Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
2. července 2018 8:21
Čas čtení 0:00
Richard Končol

League of Legends je fenomén počítačových her. Proč titul lidé hrají a proč je tam, kde je?

TECH
Uložit Uložené

Hra ovládla miliony hráčů po celém světě, vyprodává tribuny a neustále pokračuje. Čemu za to vděčí?

Je to fenomén a neříkej, že ne. League of Legends či LoLko – to je MOBA (tedy Multiplayer Online Battle Arena), kterou zná snad už každý. Děti na základce a středoškoláci, vysokoškoláci a dospělí, pracující lidé, různí influenceři či youtubeři, kteří o ní mluví. A je úplně jedno, zda jde o chlapy nebo něžnější část pohlaví. Podmanila si obrovské množství lidí po celém světě, autorům z ní tečou opravdu slušné peníze a se stále těší oblíbenosti. Čemu za to vděčí?

Zpět ke dnům

Zabředněme trochu více do historie – ta nám řekne více. Když si přetočíme kalendář někdy na rok 2008 nebo i 2009, tak si člověk vybaví Riot Games. Indie developer s velkými ambicemi dal život hře League of Legends, kdy na „zmrzlém trůně“ tehdy kralovala DotA (pro pozornější je to pěkná slovní hříčka, že?). Dota Allstars nebo jinak jen DotA je zkratkou pro Defense of the Ancients, volně šiřitelnou custom mapu ve Warcraft 3. Původně však vychází ze Star Craftové mapy Aeon of Strife.

Ti, kteří Dotu hráli, mohou přeskočit na další odstavec. Ti, kteří ne, vysvětlím to jednoduše. Dvě frakce bojují proti sobě s cílem zničit jedna druhé základnu (dále „báze“, „trůn“). Používají k tomu speciální postavy (hrdiny) a těm dopomáhají menší ozbrojené jednotky (creepové). Kdo druhému dříve zničí trůn, hru vyhrává.

League of Legends je fenomén počítačových her. Proč titul lidé hrají a proč je tam, kde je?
Zdroj: YouTube

DotA se kdysi hrála přes Battle.net, později přes Garenu. Jsou to sítě, které spojovaly (a stále spojují) miliony lidí s cílem si proti sobě zahrát nějakou hru. Warcraft si tehdy všichni pirátsky kopírovali mezi sebou a stěhovali do něj Dotu. Výhody? Byla to mapa zdarma, byla rozšířena mezi lidmi, měla své fórum a své turnaje. A nikdo nenaříkal. Mimo to se hrálo ještě Heroes of Newerth, jakási kopie Doty, která však nikdy pořádný úspěch nezažila. Prvotně stálo 30 $, pak přešlo pod F2P model... a majorita hráčů později tak jako tak přešla raději na LoLko či druhou Dotu.

Svět Warcraftu však Blizzard zachránil hrou World of Warcraft, do které se v den vydání přihlásilo přes 10 milionů hráčů a z toho důvodu nefungovaly jejich servery dva dny. Z dědictví, které za sebou Warcraft zanechal, těží Blizzard dodnes – stačí zmínit hru Heroes of the Storm (v níž se ocitlo několik postav ze světa Warcraftu); podobně z něj těžil při natáčení filmu, který se promítal v kinech; vyšla i společenská hra, několik knih, různých her či spin-offů a v neposlední řadě i řada komunitních map.

League of Legends je fenomén počítačových her. Proč titul lidé hrají a proč je tam, kde je?
Zdroj: reddit.com/r/leagueoflegends

Přišel však Riot a perfektním způsobem zaplnil díru na trhu. League of Legends je hra, u jejíhož zrodu stáli lidé, vyvíjející předtím Dotu Allstars. Jednoduchost, přehlednost, F2P model s mikrotransakcemi, a to jsme jen na začátku. A ano, i takové jednoduché, ale zcela trefné bannery věšel po internetu Riot během startování LoLka.

Dostáváme se ke zmíněným bodům, které byly pro League of Legends klíčové. V té době se totiž podobná revoluce nikdy nekonala. Riot byl v tomto směru první, a také proto je LoL tam, kde je.

