Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
27. března 2018 16:25
Čas čtení 0:00
Dominik Vetrák

Vynikající A Way Out nabízí zábavu pro dva. Zažijte spolu útěk z vězení, nemocniční honičku či útok na mexickou vilu (Recenze)

TECH
Uložit Uložené

Nezávislí vývojáři pod dohledem Josefa Farese vytvořili tak trochu revoluční hru v žánru local co-op.

V roce 2013 spatřila světlo světa indie záležitost jménem Brothers: A Tale of Two Brothers. Jde o originální příběhovku s množstvím gameplaye, jednoduššími puzzle aktivitami a hlavně zajímavým způsobem ovládání. Ve hře se totiž vžijete do kůže dvou bratrů, které ovládáte simultánně jedním ovladačem.

Samozřejmě, hrát ji tedy můžete ve dvojici, mnohem více si ji ale užijete sami a já vám slibuji, že po jejím dokončení zklamáni nebudete. Faresovy hry, zdá se, oplývají a oplývat snad budou i nadále velmi silnými punchliny na konci. To ale předbíháme.

O rok později, tedy v roce 2014, Josef Fares založil indie studio Hazelight Studios, se kterým navázalo spolupráci EA v rámci jejich programu EA Originals. EA zprostředkovalo švédskému nezávislému studiu téměř 4 miliony dolarů pro vývoj jejich další hry, nad kterou měli mít plnou kreativní zodpovědnost.

Švédové přitom měli dostat všechny zisky z prodeje. Fares odmítl natočit nový film, protože šlo o jeho vysněný projekt a podle jeho projevu na Game Awards v prosinci můžeme usoudit, že se ke filmům jen tak nevrátí.

A to je dobře, protože vytváří nádherné hry.

Píše se rok 2017 a nám je představen titul A Way Out, revoluce mezi co-op hrami. Nejde o top-down twin stick shooter, nejde o 2D adventuru či plošinovku, není to ani Knack. A Way Out vnímá potřeby hráčů na vyšší úrovni, a tak nám je slibován intenzivní split-screen pro dva hráče, kdy ani jeden z nich není limitován pohybem toho druhého.

Vynikající A Way Out nabízí zábavu pro dva. Zažijte spolu útěk z vězení, nemocniční honičku či útok na mexickou vilu (Recenze)
Zdroj: hazelight studios

A vcelku inteligentní, protože během hry jsem si ani jednou nevšiml, kdy se obraz prolínal, měnily se formáty split-screenu či kdy se záběr soustřeďoval na jednu postavu. A to oceníte. Nakonec, režisér a hlavní designér hry Josef Fares natočil 5 plnohodnotných filmů, takže o skvělém zážitku z dění na obrazovce něco vědět musí.

A u konceptu dvou odsouzených vězňů snažících se uprchnout z basy to naplno využil. A Way Out je příběhem Vincenta a Lea, dvou neznámých chlapů, kteří si ve vězení k sobě postupně hledají cestu až zjistí, že oba touží po jednom – po pomstě.

Zavolejte si tedy kamaráda k sobě domů a pokud bydlí daleko, jednoduše si oba zapněte konzoli/PC a ponořte se do hraní společně. Ale to by bylo vcelku drahé, že? Tři tisíce korun za dvě nové hry nedá přece nikdo normální. A v tom je to kouzlo. Fares ukazuje herním konglomerátům prostředníček a dokazuje, že tento projekt je pro něj skutečně blízký a dělá to pro hráče.

A Way Out totiž stačí zakoupit jednou. Hra vás vyjde na nějakých 1 500 korun, přičemž váš spoluhráč ji už kupovat nemusí. Jednoduše si stáhne aplikaci a hraje se zdarma. Kde dnes najdete novinku na pultech, která nabízí mnohé významné production values, má skvělé hodnocení (momentálně 81 na Metacritic) a nabízí vysněný co-op zážitek?

Odpověď znáte sami.



