Úterý 18. 12. 2018 svátek má Miloslav

hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti
3
Adam S.
5. prosinec 2018, 11:58

Prohibice v USA: Al Caponeho cesta na vrchol lemovaná 50 tisíci mrtvými a všudypřítomnou korupcí

Zakázat lidu jeho alkoholové potěšení se ukázalo být zlým nápadem.

Adam S.
5. prosinec 2018, 11:58
Prohibice v USA: Al Caponeho cesta na vrchol lemovaná 50 tisíci mrtvými a všudypřítomnou korupcí
Zdroj: Commons.wikimedia.org / CC0
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložit na později.
Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Mezi lety 1920 a 1933 panovala ve Spojených státech prohibice. To znamenalo zákaz výroby a distribuce všech druhů alkoholu. Důvodem byla snaha zastavit alkoholismus, prospět zdraví občanů a zvýšit jejich pracovní morálku. Výsledky byly ale přesně opačné. Zákaz dal vzniknout mafiánskému podhoubí, které alkohol do země pašovalo a distribuovalo do ilegálních barů.

 

Tisíce Američanů se otrávily, protože načerno vyráběné kořalky obsahovaly příliš mnoho metanolu a nespočet mrtvých si vyžádaly i války mezi soupeřícími gangy. Prohibice nic dobrého nepřinesla a byla po 13 letech zrušena. Její následky se ale na americké společnosti odrážejí dodnes. 

Alkohol se stal démonem až po občanské válce

Prohibice ale nebyla pro Američany ve 20. letech novou myšlenkou. Snahy o její zavedení můžeme dohledat už v 18. století.

 

V koloniální éře neexistovalo nic jako destilovaná voda, zato alkohol byl nezávadný a všudypřítomný. Lidé tehdy popíjeli jiným způsobem než my. Zatímco pro nás je alkohol symbolem oslav a hospodského tlachání, pro koloniální Američany byl denním chlebem. Na Harvardu v 17. století dokonce měli vlastní pivovar.

 

Prohibice v USA: Al Caponeho cesta na vrchol lemovaná 50 tisíci mrtvými a všudypřítomnou korupcí

 

Nicméně, do věci se vkládali puritáni a požadovali regulace. Podařilo se jim zavést zákaz prodeje alkoholu lidem na nižším společenském žebříčku, jako byli indiáni, sluhové a otroci. A protože se obchod s alkoholem v průběhu let stal jednou ze stěžejních částí ekonomiky, stát začal prodej lihovin licencovat a zvyšoval daně

 

Stouply tak ceny za alkohol a pití začalo kromě zdraví ruinovat závislým i peněženky. Na konci 18. století pak v USA po občanské válce a zrušení otroctví začaly společností kroužit vznešenější myšlenky a hnutí za prohibici začalo sílit. Do jeho čela se postavil Benjamin Rush, otec americké psychiatrie, který alkohol označil za démona, který má vliv na lidské duševní zdraví. 

 

Během jeho působení ale konzumace alkoholu nadále stoupala. Zároveň s ní ale vznikal protipól, který se sdružil do dvou hlavních  organizací – the Massachusetts Society for the Suppression of Intemperance a American Temperance Society. Ty měly v roce 1833 milion členů, především baptistů, kongregacionalistů, metodistů a presbyteriánů. Vyvíjeli tlak na vládu a snažili se omezit alkoholismus cestou legislativy. Vedle nich ale vznikaly i spolky jako Washingtonians, které přímo pomáhaly alkoholikům s jejich závislostí. 

 

Prohibice v USA: Al Caponeho cesta na vrchol lemovaná 50 tisíci mrtvými a všudypřítomnou korupcí

První experimenty s prohibicí

Tlak na konec pití se stupňoval hlavně v severní části USA, kde působily aktivní náboženské spolky. Jejich snahy se dočkaly naplnění v roce 1851 ve státě Maine. Úplnou abstinenci obyvatel zde prosadil Neal Dow, starosta Portlandu, později označovaný za otce prohibice. Brzy se přidaly i další severní státy, ale už tehdy se začaly ukazovat první problémy s takovým nařízením.

 

Exkluzivní obsah pro Refresher účty
Obsah dostupný jen pro registrované čtenáře.
Pro dočtení je potřeba se přihlásit. Proč?
PŘIHLÁSIT
Ohodnoť článek
25
Sdílej článek
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a ohodnotit článek.
Přihlásit se
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.