Pondělí 23. 7. 2018 svátek má Libor, Larisa

hledej na refresheru

Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
zdroj: Melanie Dabovich/Pixnio

Světový rybolov je příliš nenasytný. Spotřeba ryb je neudržitelná

Konzumace ryb dosáhla svého vrcholu. Je rekordně vysoká.

10. červenec 2018, 16:46
10. červenec 2018, 16:46

Konzumace ryb dosáhla svého vrcholu. Je rekordně vysoká.

Ekologické smýšlení se zdá být stále důležitější. Jak totiž vyplývá z výzkumu WorldFish a Organizace OSN (oddělení pro výživu a zemědělství FAO), ukázalo se, že světové oceány tíží kromě plastů i jiný problém.

 

Třetina oceánů je totiž nadměrně využívána a spotřeba ryb je vyšší než kdy jindy. Už nyní je neudržitelná a pokud se nesníží, může dojít k závažnému problému. 

 

„Mořské zdroje podléhají v současnosti velmi vysokému tlaku. Potřebujeme od vlády závazek, že udělají všechno pro to, aby se zlepšil stav rybolovu,“ uvedl Manuel Barange, ředitel oddělení FAO pro rybolov a akvakulturu. Ryby by podle něj mohla do budoucna dovážet Afrika. Právě na tomto kontinentu je velký potenciál k lovu, ale jejich rozšíření bude podmíněno finanční podporou a investicemi. 

 

Světový rybolov je příliš nenasytný. Spotřeba ryb je neudržitelná

 

Chov ryb je nejvíce se rozvíjející zemědělské odvětví za posledních 40 let. Úlovky z oceánů se však snižují, a proto se stále více zemí obrací na rybí farmy. Např. Alžírsko apeluje na farmáře v oblasti Sahary a láká je na vyšší výdělky. To ale může přinést i negativní důsledky: do volné přírody můžou být vpouštěny nemocné ryby, což může to poškodit životní prostředí. Podle Barange je proto potřeba mít podchycené regulace, zákony a kontrolu této činnosti už v jejím zárodku.

 

Podíl rybí populace lovené neudržitelně se zvyšuje a jejich samotná spotřeba dosáhla v posledních třech letech svého maxima. Může za to trend stravování se zdravě a lehce. Podle výzkumu ryby tvoří téměř 20 procent v příjmu živočišných bílkovin u 3,2 miliardy lidí.

 

Podíl rybí populace lovené neudržitelně
rok 1974 10 procent
rok 2013  31,4 procent
rok 2015 33,1 procent

 

Vedoucí výzkumného programu, Shakuntala Thilsted z organizace WorldFish, navrhuje, že klíčem k lepší udržitelnosti je využívání částí ryb, které se běžně vyhazují a nadále nijak nedistribuují. „Rybí hlavy, kosti a podobné části jsou důležitou součástí ryby. Proč se je nesnažíme nějak inovativně využít, aby se proměnily ve výživné a chutné jídlo?“ řekla. Takovýto odpad podle ní tvoří i 35 procent celkového rybího úlovku.

Vyjádři svůj názor na článek
0
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Odpad Méně takových článků
Super! Více takových článků
Řekni nám, proč se ti článek nelíbí:
Děkujeme za tvůj názor!
Pomáhá nám i autorům při zkvalitňování obsahu na stránce.
Líbil se ti článek? Sdílej ho přátelům
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.