Pondělí 24. 9. 2018 svátek má Jaromír, Jaromíra

hledej na refresheru

Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
zdroj: Pixabay, PublicDomainPictures

Impozantní velikán Mount Everest: Jde stále o dobrodružství, nebo se z výstupu na nejvyšší horu světa stal byznys?

Úpatí Džomolangmy je zbroceno krví. I přesto se sem stále vydávají desítky naivních cestovatelů, kteří pod taktovkou velkých firem dávají všanc holé životy. Proč?

28. únor 2018, 18:51

Úpatí Džomolangmy je zbroceno krví. I přesto se sem stále vydávají desítky naivních cestovatelů, kteří pod taktovkou velkých firem dávají všanc holé životy. Proč?

V květnu 1996 přišlo na Mount Everestu o život 8 horolezců. Výprava zviditelnila riziko komerčních expedic a stala se předlohou pro sepsání knihy a natočení filmu Everest, který byl v roce 2015 promítán v kinech po celém světě. Tragédie, která dala impuls k realizaci tohoto projektu, byla až do roku 2014 považována za největší nehodu na nejvyšší hoře světa.

 

Impozantní velikán Mount Everest: Jde stále o dobrodružství, nebo se z výstupu na nejvyšší horu světa stal byznys?

Lidstvo je nepoučitelné

Zdaleka se ale nejedná o nehodu jedinou. Vrchol Mount Everestu jako by jedince lačnící po dobrodružství přímo magicky přitahoval. Na tom zřejmě není nic špatného, někdo to má zkrátka v krvi. Alespoň tak mnohdy horolezci obhajují nevysvětlitelné puzení opustit ženy a děti a vydat se kamsi do srdce Himálaje hledat úspěch či zkázu. Často se totiž pohybují na strmé hraně, kdy není od jednoho daleko k druhému. Pokud se ale jedná o skutečného vycvičeného profesionála, který svému koníčku a vášni zcela propadl, co lze takovému člověku vytknout?

 

Impozantní velikán Mount Everest: Jde stále o dobrodružství, nebo se z výstupu na nejvyšší horu světa stal byznys?

Obliba komerčních expedic v 90. letech stoupá

Zcela jiný případ jsou ovšem komerční expedice, jejichž obliba prudce stoupla v 90. letech 20 století. Himálaj se tehdy stal vyhledávanou turistickou destinací. Ano, čteš správně – turistickou. Ačkoliv drsné horské prostředí si jen těžko představíš jako vhodnou krajinu pro idylickou túru za poznáváním přírodních krás, některé společnosti se rozhodly, že možnost vystoupit na nejvyšší horu světa není pouze výsadou vyvolených, ale že by měla být zpřístupněna každému, kdo o ni projeví zájem. Samozřejmě za pořádný peníz. A tak vznikly komerční expedice, jejichž historie je poznamenána tragickými osudy a nehodami se špatným koncem.

 

Impozantní velikán Mount Everest: Jde stále o dobrodružství, nebo se z výstupu na nejvyšší horu světa stal byznys?

Vidina zisku a finanční nezávislosti

Pod taktovkou ziskuchtivých firem se dnes výstup na Džomolangmu stává otázkou finanční zajištěnosti, a nikoliv fyzické a psychické připravenosti. Jedná se o smutný úkaz toho, z čeho všeho lze dnes udělat byznys. A to i přes skandální čísla, která uvádějí statistiky. Podle nich v letech 1922–2010 při výstupu na Mount Everest zahynulo přibližně 219 horolezců. Z toho 2 byli Češi. Tyto počty přitom nezahrnují úmrtí posledních 7 let. Může se takovému počtu úmrtí někdo divit, když je v rámci komerčních výprav výstup na nejvyšší vrchol světa dovolen, řečeno s jistou nadsázkou, důchodcům i dětem? Jen těžko. Lehkovážnost vede k děsivým důsledkům a stále se zhoršující, nebo minimálně pokračující, situace na Mount Everestu je toho věrným důkazem.

 

Impozantní velikán Mount Everest: Jde stále o dobrodružství, nebo se z výstupu na nejvyšší horu světa stal byznys?

Co zabíjí? Špatná kondice i neadekvátní reakce na náhlé změny počasí

Jaké bývají nejčastější chyby komerčně vedených expedic? Pomalé reakce na náhlé změny počasí a samozřejmě nedostatek zkušených a kondičně připravených klientů. To jsou dva hlavní kameny úrazu. Je obecně známým faktem, že počasí je v horském prostředí velmi nevyzpytatelné a ostřílení horalé jsou proto v této věci více než obezřetní. Nezkušený instruktor, který je na tom často kondičně velice podobně jako jeho klienti, ale těžko dokáže, při nedostatku respektu k velikosti horských vršků, objektivně zhodnotit závažnost situace. Hnán vidinou rychlého zisku pak zohledňuje spíše zájmy společnosti než svých svěřenců. Jak může něco takového skončit? Ti, kteří viděli film Everest, znají odpověď.

