Do cloudu se přesouvá celá technologická sféra, nyní došla řada i na náročný gaming. Jedná se o budoucnost?
Hraní počítačových her tvoří aktuálně jedno z nejrozšířenějších odvětví zábavního průmyslu. Začíná se na něj nahlížet nejen jako na místo pro uvolnění po náročném dni nebo trávení volného času, ale na zdroj opravdu kvalitních příjmů, reálného povolání a v poslední době také na sportovní odvětví. Dokonce se již uvažuje o zavedení e-sportu jako jedné z disciplín na olympijských hrách.
Každý rok se pořádá několik obřích herních událostí. Příkladem budiž konference E3. Během těchto událostí je uvedeno několik desítek kvalitních her.
Stejně jako všechny technologie, tak i hry se vyvíjejí. Avšak s jejich stupňující se kvalitou se zvedá i jejich náročnost na náš herní hardware, bez kterého si hru nelze užít tak, jak to sama nabízí.
Hluboko do kapsy
Jednou z největších negativních stránek gamingu je určitě cenová náročnost na hardware. Pokud si hru chcete zahrát opravdu na úrovni a užít si ji do posledního detailu, tak je potřeba poměrně hodně zainvestovat.
Běžně prodávaný herní počítač na hraní v 60FPS na 1920 x 1080 dnes vyjde zhruba na 20 – 25 000 korun. A opravdu high-end herní počítač pro hraní například ve 4k začíná u částek přesahujících 40 000 korun.
Další možností jsou pak herní konzole, pro které jsou hry optimalizované trošku jinak, a tak lze dosáhnout kvalitního požitku mnohem levněji než u herních počítačů. Pokud se podíváme na vlajkovou loď Microsoftu, tak zde cena za konzoli Xbox One X je aktuálně v rozmezí mezi 10 000 až 12 000 korunami. O něco levnější, avšak slabší je tu pak varianta Xbox One S, zde se cena pohybuje okolo 5000 až 6000 korun.
Druhým rivalem na poli konzolí je tu pak Sony Corporation. Playstation 4 Pro, jakožto nejvýkonnější varianta vás vyjde na zhruba 11 000 korun. Cena za Playstation 4 je pak okolo 8 000 korun.
Ale co dělat v momentě, kdy nechcete investovat ani do jednoho ze zmíněných? Řešením je cloud gaming.
Netflix počítačových her
V posledním roce se tu hodně mluví o něčem, čemu se říká cloud gaming, neboli hraní v cloudu. Tento způsob funguje prakticky jako hraní počítačových her na cizím stroji, který může být vzdálený na tisíce kilometrů od vás, ale stále si můžete zahrát opravdu kvalitně.
Zjednodušeně se jedná o hraní pomocí vzdálené plochy na zařízení herní společnosti. K tomu vystačí naprosto základní počítač nebo dokonce notebook, ale je třeba mít kvalitní internetové připojení. A to z toho důvodu, že veškeré hraní probíhá na serveru, který je k vám fyzicky vzdálený a obraz se k vám tak promítá z poměrně velké dálky. Což vytváří velký datový tok.
Služba pak funguje na principu měsíčních plateb. Stejně jako například Netflix. Aktuálně je na trhu několik společností, které již tuto technologii nabízí. Společnost Liquid Sky, která toto v použitelné formě přinesla jako první, nabízí 100 hodin hraní měsíčně za 30 dolarů.
Další známou službou je Playstation Now. Ta vyjde měsíčně na 20 dolarů a máte neomezený přístup a neomezený hrací čas, který se vám to rozhodně hodí, vzhledem k tomu, že knihovnu Playstation Now obsahuje již přes 500 herní titulů a máte tak opravdu z čeho vybírat. Bohužel, v našich končinách máme smůlu, protože k nám služba ještě nedorazila.
Nvidia přichází pozdě, ale nejlépe
Jedno z nejkvalitnějších řešení již brzy přinese společnost Nvidia. Služba s názvem GeForce NOW je aktuálně v beta verzi, která se postupně otevírá dalším a dalším zájemcům o hraní.
Dle vlastních zkušeností můžu říct, že je to nejpropracovanější řešení, které lze aktuálně dostat. Již v beta verzi obsahuje NOW desítky her, včetně všech aktuálně nejhranějších. Navíc, na rozdíl od Liquid Sky, kde je potřeba si uvnitř virtuálního stroje danou hru nainstalovat, v NOW ji rovnou pustíte, protože je již dávno nainstalovaná.
Pokud disponujete kvalitním internetovým připojením, tak není problém si zahrát ve 4k na 60 FPS. Full HD je naprostým standardem i pro ty nejnáročnější hry.
Nvidia má jednu z výhod oproti předchozím poskytovatelům. A to tu, že je sama výrobcem grafických karet. Tudíž je jejich služba vyjde na nejmenší investici.
Jedinou záhadou je momentálně cena, se kterou Nvidia přijde. Jak už bylo zmíněno, služba je aktuálně v beta verzi, a tak není jasné, jak to ve výsledku celé bude. Ale vzhledem k vlastnímu hardwaru, by cena mohla být naopak nejmenší na trhu.
Boj o trh
Cloud Gaming je aktuálně jedna z nejvíce nadějných technologií na trhu. Protože má teoretickou schopnost oslovit jednotky až stovky milionů klientů, kteří nemají herní počítač nebo o něm neuvažují, ale zároveň si velice rádi zahrají. To v případě měsíčních poplatků za takovou službu může dělat ve výsledku stovky milionů dolarů ročně do kapes technologických firem.
Toto si samozřejmě uvědomuje každá technologická firma, která pracuje v informačních technologiích. Příkladem je i Google, který před nedávnem nastínil informace o jejich vlastní cloud gaming platformě. Dočíst jste se o tom mohli i u nás.
Pozadu není ani gigant, jakým je Microsoft, který začátkem měsíce představil službu nesoucí název Project xCloud. Pomocí něho budeme moci streamovat herní tituly například i na telefon či tablet.
Výhody a nevýhody
Pojďme si to celé shrnout. Jaká má cloud gaming pozitiva a negativa?
Jedním z hlavních pozitiv je rozhodně cena v poměru k výkonu. Pokud si vezmeme cenu 20 dolarů, kterou si účtuje například Playstation Now, tak při placení jednoho celého roku se ani trochu nepřiblížíme k ceně za kvalitní počítač, jehož výkon za tuto cenu dostaneme.
Díky možnosti hrát na tom nejslabším notebooku nebo v případě Liquid Sky i na mobilu, vás staví do možnosti zahrát si prakticky kdykoliv a kdekoliv. A díky tomu, že streamování hry zatěžuje počítač téměř minimálně, tak jste schopni vydržet mnohem déle na baterku notebooku, než hraním přímo uvnitř něj.
Jednou z hlavních nevýhod je však nutná potřeba kvalitního připojení. Čím slabší připojení, tím vzniká větší latence, a také se snižuje kvalita přenosu a rozlišení. Hra se tak stává nehratelnou. Pokud si tedy vezmeme kvalitu připojení v odlehlých místech republiky a obecně v částech světa, tak zde se tato platforma stává nevyužitelnou.
Cloudové služby tímto principem bojují i proti pirátství, protože nabízí již stanovenou knihovnu her a není možné si nainstalovat hru přímo z vašeho počítače, která by mohla být kupříkladu nelegálně stažená a cracknutá.
A někoho ani nepotěší nemožnost zahrát si bez žádného připojení. Kdybyste si například chtěli krátit chvilku někde na samotě u lesa pár hodinami jakékoli singleplayer hry, tak bohužel.