
Námořník Igor: Vozíme náklad za víc než 15 milionů eur, v každém přístavu na muže čeká nová žena (Rozhovor)
Igor pracuje na největších nákladních lodích světa.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
Strávit několik měsíců na obrovské nákladní lodi, vydělat slušné peníze, vrátit se domů a pak celý cyklus opakovat. Takto žije námořník Igor, který však nepluje po našich řekách, ale ani po mezinárodní trase na Dunaji.
Igor se místo toho vypracoval na důstojníka těch největších nákladních lodí na světě, které po oceánech a mořích převážejí tisíce kontejnerů, přičemž hodnota zboží na palubě dosahuje desítek milionů eur.
My jsme 31letého rodáka ze Sniny vyzpovídali, protože nás zajímalo všechno, co se o námořnictvu povídá. Vyzvídali jsme, jakou nejnebezpečnější situaci na lodi zažil a zajímala nás samozřejmě i témata mezilidských vztahů, která nám tento šťastně zadaný Slovák s radostí objasnil. Nezapomeň ho zároveň sledovat na Instagramu.
- Jak se Igor dostal do námořnictví;
- kde všude po světě se už plavil;
- za co je na lodi zodpovědný;
- na kolik měsíců vždy odplouvá;
- jak to vypadá s organizovaným zločinem v námořnictví;
- co by se muselo stát, aby se nákladní loď potopila;
- do čeho momentálně investuje vydělané peníze.
Na jaké lodi působíš?
Momentálne pôsobím na 270 metrov dlhej námornej kontajnerovej lodi Monte Rosa ako druhý dôstojník navigátor.
Jak ses ke své práci dostal?
Pri hľadaní pracovných príležitosti na internete som natrafil na ponuku štúdia na súkromnej Námornej škole v Bratislave. Zobral som si v banke študentskú pôžičku a dal sa na to. Škola sa v tom čase otvárala, takže som bol medzi prvými študentmi.
Kdo tě zaměstnává?
Momentálne pracujem pre najväčšiu kontajnerovú prepravnú spoločnosť Maersk.
Kde je registrovaná?
Firma je Dánska a loď pláva pod vlajkou Singapuru.
Kdy jsi absolvoval svoji první plavbu?
Prvú plavbu som absolvoval v roku 2010 a začínal som ako kadet na nákladnej lodi. Prvá plavba bola z lodenice v Číne (Yantian) do Anglicka (Newport).
Začínal jsi na lodi hned na tvé současné pozici?
Nie, začínal som ako kadet, námorník druhej triedy, námorník prvej triedy a potom ako druhý dôstojník navigátor.
Co bys doporučil mladým, kteří by chtěli dělat to, co ty?
Určite ako prvé by si mali vyskúšať plavbu loďou a zistiť, či majú alebo nemajú morskú chorobu. A zistiť si veľa informácii o tejto práci.
Na jak dlouho obvykle odplouváš?
Zvyčajne je to 4 mesiace na lodi, 4 mesiace doma. Záleží od firmy a na vzájomnej dohode.
Jaké trasy obvykle absolvuješ?
Momentálne absolvujeme trasu Severná Amerika (New York, Philadelphia, Norfolk, Charleston, Jacksonville, Port Everglades) a Južná Amerika (Santos, Montevideo, Buenos Aires, Rio Grande, Itapoa, Santos, Rio De Janeiro, Salvador, Pecem) a späť do severnej.
Co je tvojí odpovědností?
Ako som už spomínal som druhy dôstojník navigátor. Mojou úlohou je:
- plánovanie trás, udržiavanie máp a publikácii „up-to-date“
- udržiavanie funkčnosti navigačných a iných prístrojov na mostíku
- počas plavby držím službu na mostíku (šoférujem loď)
- v prístave dohliadam na správnu nakládku a vykládku lode a celkový chod lode
- keďže nemáme doktora, tak pôsobím ako zdravotník (prvá pomoc, liečba chorôb po porade s tele-medikom)
- bezpečnostný dôstojník (safety officer)
Co považuješ za nejvzácnější trasu, kterou jsi absolvoval?
Asi moja prvá plavba kadeta z Číny do Anglicka. Všetko bolo nové a zaujímavé, prvý let, spoznávanie nových ľudí, spoznávanie života na lodi, učenie sa ruského jazyka, čierny pasažier na lodi. Bolo toho veľa.
Co se na tvé lodi převáží?
Kontajnery, v ktorých je všeličo. Vo väčšine prípadov ani nevieme, čo je v nich, ak to nie je nebezpečný náklad alebo chladené/mrazené produkty.
Jak vypadá tvůj běžný den na lodi?
Počas plavby mám dennú a nočnú službu celý týždeň. A cez pracovné dni 1,5 hodiny nadčasu na povinnosti, ktoré sú mimo mostíku. Takže: 12:00–16:00 denná služba, 16:00–17:30 nadčas, 00:00–04:00 nočná služba.
Jak trávíš na lodi volný čas?
Knihy, fitko, sauna, bazén, filmy a ak kuchár povolí, tak sem-tam navarím niečo domáce.
Co je na tvé práci nejhorší a co nejlepší?
Najhoršie je, že som mimo domova 4 mesiace, ale keďže firmy ako Maersk majú na lodiach internet, tak je to ľahšie. Najlepšie je to, že práca nie je monotónna. Stále noví ľudia nové zážitky, prístavy, lode, krajiny.
Jak to vypadá při takovéto práci se sexem?
Co se dozvíš po odemknutí?
- Co se mezi námořníky říká o sexu v přístavech;
- jak Igor odpověděl na otázku, kolik peněz vydělává;
- jaký nejnebezpečnější zážitek na moři zažil;
- co by se muselo stát, aby se loď potopila;
- jak je možné, že se na lodích mohou převážet i drogy;
- jakou hodnotu může mít zboží na lodi, za které je Igor zodpovědný.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.