Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Sobota 20. 4. 2019 svátek má Marcela

hledej na refresheru

Odteď si můžeš článek
uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti - Věci
3
Antonín Havlík
14. duben 2019, 15:35

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

Toto jsou legendární flashovky, které jsme drtili na hodinách informatiky.

Antonín Havlík
14. duben 2019, 15:35
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Možná si na tento scénář vzpomene mnoho z vás: zazvonilo na hodinu informatiky a všichni se seběhli k těch nejrychlejším počítačům, aby si pak do prohlížeče nenápadně zadali adresu takové domény, na které byly k mání nejrůznější flashové hry.

 

Návykové flashky se staly herním fenoménem doby. Na své popularitě nabraly zejména díky rozšiřování internetové populace a samozřejmě během následného masivního zrychlování internetu. Lidé toužili po rychlé zábavě, prokrastinaci v práci nebo ve škole, kde nebyly příliš silné počítače a samozřejmě něco, co by bylo ihned k dispozici.

 

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

 

Flash se rozšířil v polovině 90. let, kdy technologii koupila společnost Macromedia a se zmiňovaným zrychlováním technologií, ho začali využívat tvůrci různých animací, her a webů, protože možnosti, jak s Flashem naložit, se tehdejšímu jednoduchému HTML standardu nemohly ani trochu rovnat. 

 

Díky mohutně se rozšiřující flashové scéně vznikly tisícovky specifických hříček i komplexních her, které formovaly komunitu žánru indie. Flash byl dostupných nástrojem, který umožnil zpřístupnit hru každému člověku s připojením k internetu. Zdarma. 

Nejlepší flashovky

Gerbil in a Microwave

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

Joe Cartoon byla série vtipných (často komiksoidně brutálních) animací dělaných právě v programu Adobe Flash. Autorem stojícím za tímto projektem byl Joseph C. Shields, který vystřelil s prvním dílem v roce 1999 – interaktivní animaci Gerbil in a Microwave bychom mohli nazývat hrou, šlo o jednu z prvních svého druhu.

 

Šlo o přidrzlého pískomila Gerbila, který stál uvnitř mikrovlnné trouby. Hráč se dostal do situace, kdy mohl tuto mikrovlnku ovládat a zvíře postupně víc a víc trápit – od jednoduchého zahřívání až po takovou vnitřní teplotu, kvůli které pískomil explodoval.

 

Gerbil se objevoval i v dalších skečích, kde se pokaždé dostal do situací, na jejichž konci zemřel. Animace stála v úplných začátcích a zvuky byly repetitivní a nekvalitní, přesto byla stránka Joe Cartoon obrovsky oblíbená.

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Bubble Shooter

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

Existuje větší klasika, kterou si oblíbí naprosto všichni od netechnických babiček až po průměrného městského středoškoláka? Bubble Shooter je ryze návyková věc a podobných her fungujících na stejném principu bych mohl vyjmenovat hned několik. 

 

Všechny by měly několik společných prvků: návykovost, jednoduchost a brutální hratelnost. Jde o instantní urychlovač času v nudných hodinách. V principu jde o odpálení míčku barvy, která je zrovna na řadě, k ostatním barvám. Jakmile se utvoří řetězec tří nebo více, hráč sklidí body.

 

Původní Bubble Shooter vznikl už v roce 1994, takže letos oslavujeme čtvrt století těchto zábavných barevných míčků

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Apple Shooter

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?Je slunný den a ideální čas nasadit gradientově zelenou košili, vzít si s sebou jablko, luk a mnoho šípů a vyrazit s kamarádem pobavit se tím, že si jablko nasadíš na hlavu a necháš ho, ať se do něj nekonečnou zásobou ostrých šípů strefuje. Co je na tom, že u toho téměř jistě zemřeš – a kdyby náhodou ne, zkusíte to z ještě větší dálky...

 

Přesně s tímto herním principem pracuje hra Apple Shooter. Brutální hříčka, která končí nevyhnutelnou a mimořádně krvavou smrtí herního figuranta. Skoro takový Robin Hood, jen ve značně nihilistickém vesmíru.

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Moto X3M

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

 

Zatímco již od roku 2000 se hrála legendární Elastomanie, někdy zvaná taky jako Elma, na její motivy vzniklo mnoho dalších her, které šly hrát on-line a hratelnost původní kultovky zdatně kopírovaly. Motokrosová jízda využívající herní fyziku a od hráče vyžadující enormní množství trpělivosti a šikovnosti se totiž dostala do množství flashových napodobenin.

 

Jedním z nich je i Moto X3M. Principem hry je dostat se přes různé překážky až do cíle a přitom nespadnout a nenarazit či netrefit nějakou z překážek, která hráči stojí v cestě. Oblíbený koncept některé hry oživovaly o další prvky. Mohlo se závodit i o čas. 

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Swords and Sandals

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

 

Může existovat větší klučičí sen, než se stát tím nejlepším gladiátorem na světě a postupně zlikvidovat všechny soupeře? No... asi jo. Ale i tak je to skvělá RPG zábava. Hráč má za úkol si postupně vylepšovat zbroj a zkušenosti svému bojovníkovi, který je pak v bojích s dalšími, šikovnějšími soupeři mnohem odolnější. 

 

Swords and Sandals má mnoho dalších dílů, ale skuteční znalci vám jistě rádi vysvětlí, že ten nejlepší je samozřejmě druhý.

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Age of War

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

 

Bojovat se svou generací, neprohrát a za svůj kmen válčit od pravěku – napříč dějinami – až do daleké budoucnosti. Age of War je podobná jako mnoho jiných „Age of něco“ her, v této kreslené hříčce však jde hlavně o to vytvořit silnou skupinu bojovníků, kteří ochrání vaši pevnost, díky čemuž vaše řady rostou a přežívají do dalších generací.

