Průzkum STEM/MARK pro společnost Storyous vyznívá jasně. Češi nedávají moc vysoká dýška.
Výše spropitného je jednou z častých témat při návštěvách restaurací zejména v cizině. V Zatímco v Asii je dýško bráno téměř jako urážka, v Belgii a Nizozemsku není vyžadováno a v Itálii je v restauracích již zahrnuto jako přirážka na účtence, v Česku je od spokojeného konzumenta očekáváno.
Na to, kolik korun jsou Češi ochotni při placení dát navíc, si posvítila agentura STEM/MARK. Podle jejich průzkumu nechá průměrný našinec obsluze 20 až 40 korun. Devadesát procent přitom bere spropitné jako výraz toho, že byl servis v naprostém pořádku.
Dva ze tří Čechů nenechává dýško jako samozřejmost, ale až podle zásluh personálu. 17 procent mužů využívá spropitné i jako flirtovací metodu a chce takto zanechat dojem na svůj protějšek.
Deset procent z celkové částky – poměr, který je u nás očekáván jako standard – dává každý pátý Čech, okolo 70 procent nechává jen několik desetikorun. Třetina pak zaokrouhluje na koruny.
„Lidé nemají jasno o výši spropitného. Obecné doporučení je deset procent z útraty – tím nikdy nic nezkazíte. Pokud se ovšem číšník i kuchař postarali o nezapomenutelný večer či skvěle zvládli rodinnou oslavu, je dobré je odměnit ještě lépe,“ vysvětluje šéf společnosti Storyous Igor Třeslín.