Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Přečti si o pozadí kampaně AboutYou.
Na jeden večer ovládli celý slovenský Instagram, zaplavila je kritika i výsměch ze strany nezúčastněných a utratili stovky tisíc eur. Spuštění AboutYou doprovázel velký boom, což se v dnešní době pravděpodobně považuje za moderní.
Podle statistik zasáhly televizní spoty 75 % obyvatelstva nad 12 let na Slovensku, v prvních deseti dnech jich bylo odvysíláno skoro 1 000. Součástí placené spolupráce bylo i 140 známých osobností, čtvrtina s více než 100 tisíc followery.
Mezi loňským startem AboutYou v Česku je možné vidět několik paralel s nedávným spuštěním obchodu na Slovensku, podívejte se tedy s námi, jak celá kampaň probíhala.
V tomto článku si přečteš:
Pohled marketingových odborníků na masivní kampaň AboutYou;
statistiky a čísla týkající se zásahu veřejnosti televizí;
kolik vydělali influenceři za spolupráci s AboutYou;
co všechno musely známé osobnosti splnit;
co se stalo pár minut poté, co byl obchod oficiálně spuštěn;
jak hodnotí start senior projekt manažerka AboutYou;
proč je loňské spuštění v Česku považováno za obrovské fiasko;
co jsme se díky AboutYou naučili o influencerech.
„V televizi AboutYou nakoupilo, co se dalo – silou spotové komunikace se vyrovnal největším hráčům. Šlo však o krátký výbuch. Pokud bylo cílem dostat se do povědomí lidí, tak toho na 100 % dosáhl, bohužel bez jakéhokoliv cílení a optimalizace,“ komentuje s odstupem času kampaň slovenská mediální agentura Starmedia na svém blogu, kde téma komplexně zhodnotili a přidali i přehledné infografiky z dílny Starmedia Data Science.
Skoro všichni mikro i makro influenceři ze Slovenska se setkali na jednom velkém eventu v bratislavské Refinery Gallery, kde bylo jejich povinností projít se po červeném koberci, dát rozhovory médiím a přesně o deváté sledovatelům ukázat, že se spouští nový e-shop.
Co je AboutYou?
Retailový prodejce populárních sportovních i módních značek oblečení, obuvi a doplňků patřící pod německou Otto Group, která je v současnosti jednou z největších společností elektronického obchodu na světě. Působí přibližně v 20 zemích a pokud si vzpomínáš na katalogy jako Bonprix nebo OTTO, tak za těmi stojí stejná mateřská společnost.
AboutYou má ambici obsadit pozici pomalu krachujícího Zootu. Na oficiální stránce slibuje rychlé doručení, možnost vrácení nebo výměny zboží po několika měsících a snahu aktivně následovat světové trendy.
V praxi na stránce koupíš běžně dostupné produkty v různých cenových kategoriích, které jsou srovnatelné s konkurenčními retailery sdružujícími hodně brandů.
Otravnější než Alzák
„Čtvrtého června to bude o tobě.“ Tento jednoduchý claim na Slováky vybíhal v reklamách v televizi, v rádiu, v printových časopisech i na bannerech na ulicích a cílem bylo vzbudit zvědavost. Vše se mělo znásobit 24 hodin před spuštěním na Instagramu díky hudebníkům, youtuberům, modelkám, sportovcům i blogerkám.
Týden před startovací party AboutYou vypnulo svou stránku a nasadilo na ni jen obrazovku s odpočtem do večera 4. června a možnost vyplnění emailu. Někteří však mohli ještě předtím produkty objednat, protože web byl dostupný v předstihu.
Vzhledem k tomu, že spuštění na českém trhu proběhlo ještě v minulém roce, pro většinu Slováků už ta úvodní část, kde mělo být jméno značky zahaleno rouškou tajemství, byla zbytečná. Stačilo zadat název do Googlu.
Jak vnímá kampaň Digital Director & CEO společnosti samsiDigital Kamil Aujesky?„Z dlouhodobého hlediska si zatím nedovolím launchovací kampaň hodnotit jako efektivní. Byla velká a měla udělat haló na celém Slovensku. Nyní je již na AboutYou, aby pravidelně naplňovali očekávání zákazníků a byli stále na očích. Jednou výraznou kampaní neprorazíš dlouhodobě. Značka musí pravidelně udržovat komunikaci.“
Kampaň netrvala dlouho a podle komentářů Slováků soudíme, že minimálně teasingová část je více otravovala, než vzbuzovala zájem.
Agentura Starmedia na svém blogu tvrdí, že tento způsob komunikace měl pravděpodobně v rámci Slovenska opačný než žádaný efekt: „Slovenští diváci nemají rádi, když se jim značka takto vpíjí pod kůži a vyvolává to u nich spíše opačnou emoci, než je nutné.“
Senior projektová manažerka AboutYou Coralie Grau na akci Seznamu prozradila, že firma při spuštění kampaně v Česku a také v dalších zemích získala požadovaný dlouhodobý efekt. Tvrdí, že se dostali do povědomí lidí a vytvořili si subjektivní dominanci na trhu ve své kategorii. Čísla vycházejí z analýz AboutYou v několika zemích. Investice popsala jako „big number“.