League of Legends je fenomén počítačových her. Proč titul lidé hrají a proč je tam, kde je?
Zdroj: The Equity Kicker

Volnost. League of Legends byla úplně nová hra. Nebyla ničím omezována, byla pod kontrolou a byl to nový produkt. Nebyla limitována Warcraft 3 enginem, ve kterém se ne vždy dokonale daly naprogramovat mechaniky hry. Znamená to více prostoru pro kreativitu a volnost pro tvůrce. Byla to jejich hra. Svědčí o tom například i módy ARAM (All Random All Mid), kdy všichni dostanou náhodné hrdiny a hrají jen na prostřední lince, divoký mód URF (tedy Ultra Rapid Fire), který dělá hru extrémně zábavnou či kombinace obou – ARURF.

Free-to-play model a mikrotransakce. Riot věděl, že hra zdarma se chytí. Tehdy byl F2P model takříkajíc v plenkách. Nelze tvrdit, že free hry s možností koupě in-game itemů nebyly, ale určitě nebyly tak rozšířené jako dnes. Riot ale z něčeho vydělávat musel, a tak do hry nasadil skiny jako způsob mikrotransakce. Skin ve skutečnosti nepřidává žádnou výhodu, ale hráč je jedinečný svým vzhledem. Kdyby Riot šel placenou cestou jako Heroes of Newerth (a představ si, že by v těchto šlépějích šla i Dota 2), tak by okamžitě pohořel. To by bylo už příliš. Na ukázce níže jsou skiny pro Sonu.

League of Legends je fenomén počítačových her. Proč titul lidé hrají a proč je tam, kde je?
Zdroj: Richard K.

Grafika. Jeden z klíčových elementů, který dopomohl k rozšíření hry mezi lidi se slabšími počítači. Riot věděl, že Warcraft hrají lidé, lidově řečeno, na topinkovači a League of Legends si nikdy extrémně nepotrpělo na fancy efektech. Bylo sice o něco náročnější na spuštění než Warcraft, ale hru jsi vždy mohl rozjet například i na starším noťasu, který bys jinak vyhodil.

Matchmaking, statistiky, férová hra. DotA kdysi neměla žádný skutečný matchmaking. Pokud jsi neměl parťáky, hru jsi musel rozběhnout přes boty nebo hrát přes Gare. Žádné trackování statistik, žádné zjišťování typu: „Jak mi hra distribuuje ranky v zápase? Proti jakým hodnostem budu hrát v této hře?“ Žádné tresty vůči grieferům, trollům či jiným typem podvádění. League of Legends se vůči toxickým hráčům později obrnil díky banům či takzvanému Tribunal systému, ve kterém se posuzovaly přešlapy a přestupky hráčů vůči jiným hráčům.

League of Legends je fenomén počítačových her. Proč titul lidé hrají a proč je tam, kde je?
Zdroj: leagueofgraphs.com

I Tribunal měl svá pravidla. Každý, kdo hodnotil jiné hráče, měl k dispozici chat logy, statistiky a podrobný popis reportu. Pokud člen tribunálu potrestal hráče korektně (pokud jeho názor souhlasil s většinou), započetlo se mu to do statistik. Pokud se často stávalo, že někomu jen tak chtěl „vstřelit“ trest, tak byl z Tribunalu vyloučen. Tribunal byl pak později nahrazen jinými mechanismy na trestání hráčů.

Naslouchání komunitě. Riot si pokaždé dává záležet na tom, aby hráči byli spokojeni – koneckonců, dělají to pro ně. Všechny nerfy, buffy (tedy zesilování a zeslabování hrdinů), reworky hrdinů a všechny změny související s jádrem hry dělají vždy s přihlédnutím na komunitu. A pokud udělají chybu, nemají problém si to přiznat.

Vývojáři většinou vydají nějakou hru, věnují jí několik měsíců (či desítek měsíců) času, a potom ji nechají být, protože vyvíjejí nový produkt. Riot se však věnuje svému „dítěti“ již přes 8 let a dělá ho čím dál tím rozmanitějším. Komunita stále hraje velkou roli pro samotné vývojáře – většina hráčů totiž začala hrát hru jen díky tomu, že „ji hraje i můj kámoš, tak proč to nemohu zkusit i já?“ Velkým plusem jsou i weby, YouTube kanály a konkrétní lidé, kteří dělají hloubkové analýzy, strategie a dávají rady hráčům, co je opět in a co ne.

Metagame. Herní meta je v obou hrách diametrálně odlišná, ale lehčí hrou je League of Legends. DotA i Dota 2 jsou hry, kde se chyby trestají „velkou holí“, což může mít pro prohrávající tým fatální následky. Zápasy jsou tam spíše nakloněny ve prospěch jedné strany. League of Legends je však v tomto směru mnohem méně striktní a navzdory nepříznivému stavu v zápase se stále dá všechno otočit ve tvůj prospěch. I to je jeden z důvodů, proč je hra oblíbená – relativní rovnováha jí rozhodně dává punc jedinečnosti.