Na titulu začalo pracovat 10 lidí, přičemž v roce 2018 již Hazelight Studios tvořilo téměř 40 zaměstnanců a nadále se zvětšuje. Vzhledem k faktu, že jde o indie titul dělaný hrstkou lidí, musíme před technickým zpracováním a kvalitou jako takovou v případě A Way Out složit klobouk.

Jistě, nějaké chybičky se najdou i zde, ale já osobně jsem se nesetkal s žádnými bugy, vizuálně jde o multiplatformní standard (nečekejte ale úroveň Far Cry 5), no a nezaznamenal jsem ani žádné propady FPS. Pravděpodobně bych je ale ani nevnímal, protože jsem se celou dobu nedokázal odtrhnout od dění na obrazovce.

Střih a kamera jsou klíčovým aspektem vnímání příběhu a situace na obrazovce a musím poznamenat, že Hazelight se to podařilo na jednotku. I přes zajímavější situace na straně partnera i tak hledíte na svou část obrazovky a snažíte se soustředit na svou roli / prostředí kolem vás.

S přítelkyní jsme to prošli na jeden zátah. Zabralo nám to zhruba 6 a půl hodiny, ale nestrachujte se. Ani chvíli se totiž během těch pár hodin nebudete nudit a navíc je zde vysoká pravděpodobnost opakované hratelnosti.

Při druhém zapnutí hry si totiž můžete vybrat druhou postavu a zažít tak odlišné scény a gameplay design. Nemluvě o volbách k přístupu v pokračování úkolu.

Vynikající A Way Out nabízí zábavu pro dva. Zažijte spolu útěk z vězení, nemocniční honičku či útok na mexickou vilu (Recenze)
Zdroj: hazelight studios


V průběhu hry budete mít asi tak 4-5 možností, jak přistoupit k dané situaci. Vylákat starce rozumně nebo násilím? Uprchnout před policisty s využitím stealth nebo sednout do jejich auta a naplno to rozbalit? Hra nabízí několik důvodů, proč byste ji měli projít alespoň dvakrát a udělali byste chybu, kdybyste tak neučinili.

Můžete počítat s nezapomenutelným co-op zážitkem (co-op titulů mám nahraných požehnaně, takže v tomto bodě mi můžete věřit) a zábavným gameplayem. Třešničkou na dortu je několik povedených co-op momentů, jako například brilantní sjíždění řeky, stejně jako útěk z nemocnice s doprovodem kreativního střihu.

No dobře, dočetl jsem se až sem, ale stále pořádně nevím, o čem ta hra sakra je. Promiňte, nechal jsem se unést. Začínáte v base, bohužel útěk z vězení je příliš krátký. Rychle se z něj dostanete a následně vás už čeká honba za pomstou s malými, ale emotivními odbočkami.

Samozřejmě, herecké výkony nejsou na úrovni first party titulů od Sony či Microsoftu, ale herci pochopili koncept hry a daných scén, a tak jim jejich osobnosti budete věřit. A Way Out je interaktivní, pevně uchopený příběh, který však dává hráči plnou kontrolu nad způsobem, jak se k jeho velkolepému vyvrcholení dostane.

Vážně, to finále je z hlediska level designu, příběhového zvratu a různých herních mechanik absolutní lahůdka a jeden z mých nejoblíbenějších herních momentů/sekvencí. Ale vždyť se k tomu dostanete sami.

Vynikající A Way Out nabízí zábavu pro dva. Zažijte spolu útěk z vězení, nemocniční honičku či útok na mexickou vilu (Recenze)
Zdroj: hazelight studios


Co se náplně gameplaye jako takového týče, A Way Out je velmi rozmanité. Dočkáte se honičky s policisty, zmiňovaného splutí řeky, stealth pasáži, akční pasáže se zbraněmi, ale i klidných sekvencí, kde si budete moci užívat život kolem vás.

Pomohou v tom minihry či dialogy s NPC (některé jsou fakt zajímavé a vtipné, takže nikam nespěchejte).

