10. července 2018 8:41
Adam Novosad

Vědci poprvé zpozorovali vlka, který opustil radioaktivní zónu u Černobylu. Genetické mutace se zatím nijak neprojevily

ZAJÍMAVOSTI

Nová studie zaznamenala i východ vlka ze zakázané zóny.

Po katastrofě v Černobylu z roku 1986 opustily oblast desítky tisíců lidí. Město Pripjať muselo být evakuováno a region u bývalé jaderné elektrárně je i teď pokryt zakázanou radioaktivní zónou o rozloze přibližně 4300 kilometrů čtverečních. Zóna zasahuje Ukrajinu i Bělorusko a po letech se do ní vrátilo žít pár původních obyvatel.

Kromě nich navštěvují Černobyl turisté, ale i tak nijak výrazně zónu neovlivňují ve srovnání s minulostí, když u elektrárny lidská aktivita vzkvétala. Díky tomu se z uzavřeného pásma už dávno stala přirozená rezervace pro zvířata a daří se v ní zejména vlkům.

Minulý měsíc vyšla v žurnálu European Journal for Wildlife Research dlouholetá studie chování vlků v zakázané zóně. Vědci zveřejnili zajímavý poznatek o tom, že vůbec poprvé zaznamenali vlka, který ze zóny vyšel, na což přišli díky speciálnímu obojku s GPS. Vlk poprvé opustil zónu ještě v zimě v roce 2015 a za 21 dní ušel mimo ni přes 369 kilometrů, takže denně zvládl v průměru 16 kilometrů.

Vědci nakonec s vlkem ztratili kontakt, protože obojek přestal fungovat, ale zaměřili se na následky opuštění zóny, kde je dodnes radiace zvýšená. Dodnes nedokázali objevit žádné známky toho, že by život v radioaktivní oblasti vlky výrazně poznamenal. Mutace způsobené radiací se vyskytnout mohly, jenže nijak očividně zvířata nezměnily.

Obavy měli výzkumníci zejména z reprodukce vlků ze zóny a vlků z oblastí mimo ni, protože genetické mutace by mohly přenést na svá mláďata, ale jak jsme zmiňovali, zatím není jasné, zda radiace vlky výrazněji změnila. Odborníci zároveň dodávají, že mutace genů nemusí být jen negativní a koneckonců by mohly mít příznivý účinek na evoluci a přizpůsobování prostředí.