Grau také prozrazuje, že většinu kreativní práce sice společnost dělá v rámci svých zaměstnanců a týmů, při vstupu na nových trh ale vždy oslovují agentury, které znají poměry. Ty mají exekutivní moc a posouvají postřehy přímo AboutYou v souvislosti s tím, co by měli a neměli dělat.
Podle údajů zveřejněných na blogu Starmedia, které pocházejí od Kantar Slovakia, se dozvídáme, že AboutYou spot v televizi zasáhl za prvních deset dní 75,6 % obyvatelstva (přibližně 3,5 milionu lidí) ve věku nad 12 let.
Počet odvysílaných reklam na slovenských televizních obrazovkách se blížil k tisícovce, přesto však nešlo o největší výtlak na tomto kanálu v rámci slovenských kampaní. V oblasti maloobchodních módních elektronických obchodů však suverénně ano.
Kolik vydělali influenceři?
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemknutí?
Kolik vydělali influenceři za spolupráci s AboutYou;
kdo chtěl extra peníze, když se dozvěděl, že agentura je ochotna zaplatit více;
co všechno musely známé osobnosti splnit;
co se stalo pár minut poté, co byl obchod oficiálně spuštěn;
proč je loňské spuštění kampaně v Česku považováno za obrovské fiasko;
Někteří účastníci nám prozradili, že když je mediální agentura s nabídkou oslovovala, chtěla statistiku jejich dosahu za určité období a na základě toho dostali nabídku. Nejznámější slovenští youtubeři si přilepšili o částku blížící se k pěti cifrám v eurech, počet sledovatelů na Instagramu však musel být výrazně nad hranicí 300 tisíc followerů.
„Placeným partnerstvím se AboutYou vyskytlo na více než 140 profilech,“ komentuje celkový počet influencerů agentura Starmedia. Z toho 24,2 % profilů s více než 100 tisíc followery.
Našli se i tací, kteří s 50 tisíci followery vydělali jen pár stovek eur. Pochopitelně, záleželo i na relevanci influencera směrem k produktu a dalších faktorech. Sajfa, Ego a Emma Drobná byli i součástí programu, takže v jejich případě jsou výdělky ještě násobně vyšší.
Wugabov našem videu řekl, že si dokonce od agentury, která měla spolupráce s influencery, řekl o více peněz, protože se dozvěděl, že je ochotna připlatit.
Brzy přineseme rozhovor se Sajfem, ve kterém prozradil svůj názor na tento online obchod: „AboutYou je podle mého názoru příklad toho, že je tu miliarda marketérů, kteří by toužili, aby měli k dispozici takový rozpočet. Myslím si, že neexistuje takový klient, který by při startu oslovil všechny rapery, influencery, youtubery a každému evidentně zaplatil nějaké peníze.“
Sajfa potvrzuje i částky, o kterých se v kruzích influencerů vypráví. „Ano, vydělali jsme si určitě tisíce eur, ale nevnímám to negativně.“
Fotky ve stejném tričku a velká party
V rámci plnění bylo úkolem známých osobnosti v neděli před událostí přidat fotografii ve stejném tričku, zúčastnit se události, projít se po „červeném koberci“, dát rozhovory a přesně v 21:00 natočit instagramový příběh s informací, že je stránka spuštěna.
Následně museli přidat instagramový swipe up přímo na web a v nejbližších dnech ještě všichni zveřejní své promo kódy na slevu. Kromě peněz dostaly osobnosti i kredit na nákup v hodnotě několika stovek eur.
Znamená to, že ve skutečnosti pravděpodobně AboutYou zaplatilo více než je podle dostupných informací hodnota mediálního prostoru na sociálních sítích jednotlivých známých osobností.
Na tuto skutečnost jsme se prostřednictvím agentury spolupracující s AboutYou na Slovensku ptali i samotné společnosti, ta však na otázku o ceně mediálního prostoru známých osobností neodpověděla a dostali jsme jen velmi obecnou oficiální odpověď: „Každá spolupráce s influencerem je jedinečná a je založena na interakci s jeho/jejími followery.“
Senior projektová manažerka AboutYou Coralie Grau prozradila, že na otevření cíleně pozvali každého, kdo podle nich v slovenském showbyznysu něco znamená. Pár minut po slavnostním odpočítávání však zůstaly v Refinery Gallery v Bratislavě ze 400 návštěvníků jen desítky. V překladu – lidé udělali, co museli a odešli.
Společnosti AboutYou jsme se přímo zeptali, co si o této skutečnosti myslí a ani v tomto případě jsme nedostali přímou odpověď: „Naše spuštění na Slovensku a launch event v Bratislavě bylo velmi úspěšné a předčilo naše očekávání.“
Podle našich informací se našli i (méně sledování) influenceři, kteří se události neúčastnili a z jiné části planety prostě nahazovali příběhy zaslané rodinným příslušníkem.