 

Základem této budovatelské hry je dobré strategické myšlení, díky čemuž hráč zničí nepřátelské pevnosti. To všechno pomocí jednotek a obrněných věží. 

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


QWOP

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

 

Q, W, O a P. Písmenka, která ovládají statného atleta, kterého však trápí nemalý problém: není schopen se příliš dobře pohybovat. Je to dokonce tak špatné, že je zázrak, že vůbec ujde jeden metr. Mnoha hráčům se nepodaří ani to. Nešikovný atlet se dostal mezi nejpopulárnější flashovky vůbec, někteří youtubeři dokonce točili videa, kde se předháněli, kdo se dostane dál.

 

Hra QWOP vznikla v roce 2008 a naprogramovaná byla Bennettem Foddym. Od té doby se stala kultovní a největší hype zažila v roce 2010, kdy byla uvedena i na iOS. „Jednou z věcí, které jsem díky QWOP objevil, je to, že lidé si ve hře nastavují své vlastní cíle. Někteří se cítí jako vítězové, když běží 5 metrů v kuse a jiní, když se v průběhu hodiny vůbec někam posunou,“ řekl sám autor.

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Hobo

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

 

Hobo – flashovka, kterou budou učitelé nenávidět a studenti pobaveně hrát. Hráč se ocitne v roli agresivního bezdomovce, který napadá všechny okolo. Ať už jde o jiné bezdomovce, matky s dětmi nebo náhodné kolemjdoucí, bosý zlý bezdomovec v roztrhaném oblečení si nebere servítky.

 

Aby byl boj s těmito „protivníky“ zajímavější, je možné využívat různých bojovných komb, které se postava naučí v průběhu hry. Může útočit pohozenou lahví, popelnicí a nebo flusat a smrkat. Hobo ukojí ty nejnižší teenagerovské pudy toužící po rychlé nenáročné bojovce, samozřejmě se spoustou zbytečného násilí kolem. 

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Fireboy and Watergirl

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

 

V dobách, kdy online multiplayer byl ještě v plenkách, museli hráči, kteří chtěli hrát jednu hru, mít připravené prsty na klávesnicích WASD a ←↑→↓ (v hraničních případech se pak využíval i číslicový blok kláves). Na tuto tradici navazuje výtečná plošinovka Fireboy and Watergirl.

 

Princip je jednoduchý: Fireboy se jakožto ohnivý živel musí vyhnout vodě a Watergirl, tedy vodní dívka, si zase dává pozor na vodu. Vzájemně si pomáhají, aby se dostali napříč úrovněmi do dalších kol.

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Gold Miner

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

 

Byl jednou jeden muž a ten se na stará kolena rozhodl, že bude zlatokop. Dostál přitom svého původního jména – na svůj jeřábový systém se snaží najít skutečné zlato a nikoli tedy kapitál ukrytý na kreditní kartě své polovičky, jak by se z názvu jeho profese mohlo zdát. Ve hře jde o to dosáhnout co nejvyššího množství peněz.

 

Čím větší kus kamene, tím ztíženější podmínky, ale i více peněz za odměnu. Ale pozor, v zemině žije mnoho různých potvor, které mohou tento byznys značně narušovat.

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Scary Maze

Zahráli jsme si legendární flashové hry, které nejvíce frčely na hodinách informatiky. Vzpomeneš si na všechny?

 

K desítce vybraných flashovek přidáme ještě jednu. Nenápadnou, hledící pouze na  trpělivost a šikovnost potřebnou k postupu jednotlivými úrovněmi až do kýženého konce. A nebo to tak není? Scary Maze se stala mimořádně virální, protože se – a teď budu razantně spoilerovat – jedná o prankovou strašidelnou hříčku, ve které nejde ani tak o to dostat se jednotlivými úrovněmi skrz klikaté cesty, jako spíše o napálení kamaráda, kterému hru pošlete.

 

V jisté chvíli, která vyžaduje největší porci soustředění, se totiž na monitoru (za velmi hlasitého děsivého křičení) objeví holčička z filmu Vymítač ďábla, které se poleká i ten nejapatičtější tvor. Podle Google Trends se největšího hypu hra dočkala v roce 2008, kdy i na portálu YouTube přibývala videa, jak se hry lekají děti, dospělí i staří.

 

Hru si zahraješ kliknutím sem.


Jak Apple vyhlásil válku

V letech 2006 a 2007 zažívaly flashové hry dobu největší slávy. Pak následoval strmý pád. Možná za to mohla absence jakéholi byznys modelu, zejména to ale ovlivnil příchod stále chytřejších zařízení, které již platformy Flash nevyužívaly. A přidávaly přenosnost, která samozřejmě těmto hrám chyběla. 

 

Válku jim vyhlásil Apple. Ten se rozhodl do svých iPhonů nezařadit podporu flashe – a to ani do prohlížeče – protože zatěžoval systém a příliš vybíjel baterii. S příchodem iPadů a oblibou tabletového trhu pak museli výrobci her nakojit trh a platformu opustit

 

 

Smrtelná kombinace rozmachu chytrých telefonů, sociálních sítí a možností mnohem lépe prodat svůj produkt přes Google Play nebo App Store zapíchla flashovkám do srdce osudovou ránu.

 

Ale zatímco trh flashových her nyní trvale stagnuje a na celou komunitu dopadá vrstva prachu, můžeme říct, že toto odvětví navždy ovlivnilo způsob, jakým dnes konzumujeme hry. Nehledě na to, že tyto i 15 let staré tituly dodnes přežívají na herních serverech, jako by byly zcela nové. Ve vší svojí nedokonalosti i nekonečné hratelnosti. A na hodinách informatiky.

Ohodnoť článek
5
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.