Pokud by se prodalo tolik letenek, kolik je míst v letadle, ve většině případů by třetina sedadel nebyla obsazena.
Před pár měsíci jsme byli svědky neslavného incidentu, kdy byl cestující vyhoštěn z vyprodaného letadla United Airlines i přesto, že měl koupenou letenku. Pro letecké společnosti je běžnou záležitostí prodávat více letenek, než je sedadel v letadle, ale dovoluje to zákon? V leteckém průmyslu se totiž každoročně více než 40 000 cestujících nedobrovolně nedostane na let právě kvůli nedostatku sedadel.
Podle historických leteckých údajů se aerolinie potýkají s 1 % cestujících, kteří se jednoduše neukáží a jejich sedadlo tak zůstane prázdné. Mezi hlavní důvody patří například uvíznutí v dopravní zácpě, nemoc, zaspání nebo jednoduše cestující zapomene na daný let. Toto procento se liší v závislosti na několika faktorech, a to včetně toho, zda lidé cestují na dovolenou nebo na služební cestu. V případě, že si cestující zakoupí letenku s možností storna, letecká společnost tak ztrácí příjmy kvůli prázdným sedadlům.
Aby tedy nedošlo k situaci, že letadlo má příliš mnoho prázdných míst, aerolinie prodávají více míst, než je k dispozici. Zákon tento postup dovoluje a dokonce nenařizuje přesné procento, kolik sedadel může letecká společnost prodávat navíc. Namísto toho se letecké společnosti snaží na základě různých algoritmů odhadnout, kolik cestujících se pravděpodobně nedostaví na let. Cílem je pochopitelně využít téměř plnou kapacitu letadla, aniž by museli cestujícího dobrovolně nebo nedobrovolně vyprovodit z letadla, i když měl koupenou letenku. Algoritmus samozřejmě musí brát v úvahu i to, jak následně bude letecká společnost kompenzovat ztrátu cestujícím.
V roce 2016 odmítlo 12 největších leteckých společností se sídlem v USA 475 000 osob, z nichž 41 000 muselo být nedobrovolně "odstraněno" z paluby. Podle statistik tak během zhruba každých 100 000 letů se 6 cestujících nedobrovolně nedostane na let. Číslo však postupně klesá. Podle evropských a amerických pravidel musí letecká společnost nejprve vyzvat cestující, zda jsou ochotni se dobrovolně vzdát svého místa za finanční kompenzaci. Pokud se nenajde žádný dobrovolník, aerolinky mají právo náhodně vybrat pasažéry, kterým vyplatí odškodnění ve výši 250 - 600 € podle délky letu, bez ohledu na to, zda chtějí nebo nechtějí opustit palubu letadla. Mimo jiné mají poškození nárok na telefonické hovory, občerstvení a případně i ubytování. Ve většině případů se drtivá většina vzdá svého místa a opustí letadlo za dohodnuté odškodnění.
V horších případech to může dopadnout i takto: