21. dubna 2018 17:47
Matúš Majer

Malajsijský kmen Bajau je plný genetických mutantů. Domorodci dokáží pod vodou zadržet dech na 13 minut

ZAJÍMAVOSTI

Kmen Bajau je zázrakem lidstva.

Žádnou nadpřirozenou schopností nedisponují, přesto jsou něco jako superhrdinové. Domorodci z malajsijského kmene Bajau jsou známí pro jejich pozoruhodnou spjatost s vodou. Je to mimořádně zvláštní, ale příslušníci kmene dokáží vydržet i třináct minut pod vodou na jediný nádech. S pomocí závaží se také s lehkostí dostanou desítky metrů pod hladinu, kde nemají problém vydržet. Ze dřeva si dokonce ručně vyrobili speciální brýle, které chrání jejich oči. Příslušníci kmene si pod vodou i hledají potravu – ryby nabodávají na tradiční ostré hole.

O schopnostech lidí z kmene těchto takzvaných mořských nomádů však víme roky, ale nikdo nedokázal vysvětlit, jak je to vůbec možné. Úsudek, že jde zkrátka o cvik, se jevil jako nepravděpodobný. Experti však nyní začali tvrdit, že jde o takříkajíc genetické mutanty. Drtivá část jejich DNA je stejná jako u běžných lidí, ale pár genů se stihlo podrobit zásadním biologickým změnám.

Lidé z kmene Bajau mají například abnormálně velkou slezinu, která se prý také stará o to, aby tělo netrpělo nedostatkem kyslíku. A i přesto, že je fascinující objevovat kultury mořských nomádů, experti se na vše dívají i z vědecké stránky. Díky objevu totiž víme, že úprava genetické informace může hypoteticky vést k umělému přizpůsobení těla na problémy s dýcháním.