Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 20. 10. 2020 svátek má Vendelín

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Móda
3
Vladimír Baško
21. únor 2019, 13:41
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Kdo byl Karl Lagerfeld a proč je považovaný za jednoho z nejdůležitějších návrhářů v dějinách?

Zmapovali jsme kariéru zesnulého módního návrháře. Pracoval 16 hodin denně a navrhoval pro 3 světově uznávané značky zároveň.

Vladimír Baško
21. únor 2019, 13:41
Kdo byl Karl Lagerfeld a proč je považovaný za jednoho z nejdůležitějších návrhářů v dějinách?
Zdroj: Edward Berthelot / Getty Images
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Karl Lagerfeld je jméno, které zarezonuje snad v každém. Nejznámější módní návrhář na světě nás včera navždy opustil v požehnaném věku 85 let, status ikony ho však činí nesmrtelným.

 

Připravili jsme si pro tebe 20 zajímavostí víceméně o jeho osobním životě, v následujícím článku jsme zdokumentovali i jeho práci a zásluhy, pro které ho módní průmysl považuje za jednoho z nejdůležitějších módních návrhářů na světě. To, proč ho znal snad každý, je totiž více než opodstatněné.

 

V tomto článku se dozvíš:
  • jak se dostal Lagerfeld do povědomí renomovaných módních návrhářů;
  • proč byl často terčem kritiky;
  • jak se mu podařilo povznést značku Chanel na vrchol;
  • v čem všem drží prvenství a proč ho považujeme za vizionáře;
  • jakým způsobem chtěl nabídnout své návrhy i běžným lidem;
  • kdo má na svědomí ty nejúchvatnější módní přehlídky všech dob.

Od výhry v soutěži po uznávaného módního návrháře

Dvířka do světa vysoké módy se mu otevřely v roce 1954, kdy vyhrál soutěž mladých návrhářských talentů v kategorii kabát. Ujal se ho francouzský módní návrhář Pierre Balmain, zpočátku samozřejmě pracoval na podřadných, zanedlouho však nabitý zkušenostmi přešel ke Jeanu Patouovi.

 

V několika dalších letech se podílel i na kolekcích pro Tiziani a v roce 1964 začal na volné noze pracovat pro Chloé, světoznámou francouzskou značku. Díky jeho inovativním návrhům a dechberoucím přehlídkám se velmi rychle proslavil po celém světě, jeho jméno se stalo pojmem.

 

S modelkou Inès de La Fressange

Kto bol Karl Lagerfeld a prečo je považovaný za jedného z najdôležitejších módnych návrhárov v dejinách?

Fendi

Významný milník v Lagerfeldově kariéře nastal v roce 1967. Italská značka Fendi, už tehdy jedna z těch nejluxusnějších, ho požádala, aby pro ně navrhl dámskou kolekci a inovoval jejich produkty z kožešiny. Ta patřila mezi jeho nejoblíbenější materiály, nabídku tedy v žádném případě nemohl odmítnout.

 

Od té doby až do své smrti měl na starosti všechny dámské kolekce, vedle toho ještě několik let pracoval i pro Chloé, později i pro Chanel a svou vlastní značku. K tomu se ale ještě dostaneme.

 

 

Za svou vášeň a okázalé využívání pravé kožešiny ve svých kolekcích byl často obviňován a nenáviděný ze strany ochránců zvířat PETA. Známý je incident z roku 2001, kdy ho na prestižní události Council of Fashion Designers of America Awards chtěli trefit koláčem z tofu, avšak nechtěně zasáhli jeho kolegu Calvina Kleina, který se používání pravé kožešiny vzdal už dávno předtím.

 

Pořádnou vlnu kontroverze způsobil v roce 2014 přívěsek s podobiznou samotného návrháře z norka. Značka Fendi za jeden takový kousek tehdy chtěla bezmála 40 tisíc korun.

