Údajná „ekologická“ papírová brčka, která společnost McDonald's přibalovala k nápojům místo klasických plastových, jsou nerecyklovatelná. Přiznal to sám fastfoodový řetězec.
Řetězec s rychlým občerstvením McDonald's připustil, že papírová brčka, která nedávno zavedl do všech 1361 poboček ve Velké Británii a Irsku, nejsou recyklovatelná. Životní prostředí tedy nechrání tolik, jak bylo proklamováno. Na problematiku poprvé upozornil britský bulvární deník The Sun.
V interním dokumentu řetězec uvádí, že údajně „ekologičtější“ verze jejich brček má příliš velkou tloušťku na to, aby byla recyklovatelná. Použité slámky tak až do odvolání budou končit ve směsném odpadu.
„V testovacích restauracích naši zaměstnanci papírová brčka třídí v restauracích podle míry znečištění buď do papírového odpadu k recyklaci, nebo do odpadu k energetickému využití,“ uvedla pro REFRESHER ředitelka PR a komunikace společnosti McDonald's ČR Zuzana Svobodová.
Podle ní jsou papírová brčka vyrobená z obnovitelných zdrojů, a jsou i za vhodných podmínek dále recyklovatelná. Zpracování se však v každé zemi liší. „Každá země má jiné možnosti dalšího zpracování, což je dáno infrastrukturou, počtem spaloven a zpracovatelských firem. Papírová brčka jdou na materiálové nebo energetické využití,“ vysvětluje.
„Co se týče plastových brček, ta jsou v České republice, podle podmínek infrastuktury plastových odpadů obsahující i plastová brčka, zhruba ze třetiny materiálově zrecyklována a zbytek se energeticky využije – spálí za vzniku elektřiny a tepla,“ dodává Zuzana Svobodová.
V českých pobočkách fastfoodového řetězce probíhá od letošního dubna test papírových brček. „Ten má za cíl nejen získat zpětnou vazbu od zákazníků, ale také najít optimální řešení pro nakládání s použitými brčky. Na základě výsledků tohoto testu se budeme rozhodovat o jejich celonárodním zavedení.“
Firma papírová brčka zavedla v Británii v červnu 2018. Najela na vlnu trendu, během kterého mnoho velkých korporací zavedlo papírové (či jiné) alternativy místo jednorázových plastů. Jedním z nich byl například i Starbucks.
Zatímco kritikům se nelíbilo, že papírové brčko ponořené po delší dobu v tekutině částečně rozpustilo, nebo že zas takový vliv na životní prostředí nemá, firma tvrdila, že jde o součást širšího úsilí o ochranu životního prostředí.
U papírových brček však prý nechce skončit. „Nejsou pro nás finálním řešením. McDonald´s na globální úrovni vyvíjí řešení, při kterém zákazníci nebudou brčka potřebovat. Tato alternativa navíc zaručí bezpečnou manipulaci s nápojem jak pro naše zákazníky, tak pro naše zaměstnance,“ uzavírá Svobodová.