Toto jsou legendární flashovky, které jsme drtili na hodinách informatiky.
Možná si na tento scénář vzpomene mnoho z vás: zazvonilo na hodinu informatiky a všichni se seběhli k těch nejrychlejším počítačům, aby si pak do prohlížeče nenápadně zadali adresu takové domény, na které byly k mání nejrůznější flashové hry.
Návykové flashky se staly herním fenoménem doby. Na své popularitě nabraly zejména díky rozšiřování internetové populace a samozřejmě během následného masivního zrychlování internetu. Lidé toužili po rychlé zábavě, prokrastinaci v práci nebo ve škole, kde nebyly příliš silné počítače a samozřejmě něco, co by bylo ihned k dispozici.
Flash se rozšířil v polovině 90. let, kdy technologii koupila společnost Macromedia a se zmiňovaným zrychlováním technologií, ho začali využívat tvůrci různých animací, her a webů, protože možnosti, jak s Flashem naložit, se tehdejšímu jednoduchému HTML standardu nemohly ani trochu rovnat.
Díky mohutně se rozšiřující flashové scéně vznikly tisícovky specifických hříček i komplexních her, které formovaly komunitu žánru indie. Flash byl dostupných nástrojem, který umožnil zpřístupnit hru každému člověku s připojením k internetu. Zdarma.
Nejlepší flashovky
Gerbil in a Microwave
Joe Cartoon byla série vtipných (často komiksoidně brutálních) animací dělaných právě v programu Adobe Flash. Autorem stojícím za tímto projektem byl Joseph C. Shields, který vystřelil s prvním dílem v roce 1999 – interaktivní animaci Gerbil in a Microwave bychom mohli nazývat hrou, šlo o jednu z prvních svého druhu.
Šlo o přidrzlého pískomila Gerbila, který stál uvnitř mikrovlnné trouby. Hráč se dostal do situace, kdy mohl tuto mikrovlnku ovládat a zvíře postupně víc a víc trápit – od jednoduchého zahřívání až po takovou vnitřní teplotu, kvůli které pískomil explodoval.
Gerbil se objevoval i v dalších skečích, kde se pokaždé dostal do situací, na jejichž konci zemřel. Animace stála v úplných začátcích a zvuky byly repetitivní a nekvalitní, přesto byla stránka Joe Cartoon obrovsky oblíbená.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Bubble Shooter
Existuje větší klasika, kterou si oblíbí naprosto všichni od netechnických babiček až po průměrného městského středoškoláka? Bubble Shooter je ryze návyková věc a podobných her fungujících na stejném principu bych mohl vyjmenovat hned několik.
Všechny by měly několik společných prvků: návykovost, jednoduchost a brutální hratelnost. Jde o instantní urychlovač času v nudných hodinách. V principu jde o odpálení míčku barvy, která je zrovna na řadě, k ostatním barvám. Jakmile se utvoří řetězec tří nebo více, hráč sklidí body.
Původní Bubble Shooter vznikl už v roce 1994, takže letos oslavujeme čtvrt století těchto zábavných barevných míčků.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Apple Shooter
Je slunný den a ideální čas nasadit gradientově zelenou košili, vzít si s sebou jablko, luk a mnoho šípů a vyrazit s kamarádem pobavit se tím, že si jablko nasadíš na hlavu a necháš ho, ať se do něj nekonečnou zásobou ostrých šípů strefuje. Co je na tom, že u toho téměř jistě zemřeš – a kdyby náhodou ne, zkusíte to z ještě větší dálky...Přesně s tímto herním principem pracuje hra Apple Shooter. Brutální hříčka, která končí nevyhnutelnou a mimořádně krvavou smrtí herního figuranta. Skoro takový Robin Hood, jen ve značně nihilistickém vesmíru.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Moto X3M
Zatímco již od roku 2000 se hrála legendární Elastomanie, někdy zvaná taky jako Elma, na její motivy vzniklo mnoho dalších her, které šly hrát on-line a hratelnost původní kultovky zdatně kopírovaly. Motokrosová jízda využívající herní fyziku a od hráče vyžadující enormní množství trpělivosti a šikovnosti se totiž dostala do množství flashových napodobenin.
Jedním z nich je i Moto X3M. Principem hry je dostat se přes různé překážky až do cíle a přitom nespadnout a nenarazit či netrefit nějakou z překážek, která hráči stojí v cestě. Oblíbený koncept některé hry oživovaly o další prvky. Mohlo se závodit i o čas.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Swords and Sandals
Může existovat větší klučičí sen, než se stát tím nejlepším gladiátorem na světě a postupně zlikvidovat všechny soupeře? No... asi jo. Ale i tak je to skvělá RPG zábava. Hráč má za úkol si postupně vylepšovat zbroj a zkušenosti svému bojovníkovi, který je pak v bojích s dalšími, šikovnějšími soupeři mnohem odolnější.
Swords and Sandals má mnoho dalších dílů, ale skuteční znalci vám jistě rádi vysvětlí, že ten nejlepší je samozřejmě druhý.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Age of War
Bojovat se svou generací, neprohrát a za svůj kmen válčit od pravěku – napříč dějinami – až do daleké budoucnosti. Age of War je podobná jako mnoho jiných „Age of něco“ her, v této kreslené hříčce však jde hlavně o to vytvořit silnou skupinu bojovníků, kteří ochrání vaši pevnost, díky čemuž vaše řady rostou a přežívají do dalších generací.