 

Impozantní velikán Mount Everest: Jde stále o dobrodružství, nebo se z výstupu na nejvyšší horu světa stal byznys?

Krade se všechno. I kyslíkové bomby

Nedostatek soudnosti a profesionality však není jediným problémem, s nímž se v současné době potýkají „obyvatelé“ úpatí Mount Everestu. Stále častějším jevem jsou krádeže kyslíkových bomb, které vystavují klienty, šerpy i instruktory smrtelnému nebezpečí ještě dříve, než vůbec dosáhnou vrcholu. O situaci informují na sociálních sítích širokou veřejnost horolezci z celého světa. Kdo krade? Chytří zlodějíčci, kteří své úlovky za cenu s pořádnou „horskou přirážkou“ prodávají v níže postavených výškových táborech. Uvědomují si, jakou měrou ohrožují lidské životy? Jednotlivé expedice totiž mají kyslíkové láhve přesně spočítané. Smutné je, že podle dostupných informací se doposud žádného zloděje nepodařilo usvědčit ani chytit.

 

Impozantní velikán Mount Everest: Jde stále o dobrodružství, nebo se z výstupu na nejvyšší horu světa stal byznys?

Rozhovor těsně před smrtí

David Sharp, britský učitel matematiky, se stal příkladem toho, jak komerční společnosti vnímají své klienty. Jednalo se o firmu Asian Trekking, u níž si Sharp kvůli nedostatku financí v roce 2006 objednal pouze základní podporu. Ta nezahrnovala ani vysílačku, která by zprostředkovala spojení se zástupcem Asian Trekking.

 

Místo doporučovaných 5 lahví se Sharp vydal na Everest s pouhými dvěma. Při sestupu mu došly síly. Proto se uchýlil k odpočinku v malé jeskyni. Ten den jeho tělo překročilo 40 horolezců. Člen filmového štábu Discovery Channel, který zde natáčel dokument o výstupu Marka Inglise překonávajícího strmý vrcholek na protézách z uhlíkového vlákna, se s ním dokonce pokusil natočit rozhovor. Zjevně umírajícímu druhovi následně poskytli kyslík a vydali se dál. David Sharp zemřel a jeho tělo zde zůstalo, pro nedostatek financí, jako orientační bod pro procházející alpinisty. Takových těl se na cestě k vrcholu Džomolangmy nachází přibližně 200.

 

Impozantní velikán Mount Everest: Jde stále o dobrodružství, nebo se z výstupu na nejvyšší horu světa stal byznys?

I profesionálové dělají chyby

Nechybují ale jen amatéři, kteří přecení své síly. Bohužel se to týká i zkušených profesionálů, kteří by měli jít veřejnosti příkladem. Koncem dubna 2017 nalezl v hlubinách Mount Everestu smrt Švýcar Ueli Steck, který se řadil k nejznámějším horolezcům své generace. Podle výpovědi organizátorů jeho poslední cesty se příčinou smrti zřejmě stal pád z hory Nupka, která se nachází zhruba 2 km od Mount Everestu.

 

Konec května 2017 se pak stal osudným slovenskému horolezci Vladimíru Štrbovi. Na vrchol nejvyšší hory světa vystoupil bez použití přídavného kyslíku a zpět se vydal až v pozdních večerních hodinách. Několik dní poté zemřel následkem kritického stavu a omrzlin na rukou i nohou po přenosu do výškového tábora pod vrškem Džomolangmy.

 

Impozantní velikán Mount Everest: Jde stále o dobrodružství, nebo se z výstupu na nejvyšší horu světa stal byznys?

Není všem dnům konec

V řadě za Steckem a Štrbou ale kráčí i další jména. Následovala smrt Američana Rolanda Yearwooda nebo zmizení Inda Raviho Kamara. I přesto vydalo Nepálské oddělení cestovního ruchu v roce 2017 rekordních 371 povolení pro ty, kteří touží zdolat vrchol Mount Everestu.

Vyjádři svůj názor na článek
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad Méně takových článků
Super! Více takových článků
Řekni nám, proč se ti článek nelíbí:
Děkujeme za tvůj názor!
Pomáhá nám i autorům při zkvalitňování obsahu na stránce.
Líbil se ti článek? Sdílej ho přátelům
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.