 

10 vyznamnych momentov karla lagerfelda

 

„Myslím, že řeznictví je ještě horší. Je to jako návštěva vraždy,“ vyjádřil se později na toto téma. „Ve světě, ve kterém se jí maso a používá se kůže na boty a oblečení, je dětinské diskutovat o kožešině.“

 

Krátce po jeho smrti si organizace PETA neodpustila pořádně kruté vyjádření: „Karl Lagerfeld je pryč a jeho odchod znamená konec éry, kdy byla kůže a kožešina ve společnosti akceptována. PETA vyjadřuje soustrast všem milovaným naší staré nemesis.“

 

Znovuzrození nejluxusnější značky na světě

Po smrti legendární módní návrhářky Coco Chanel se značka Chanel více než desetiletí zaměřovala výhradně na prodej parfémů a doplňků. Ready-to-wear kolekce, z nichž konkurence těžila nejvíce, chyběly. Alain Wertheimer, majitel módního domu Chanel, se proto rozhodl pro jeden z nejvýznamnějších kroků v historii módního průmyslu – na post kreativního ředitele dosadí v roce 1983 již tehdy uznávaného Karla Lagerfelda.

 

Ten se však nesetkává s pochopením, jeho nástup není zrovna nejšťastnější.

 

Německý módní návrhář totiž nepokračuje ve vizích Coco Chanel, pastelové barvy nahrazuje skromná paleta a její charakteristický image, ze kterého značka těžila dvě desetiletí, odsouvá. Inspiruje se spíše její prací z dvacátých a třicátých let. To se však původním zaměstnancům vůbec nelíbí a v ateliéru tak nastává dusno mezi Lagerfeldovým týmem a zbytkem osazenstva.

 

V té době údajně pracoval neuvěřitelných 16 hodin denně.

 

„Je moderní, šik a sexy, nikoli však sexy ve stylu Las Vegas. Přestože by takovou Coco nikdy nepřipravila, je velmi chanelovská, ne?“ Veřejností byla přijata více, než by se očekávalo, s odstupem času můžeme tvrdit, že položila základy stylu oblékání osmdesátých let.

 

Linda Evangelista a Christy Turlington, kampaň z roku 1991
10 vyznamnych momentov karla lagerfelda

Čím však Chanel dosadil na pomyslný vrchol?

Jeho debutová kolekce pro Chanel definuje zažité rčení „móda se vrací“, protože kombinuje archivní prvky s moderními a její výsledek předznamenal podobu luxusní francouzské značky až dodnes.

 

Dnes většina světových značek mluví o své minulosti, vzdává hold svému dědictví a odkazu. Lagerfeld si důležitost tohoto gesta uvědomil jako vůbec první, což ho z výjimečného módního návrháře povyšuje i na úroveň vizionáře. Ve svých kolekcích pravidelně reprodukoval klíčové kousky, které Coco sice navrhla a prosadila ve své době, bez něj by se však dnes na ně možná úplně zapomnělo.

 

Svými vlastními návrhy a prací z minulosti se však nikdy neinspiroval. „Co se týče práce, mám nějaký druh Alzheimerovy choroby a myslím si, že je to velmi dobrá věc. Dnes si příliš mnoho lidí pamatuje, co udělali – jen na to všechno zapomeňte a začněte znovu."

 

Dalším z důvodů je i jeho asimilování se s uniformovaností definovanou Coco Chanel. Ta jako první navrhovala své kolekce s charakteristickým podpisem, který v jednotlivých kolekcích vždy následovala, čas od času je jen decentně ozvláštnila.

 

Lagerfeld, jak jsme zmínili již výše, si ve svých prvních kolekcích pro Chanel vzal do parády uniformu z dvacátých let – tvídové sako, středně dlouhé sukně, mohutné zlaté doplňky a perly, později však našel pochopení i pro tu „paničkovskou“ z padesátých let, s níž Coco přišla v rámci svého velkolepého návratu na scénu.

 

Exkluzivní obsah pro Refresher účty

Obsah dostupný jen pro registrované čtenáře.
Pro dočtení je potřeba se přihlásit.

PŘIHLÁSIT
Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Ohodnoť článek
28
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.