Základem této budovatelské hry je dobré strategické myšlení, díky čemuž hráč zničí nepřátelské pevnosti. To všechno pomocí jednotek a obrněných věží.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
QWOP
Q, W, O a P. Písmenka, která ovládají statného atleta, kterého však trápí nemalý problém: není schopen se příliš dobře pohybovat. Je to dokonce tak špatné, že je zázrak, že vůbec ujde jeden metr. Mnoha hráčům se nepodaří ani to. Nešikovný atlet se dostal mezi nejpopulárnější flashovky vůbec, někteří youtubeři dokonce točili videa, kde se předháněli, kdo se dostane dál.
Hra QWOP vznikla v roce 2008 a naprogramovaná byla Bennettem Foddym. Od té doby se stala kultovní a největší hype zažila v roce 2010, kdy byla uvedena i na iOS. „Jednou z věcí, které jsem díky QWOP objevil, je to, že lidé si ve hře nastavují své vlastní cíle. Někteří se cítí jako vítězové, když běží 5 metrů v kuse a jiní, když se v průběhu hodiny vůbec někam posunou,“ řekl sám autor.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Hobo
Hobo – flashovka, kterou budou učitelé nenávidět a studenti pobaveně hrát. Hráč se ocitne v roli agresivního bezdomovce, který napadá všechny okolo. Ať už jde o jiné bezdomovce, matky s dětmi nebo náhodné kolemjdoucí, bosý zlý bezdomovec v roztrhaném oblečení si nebere servítky.
Aby byl boj s těmito „protivníky“ zajímavější, je možné využívat různých bojovných komb, které se postava naučí v průběhu hry. Může útočit pohozenou lahví, popelnicí a nebo flusat a smrkat. Hobo ukojí ty nejnižší teenagerovské pudy toužící po rychlé nenáročné bojovce, samozřejmě se spoustou zbytečného násilí kolem.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Fireboy and Watergirl
V dobách, kdy online multiplayer byl ještě v plenkách, museli hráči, kteří chtěli hrát jednu hru, mít připravené prsty na klávesnicích WASD a ←↑→↓ (v hraničních případech se pak využíval i číslicový blok kláves). Na tuto tradici navazuje výtečná plošinovka Fireboy and Watergirl.
Princip je jednoduchý: Fireboy se jakožto ohnivý živel musí vyhnout vodě a Watergirl, tedy vodní dívka, si zase dává pozor na vodu. Vzájemně si pomáhají, aby se dostali napříč úrovněmi do dalších kol.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Gold Miner
Byl jednou jeden muž a ten se na stará kolena rozhodl, že bude zlatokop. Dostál přitom svého původního jména – na svůj jeřábový systém se snaží najít skutečné zlato a nikoli tedy kapitál ukrytý na kreditní kartě své polovičky, jak by se z názvu jeho profese mohlo zdát. Ve hře jde o to dosáhnout co nejvyššího množství peněz.
Čím větší kus kamene, tím ztíženější podmínky, ale i více peněz za odměnu. Ale pozor, v zemině žije mnoho různých potvor, které mohou tento byznys značně narušovat.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Scary Maze
K desítce vybraných flashovek přidáme ještě jednu. Nenápadnou, hledící pouze na trpělivost a šikovnost potřebnou k postupu jednotlivými úrovněmi až do kýženého konce. A nebo to tak není? Scary Maze se stala mimořádně virální, protože se – a teď budu razantně spoilerovat – jedná o prankovou strašidelnou hříčku, ve které nejde ani tak o to dostat se jednotlivými úrovněmi skrz klikaté cesty, jako spíše o napálení kamaráda, kterému hru pošlete.
V jisté chvíli, která vyžaduje největší porci soustředění, se totiž na monitoru (za velmi hlasitého děsivého křičení) objeví holčička z filmu Vymítač ďábla, které se poleká i ten nejapatičtější tvor. Podle Google Trends se největšího hypu hra dočkala v roce 2008, kdy i na portálu YouTube přibývala videa, jak se hry lekají děti, dospělí i staří.
Hru si zahraješ kliknutím sem.
Jak Apple vyhlásil válku
V letech 2006 a 2007 zažívaly flashové hry dobu největší slávy. Pak následoval strmý pád. Možná za to mohla absence jakéholi byznys modelu, zejména to ale ovlivnil příchod stále chytřejších zařízení, které již platformy Flash nevyužívaly. A přidávaly přenosnost, která samozřejmě těmto hrám chyběla.
Válku jim vyhlásil Apple. Ten se rozhodl do svých iPhonů nezařadit podporu flashe – a to ani do prohlížeče – protože zatěžoval systém a příliš vybíjel baterii. S příchodem iPadů a oblibou tabletového trhu pak museli výrobci her nakojit trh a platformu opustit.
Smrtelná kombinace rozmachu chytrých telefonů, sociálních sítí a možností mnohem lépe prodat svůj produkt přes Google Play nebo App Store zapíchla flashovkám do srdce osudovou ránu.
Ale zatímco trh flashových her nyní trvale stagnuje a na celou komunitu dopadá vrstva prachu, můžeme říct, že toto odvětví navždy ovlivnilo způsob, jakým dnes konzumujeme hry. Nehledě na to, že tyto i 15 let staré tituly dodnes přežívají na herních serverech, jako by byly zcela nové. Ve vší svojí nedokonalosti i nekonečné hratelnosti. A na hodinách informatiky.