Oblečení přímo formuje, jak se cítíme. Dokonce lze oblečením vyvolat požadovanou náladu.
Oblečení hraje v našem životě obrovskou roli. Konkrétní vliv si můžeme deklarovat na příkladu s dětmi na karnevalu. Jindy klidný Honzík, nyní však převlečení za Zora, se po hlavě pouští do všech soutěžních disciplín, kterou jsou pro děti připravené jako součást programu. Ano, z introverta dokázal udělat převlek superhrdinu.
Nenechte se mýlit, že se v dospělosti do kostýmů už nepřevlékáme. Naopak. Jen to nejsou seriálové postavy, ale třeba sako do práce. Vliv však zůstává stejný.
Doktor v bílém plášti je lepší než doktor bez pláště
Přesný vliv oblečení zkoumali dva profesoři z Northwestern University. Na začátek studie rozdělili dobrovolníky na tři skupiny, přičemž dvě dostaly stejný bílý plášť. Jedné skupině řekli, že na sobě mají plášť lékařský; druhé, že mají plášť, který nosí malíři; třetí nedostala žádný plášť. Takto informované skupiny prošly řadou testů. A výsledek?
Skupina oblečená v „lékařském“ plášti daleko překonala ve schopnosti se soustředit ostatní dvě skupiny. Z toho plynou dva zajímavé poznatky. Nejenže šlo o plášť, záleželo také na tom, jaký plášť to byl. Výsledek studie prokázal, že v lidech oblečení vzbuzuje právě tu kvalitu, jakou si k danému oblečení vážeme. Jinými slovy:
- Oblečení ovlivňuje, jak se cítíme
- Lékařský plášť lidem propůjčí kvality, které si spojujeme s kvalitami doktora
Převleky pro dospělé pro všechny příležitosti
Z této asociační smyčky můžete těžit téměř kdekoliv a kdykoliv. Pojďme si ukázat několik příkladů pro ilustraci.
Oblek
Typický převlek pro obchodníky a ideální zbroj pro ty, kteří právě čelí výzvě. Černá barva byla dřív výsadou smutečních období, ale to už je minulost. Dneska černá asociuje sílu, sofistikovanost, eleganci a autoritu. Ale nosí se různé barvy. Oblečte si sako, pokud potřebujete jednu ze zmíněných vlastností. Navíc je prokázané, že lidé v obleku mentálně překonávají lidi, kteří ho nemají.
Sportovní oblečení
Na Letních olympijských hrách 2004 vyhráli atleti oblečení v červené víc závodu než jiní. Studie, která následovala, se tomu podívala na zoubek. Vědci vytvořili 14 párů bojovníků srovnatelné věkem, výškou i váhou. Polovině dala červené triko a polovině modré.
Výsledkem byla dominance červených. Před zápasem, během i po se měřila tepová frekvence a síla, přičemž obě dvě veličiny měli vyšší červení. Pokud tedy trénujete a chcete podpořit výkon, nakupte si červené sportovní oblečení. Vedle zmíněných kvalit dostanete i větší motivaci na trénink skutečně jít.
Jakékoliv oblečení, se kterým máte vytvořenou asociaci
Fantazii se meze nekladou. Například Austin Kleon ve své knize Kraď jako umělec píše, že k dobré práci potřebuješ kostým. „...kalhoty na malování, elegantní oblek nebo legrační klobouk, ve kterém se ti dobře přemýšlí.“
Pro někoho mohou mít symbolický význam brýle. Potom není od věci si jedny pořídit, byť se skly bez dioptrií. Nebo například architekti si rádi dávají tužku za ucho, i když se dneska projektuje na počítači a tužku nepotřebují. Dělají to, protože to tak přece dělají mistři.
Barvy také rozhodují
Jak už bylo řečeno, černá patřila mezi smuteční, ale například v Číně je to bílá, což opět poukazuje na princip asociace barev, která je čistě subjektivní. Pro někoho je červená barva agrese a síly a pro Reader Digest je to zase barva romantiky, tedy pravý opak.
Co ale bude v našich zeměpisných šířkách platit univerzálně, bude zelená – barva navazující pocit klidu a relaxace. A šedá. Říká se šedá myš. Ono to nemusí být hanlivé. Představte si, že jste v práci pod drobnohledem svého šéfa. V tomto období se vyloženě vyplatí volit šedou.
S oblečením si tedy lze vyhrát. Experimentujte a benefitujte z výhod, které vám „kostým“ dává.