7. srpna 2018 18:58
Sona O.

Galaxií se toulá neobvyklá osamělá planeta se zářivou aurou

ZAJÍMAVOSTI VESMÍR

Mléčná dráha je plná překvapení. Důkazem je i nově objevená planeta SIMP J01365663 + 0933473.

Ve vesmíru jsme objevili už superzemě, vodu i temnou hmotu. Stále nás však nepřestává překvapovat spoustou fascinujících míst a objektů.

V roce 2016 astronomové zpozorovali na obloze objekt SIMP J01365663+0933473, o němž předpokládali, že je hnědým trpaslíkem. Hnědí trpaslíci jsou zakrslé neúplné hvězdy, které nemají dostatečnou hmotnost na produkci jaderných reakcí jako hvězdy, ale jsou příliš velké na to, aby byly planetami.

Objekt zpozorovali spolu s pěti dalšími hnědými trpaslíky. Po delším zkoumání však vyšlo najevo, že SIMP J01365663 + 0933473 je mnohem mladší než ostatní a je starý jen 200 milionů let. Kvůli jeho věku je tedy nepravděpodobné, že by opravdu šlo o hnědého trpaslíka.

Galaxií se toulá neobvyklá osamělá planeta se zářivou aurou
Zdroj: Caltech/Chuck Carter; NRAO/AUI/NSF

Astronomové objekt označili jako osamocenou planetu. Většinou se planety nacházejí v systému ostatních planet a jen velmi zřídka se stává, že je najdeme ve vesmíru potulovat osamocené. Ještě zvláštnější je, že SIMP J01365663+0933473 neobíhá kolem žádné hvězdy. Zkrátka si volně létá vesmírem.

Planeta se nachází 20 světelných let od Země a je 12krát větší než Jupiter. Její průměrná teplota se pohybuje okolo 825°C.

„Tento objekt je přesně na hranici mezi planetou a hnědým trpaslíkem,“ řekl astronom Dr. Melodie Kao pro britský Daily Mail„Díky němu budeme možná schopni lépe pochopit magnetický proces ve hvězdách i planetách.“

KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? KVÍZ: Velký vůz nebo Orion. Poznáš souhvězdí na fotografii? 30. října 2023 8:00

Plynného obra a hnědého trpaslíka rozlišují astronomové podle hmotnosti objektu, kdy se deuterium (izotop vodíku) přestane štěpit v jeho jádru. Nazývá se také štěpný limit deuteria a vzniká v objektech 13krát větších než Jupiter.

Objekt se tedy nachází těsně pod štěpným limitem a navíc má kolem sebe velmi silné magnetické pole. Je možné, že právě to způsobuje neobvyklou auru, která jako by korunovala celou planetu.