Vlajková loď značky chce vsadit zejména na nové technologie.
Ingolstadtskou automobilku čeká v následujícím období velká modelová ofenzíva. Audi tak jde cestou postupné mezigenerační výměny, protože modely A4, A5, ale také Q5 a Q7 se nových vyhotovení už dočkaly. Veškerá pozornost se nyní obrací na vozidla A6, A7 a hlavně A8. Nemůžeme se tomu ani divit, jelikož zatímco konkurenční BMW a Mercedes-Benz vykazují rekordní prodeje, Audi se v prvních měsících tohoto roku s prodejem propadá o 6,7 %. Zejména nová vlajková loď značky je už několik let očekávaným artiklem, neboť Němci její příchod už nejednou odložili. My však už víme, že k oficiálnímu odhalení definitivně dojde 11. července na speciální akci Audi Summit v Barceloně, kde se zároveň odehraje nový formát prezentací značky. Důležitější však je, že A8 přijde s obrovskou plejádou novinek a inovací, které naznačí budoucí směřování modelů se čtyřmi kruhy v masce. Něco málo jsme se už mezitím dozvěděli, k známým informacím se ale na povrch vynořují stále další a další, přičemž zejména ty nejnovější si zaslouží pozornost.
Zajímavostí je, že hliník v případě karoserie je zjevně na ústupu, což je pro Audi vcelku překvapivá informace, neboť právě tato automobilka vynikala v lehkých a zároveň tuhých hliníkových karoseriích. Karoserii nové A8 bude tvořit hliník už „jen“ z 58%. Do popředí se tak prodere ultravysokopevnostní ocel, karbon, hořčíková slitina a plasty vyztužené uhlíkovými vlákny. Samotná karoserie by měla být tedy paradoxně těžší o přibližně 50 kg než současný model (váha údajně poskočí z 231 na 282 kg), dá se ale očekávat, že vozidlo jako takové bude přeci jen ve finále o něco lehčí. Nová koncepce a materiály jsou odpovědí na příchod elektrických verzí, a tedy modelů s těžkými akumulátory, kterým musí být vyladěna a přizpůsobena tuhost a pevnost karoserie.
Jak se již dlouho říká, A8 má být průkopníkem v autonomní jízdě. Vypadá to tak, že čtvrtá generace luxusní limuzíny bude prvním sériovým automobilem s třetí úrovní automatizovaného řízení. To znamená, že vozidlo zvládne úplně samo jezdit zejména po dálnici a řidič bude vyzván k převzetí řízení pouze v nebezpečných a krizových situacích. Problémem však opět bude (nejen) Evropská unie a tedy známá Vídeňská úmluva z roku 1968 - jasně vyžadující, aby každé vozidlo mělo svého řidiče, který ho musí ovládat. Jinými slovy, Audi sice bude mít technologii s možností plně autonomního řízení (na dálnici), na běžných silnicích však systém nebude moci být homologován a tedy aktivován. Audi ale ví, že zákony se budou brzy měnit a dokonce v domovském Německu je už na stole několik změn - horní komora parlamentu chystá změnit Vídeňskou smlouvu, aby po německých silnicích mohla jezdit vozidla schopná třetí a poslední, tedy čtvrté úrovně automatizovaného řízení. Šlo by tak o automobily, které zvládají samy reagovat i na složité jízdní situace na silnicích nejen nižších tříd, ale i ve městech.
Na takový scénář si budeme muset ještě nějaký ten rok počkat, ostatně, je to zejména o lidech - při přebírání takových automobilů bude nutné zaškolení a zároveň se dá očekávat, že součástí vozidel budou černé skříňky. Tak či onak, právě nová A8 má být autem, které se k tomuto scénáři přiblíží nejblíže. Předběhnout mě tak i třídu S od Mercedesu, která je i po faceliftu „jen“ na druhé úrovni autonomního řízení, jelikož ve Stuttgartu novější technologie nechtějí zatím sami pustit „do oběhu“ kvůli problémům s legislativou čí následným opletačkám kolem odpovědnosti.
Horkou informací je skutečnost, že po vzoru modelu SQ7 bude nová A8 již ve standardu, tedy i v těch nejslabších vyhotoveních osazena 48V sítí. To v překladu napovídá, že půjde o takzvaný mild-hybrid (mHEV), jehož součástí bude dodatečný akumulátor (s kapacitou přibližně 0,9 kWh). Lithiová baterie bude dobíjena alternátorem, který regeneruje energii během brzdění. Půjde tak o kombinaci klasických motorů ve spolupráci s elektricky poháněným kompresorem, přičemž vlajková loď tak nabídne lepší akceleraci a zároveň se sníží i spotřeba, protože integrovaná technologie s přídavným výkonem cca 12 kW a 60 N.m může fungovat i jako startér a udržovat vozidlo v pohybu v nižších rychlostech. Elektricky poháněný kompresor (EAV) bude sloužit k přeplňování motoru, a to zejména v nízkých otáčkách, kde eliminuje turbodíru. Následně se o slovo přihlásí konvenční turbodmychadlo/a.
Bližších podrobností se dočkáme již brzy, stejně tak i její samotné podoby, kterou dosud neznáme. Tedy, není tomu tak dávno, co se na internetu objevily autentické záběry testovaného exempláře s minimem kamufláže. Černý exemplář tak potvrzuje, že novinka už nebude vypadat tak těžkopádné, její maska se ponese v šestiúhelníkovém tvaru, zatímco zadní světlomety budou o něco užší a zároveň navzájem propojené. Velká pozornost se rovněž obrací i do interiéru, který má údajně být do většinové míry shodný z konceptů velké Q8, což znamená, že budeme svědky více rozměrných obrazovek a minima fyzických tlačítek. Máme se tedy na co těšit.