A co říká marketingový odborník na to, zda šlo o nejdražší kampaň na Slovensku? „Určitě ne. Nevím, kolik reálně kampaň stála, ale nemyslím si, že by byla nejdražší. Z toho, co jsem zachytil, tak tam nebyla žádná velká produkce, která by ji prodražila. Nejvíce stál asi ten mediální prostor. Výtlak netrval tak dlouho, že by se to dalo považovat za nejdražší kampaň.“
Kritika od těch, kteří se nezúčastnili
Na slovenském Instagramu se během posledních dnů vytvořily dva tábory influencerů, někteří lidé kampaň obhajují a jsou její součástí, druzí ji z morálního nebo ekonomického důvodu odmítli, nedostali nabídku, případně jim to zakázali exkluzivní smlouvy u jiných retailerů jako Queens nebo Footshop.
Někteří přišli s návrhy, jak jinak mohly být nemalé peníze použity, jiní prostě vyjádřili svůj názor, ať už kritikou nebo výsměchem
Mediální agentura Starmedia se ještě ve své analýze zaměřila na odezvu od veřejnosti, která byla obecně negativnější než u jiných placených příspěvků na sociálních sítích známých osobností. Z blogu se dozvídáme, že až 50 % profilů mělo výrazně snížený sentiment na příspěvcích o AboutYou. V úvahu se braly negativní komentáře i emoji vyjadřující nespokojenost, resp. smutek na 14 náhodně vybraných profilech.
Fiasko z Česka
Společnost AboutYou vstoupila ještě loni i na český trh. Podobná událost se konala v pražské Kotvě za účasti všech lokálních populárních osobností. Pár dní nato přišly první stížnosti zákazníků, kteří hromadně psali, že jim předem zaplacené zboží přišlo s velkým zpožděním, v neoriginálním obalu nebo nepřišel vůbec. Některé případy dokonce podle stránky Lidovky řešila inspekce.
Zákazníkům vadil i způsob komunikace personálu na Facebooku. Nebyl ochotný řešit problémy, nakupujícím tykal a dopouštěl se pravopisných chyb. Nuže, sice je ještě příliš brzy hledat všechny paralely, jednu bychom tu už ale měli.
Společnost AboutYou sponzoruje na Facebooku příspěvek s překlepy. Nepůsobí profesionálně ani po stránce copywritingu
To však není všechno. Pár minut po spuštění webu v pondělí večer se našli první zákazníci, kteří chtěli obchod vyzkoušet a zároveň využít slevu 25 %. Komunikována byla jako časově ohraničená, což se aktuálně ukazuje jako nepravda. Velmi rychle se přímo na Instagramu, kde ještě probíhalo velkolepé představení, objevily negativní komentáře.
Dozvídáme se, že zmíněná sleva ve skutečnosti platila pouze na vybrané produkty a zákazník byl o této skutečnosti informován až při posledním kroku nebo v maďarštině. Dnes je už (u některých fotek) možnost komentování opět dostupná, nikoli však u všech.
Tento komentář byl z profilu vymazaný
Co jsme se naučili?
V první řadě, že každý má svou cenu. I influenceři, kteří dlouhodobě poukazují na potřebu soustředit se na udržitelnost v módě na chvilku polevili a dali na svém Instagramu prostor retailerovi, který má v portfoliu i typické fast fashion módní značky. Někteří dokonce přímo během události své rozhodnutí přehodnotili.
Influenceři stále neznají zákon, který se jich velmi úzce týká. Nevědí, že jejich povinností je označovat každou reklamu tak, aby bylo followerům jasné, že za ni dostal zaplaceno. V tomto případě si pochvalu zaslouží například Exp0ited, LucyPug i Martin Škrteľ, drtivá většina známých osobností však zákon o reklamě vědomě porušila.
Pro běžného slovenského uživatele byla kampaň AboutYou slušným tréninkem toho, čemu věřit a jak vnímat placenou reklamu.
Kamil Aujesky jako Digital Director hodnotí i celkový dojem: „Mohu hodnotit pouze z toho, co jsem viděl. Podle mě správně zapojili velmi mnoho relevantních lidí do kampaně, nyní jde o to, aby to dělali dlouhodobě dobře a aby byl ten produkt na vysoké úrovni. Nikdy to není jen o marketingu.“
Mediální agentura Starmedia nabízí ještě jinou odbornou perspektivu: „Zajímavější nyní bude sledovat nastavení reklamy ve vyhledávání na samotné produkty, které má eshop (a také konkurence) zalistované. Vypadá to tak, že momentálně se na PPC strategii ve vyhledávání pracuje, neboť na mnohé produkty se ještě reklama nezobrazuje, podchyceny jsou zatím hlavně konkurenční klíčová slova + pár velkých brandů a kdybychom v tomto okamžiku kupovali své oblíbené produkty přes kliky na search reklamy, AboutYou se ve výsledcích vyhledávání nevyskytuje.“