V první řadě nečekejte akční hru ve smyslu spousty přestřelek. Zbraní se v podstatě chopíte až na samém konci hry, ale do té doby mi to vůbec nevadilo. Míření a střílení je intuitivní, i když, stejně jako celá hra, až příliš jednoduché.

Dohromady nás chytili / zemřeli jsme asi tak dvakrát, a také to bylo kvůli naší nepozornosti, takže se nebojte dát hru do ruky i mladším sourozencům.

Podstatné ale je, že „combat“ fungoval. Více jsem si však užíval jiné pasáže a hlavně několik cool co-op momentů, a tedy herních úseků / maličkosti speciálně nadesignovaných tak, aby přes ně přešli jen dva spolupracující hráči.

Určitě jste si už všimli, že se vyhýbám detailnějšímu popisu příběhu a herních aktivit / náplně, ale vzhledem ke krátké herní době vás nechci ochudit o nic povedeného, co byste rádi zažili sami.

Vynikající A Way Out nabízí zábavu pro dva. Zažijte spolu útěk z vězení, nemocniční honičku či útok na mexickou vilu (Recenze)
Zdroj: hazelight studios


Rozhodně totiž můžete počítat s pár překvapeními a skvělými pasážemi, které nebyly v trailerech. Je však škoda, že Fares a Hazelight neměli větší zdroje.

Přetavilo by se to v realizaci ještě ambicióznějšího titulu. Stejně jako z hlediska hrací doby, tak herní velikosti jako takové. Na tomto titulu je totiž až nepěkně cítit, že za ním stojí nezávislé studio bez potřebných peněz a stovek vývojářů.

Pevně však věřím, že co-op formát Fares neopustil a v budoucnu bude ještě ambicióznější, protože společně se svými kolegy má řadu originálních nápadů.

A Way Out je malá velká hra, při které budete objevovat a zkoumat prostředí jako už dávno ne. Odměnou vám bude nějaký ten easter egg, zajímavé trofeje, pár vtipných situací, ale hlavně ty minihry. Jsou fakt božské a s přítelkyní jsme se při nich slušně zabavili/nasmáli. I přes svou jednoduchost tedy účel splnily na 100 %.

Mám dojem, že více vědět nepotřebujete. Co se záporů týče, shrnul bych to do krátké hrací doby, příliš rychlého útěku z vězení a celkově „oříznutého obsahu“. Na A Way Out je totiž cítit, že ambice byly větší, ale zdroje nedovolily udělat hru větší.

Vynikající A Way Out nabízí zábavu pro dva. Zažijte spolu útěk z vězení, nemocniční honičku či útok na mexickou vilu (Recenze)
Zdroj: hazelight studios

Na jednu stranu je to škoda, na druhou stranu bylo i méně prostoru na selhání, a tak moc negativ najít skutečně nedokážeme.

Je zcela jedno, zda co-op máte rádi nebo jste u něj nováčkem. Postavy, příběh, gameplay, co-op momenty a vynikající závěr společně se zábavnými minihrami udělají tuto hru vynikajícím zážitkem pro vás a vašeho kamaráda/přítelkyni/kohokoli.

Technická stránka je vzhledem k počtu vývojářů obstojná, herní mechanismy fungují na jednotku a vzhledem k ceně a local / multiplayer splitscreen co-op jde o záležitost, kterou byste neměli minout. A i když nemyslíte na podporu takových odvážných a talentovaných vývojářů, udělejte to alespoň pro sebe.

Koupí této hry totiž nic neztratíte, právě naopak. Jen po jejím skončení nedoufejte, že najdete podobný co-op zážitek. Nic podobného zde totiž není, a také proto si tato hra ode mě odnáší vysokou známku. Náramně jsme se bavili a pevně věříme, že příště to bude ještě lepší, delší a propracovanější. 8,5/10

Průměrné hodnocení čtenářů
Tvé hodnocení
Jaké hodnocení bys dal ty?
Zobrazit výsledky
Skrýt výsledky
0/10
Domů
Sdílet
Diskuse