Dokonce existuje i rotace postav, které se mění každý týden – což je mimochodem skvělá volba pro nováčky, kteří chtějí do hry zabřednout.

Správné načasování a vhodný výběr herního modelu způsobily poprask mezi hráči. To však není všechno. Existovali totiž jedinci, kteří hru brali vážně a Riot myslel i na ně. League of Legends se sice hraje na různých šampionátech, ale ten nejpodstatnější nejen pro hráče, ale i pro Riot, je LCS a WCS (pro Asii dnes už i LCK).

Nová éra turnajů a více diváků

Profesionální scéna funguje poměrně jednoduše, ale je složena z několika fází, a pokud se chceš dostat z nuly nahoru, musíš tomu obětovat vskutku dost času.

Jakýkoliv pětičlenný tým se může zapojit do Ranked Ladderu, tedy do systému turnaje, kde může každý vyzvat každého, přičemž podstatou je dostat se na vrchol žebříčku. Nejlepší týmy z Ladderu se dále dostanou do Challenger Series (něco jako druhá liga), později nejlepší týmy z Challengeru si zahrají o postup do LCS proti nejslabším týmům z LCS, které si buď udrží místo nebo mají smůlu a sestoupí do Challengeru.

LCS sestává ze dvou divizí – evropské a americké, přičemž v obou je po 10 týmech. Hraje se během dvou období, na jaře a v létě, přičemž letní období rozhoduje o tom, kdo si zahraje na světovém šampionátu. Tři nejlepší týmy LCS letního období z Ameriky, Evropy, jihovýchodní Asie, Koreje, Číny a 2 kandidáti na divokou kartu postupují do největšího turnaje na světě – World Championship Series aka WCS. Nalijme si čistého vína – Riot má strukturovanou hierarchii turnajů... na úrovni.

Ale při srovnání například s turnaji Doty 2 narážíme na zásadní problém – financování. Suverénně největší prizepool má totiž Dota, i přesto, že League of Legends má mnohem větší hráčskou základnu. Jen pro srovnání, zde je TOP 10 největších prizepoolů obou her.

League of Legends je fenomén počítačových her. Proč titul lidé hrají a proč je tam, kde je?
Zdroj: Richard K.
League of Legends je fenomén počítačových her. Proč titul lidé hrají a proč je tam, kde je?
Zdroj: Richard K.

Závěrem...

Dota 2 má oproti LoLku skutečně markantní náskok. Čím to je? Valve totiž vkládá část peněz z mikrotransakcí do turnajů, čímž zásadně zvyšuje turnajové prize money a na oplátku vrací casual hráčům bonusy v podobě různých vizuálních doplňků. Kdyby Riot vkládal stejné částky peněz například ze skinů do prize money, tak snad víš, kdo by v tomto směru vyhrával. Úsměvnější je už jen fakt, že ke dnešnímu dni má Dota 10 a půl milionu aktivních hráčů za měsíc (počítá se to způsobem, že pokud zapneš hru alespoň jednou do měsíce, tak jsi aktivním hráčem), což League of Legends mělo zhruba před 6 lety.

Přestože údaje o aktuální hráčské základně League of Legends oficiálně nejsou k dispozici, hovoří se o tom, že LoL může mít přibližně 80–100 milionů aktivních hráčů za měsíc, k čemuž výrazně přispěly i battle royale hry (tedy Fortnaite či PUBG). Co se týče sledování, vyhrává LoL – stačí si kdykoli otevřít Twitch (mimo období, kdy má League nebo Dota nějaký turnaj) a skoro v 99 % případech má hra od Riotu více diváků než oficiální nástupce warcraftové klikačky. Přestože hra zažila i své horší časy, v počtu diváků stále překonávala i Counter-Strike: Global Offensive či Hearthstone.

Koneckonců, nemělo jít o nějaké srovnání her. Šlo totiž jen o fakta, která hru udělala slavnější, sledovanější... a možná i lepší? To už zůstává na individuálním rozhodnutí každého z hráčů počítačových her.

Proč hraješ League of Legends ty? Proč ses rozhodl pro Dotu? Poznal jsi nové kámoše? Co ti hra dala nebo vzala? Pokud máš nějaký zajímavý příběh ze hry, o který se chceš podělit, tak nám o něm dej vědět v komentářích.

Domů
Sdílet
Diskuse