Film Sbormistr, který Česká filmová a televizní akademie doporučila jako letošního kandidáta na Oscara, se dostal do centra kontroverze. Režisér a producent Radovan Síbrt, člen akademie a bratr jedné z obětí známé kauzy, vyzývá k přehodnocení volby.
Síbrt tvrdí, že Sbormistr výrazně čerpá ze skutečných událostí, které se odehrály kolem pěveckého sboru vedeného Bohumilem Kulínským, a že hlavní postava Karolína má až znepokojivě mnoho společného s jeho sestrou, hlavní svědkyní v procesu.
Ve filmu se podle něj objevuje řada rysů, které přímo odpovídají jejímu reálnému příběhu: věk, doba, místo, sauna, způsob výběru na zahraniční zájezd, tykání se sbormistrem, horské soustředění. „Tyto detaily zná veřejnost z médií, protože moje sestra vystoupila, aby se bránila. A nyní se tyto detaily objevují ve filmu – bez jejího svolení,“ píše Síbrt v otevřeném dopisu.
Režisér filmu Ondřej Provazník obvinění odmítá. Tvrdí, že šlo o „modelový příběh“, který sice čerpá z obecného prostředí sborového světa, ale není rekonstrukcí konkrétní kauzy. „Nevycházel jsem z žádného spisu, ani jsem neznal konkrétní příběh Karolíny. Je to příběh dvou sester, který jsem postavil jako fikci,“ uvádí v rozhovoru pro iROZHLAS.
Sbormistr se podle Síbrta prezentuje jako fikce, ale pro jeho sestru a další, kteří si nesou následky skutečných činů (včetně jejich rodin), to fikce není. „Je to realita a bolest. A znovu otevřená rána. Z reakcí diváků a novinářů je pak zřejmé, že film Sbormistr nevnímá jako fikci ani široká veřejnost,“ vysvětluje. Naši recenzi si můžeš přečíst tady.
Viděli jsme film Džob. Tady je pět dojmů, které jsme si z premiéry odnesli
31. července 2025 v 16:30
Trauma pro oběti
Síbrt také zmiňuje, že tvůrcovstvo v rozhovorech zdůrazňuje, jak citlivě k tématu přistupovalo, jak eticky se chovalo, jak bylo herečkám zajištěno bezpečí během natáčení, aby nebyly traumatizovány. „To je samozřejmě v pořádku. Ty herečky si to zaslouží. Ale těm, kterých se to skutečně týká, děti (dnes již ženy), kterým bylo ublíženo nejvíce a o kterých celý tento příběh je, tak o ty se nikdo nepostaral. Těmto ženám nikdo nenabídl bezpečí, doprovod, podporu,“ popisuje.
Dodává, že se žen nikdo neptal, respektive ptal, ale když odmítly, stejně to tvůrcovstvu nezabránilo v tom, aby do takto exponované kauzy použilo první jméno hlavní svědkyně kauzy. A právě těchto žen se podle něj film nyní bolestivě dotýká. „A dotýká se jich i tím, že byly znovu zneužity. Má sestra jako první reakci na film řekla, že se cítí podvedena. A dodala, že jestli jí chce někdo tvrdit, že to není o Bohumilu Kulínském a Bambini di Praga, tak se jí jen vysmívá do obličeje,“ uzavírá Síbrt.