat na závěr? Pevně věříme, že vás tento článek zaujal. Rozhodně bychom neměli zapomínat na ty, kteří stáli u zrodu filmového průmyslu v našich zemích. Proto už teď plánujeme pokračování, kde si opět připomeneme některé vynikající komedie, tentokrát však zamíříme mnohem hlouběji do temných časů války a protektorátu.