Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Sobota 24. 8. 2019 svátek má Bartoloměj

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Doporučujeme zapnout browser notifikace, pokud budeš přihlášený na Refresheru na tomto zařízení.
Zajímavosti
9
Adam Smeták
30. září 2018, 21:27

Zákaz plastových brček planetu nezachrání. Co je větší hrozbou a jak můžete sami pomoci?

Šílenství kolem plastových brček, které probíhalo médii v uplynulých měsících, příliš nedává smysl. Proč?

Adam Smeták
30. září 2018, 21:27
Zákaz plastových brček planetu nezachrání. Co je větší hrozbou a jak můžete sami pomoci?
Zdroj: Rosemary Calvert / Contributor / Getty Images
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
9
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Jistě jste v uplynulých měsících zaznamenali mediální shon kolem zákazu užívání plastů na jedno použití. Nejvíce to schytala plastová brčka, která se během pár týdnů proměnila z oblíbeného společníka na party v démonizovaný kus plastu, který zabíjí život v oceánech. 

 

Vlna zákazů se rozeběhla poté, co Velká Británie oznámila, že skončí s plastovými brčky, míchátky kávy i tyčinkami do uší. O měsíc později ji následovala Evropská komise, která seznam jednorázových plastových produktů, které hodlá zakázat, ještě rozšířila.

 

Veřejnost na to reagovala veskrze kladně, a tak se do zákazu pustily i soukromé restaurační řetězce. Starbucks, McDonald’sMarriott International, Disney, HyattAmerican Airlines a řada dalších rovnou zakázali nebo oznámili, že přestanou nabízet plastová brčka ve svých restauracích. 

 

Nahradí je kovovými, papírovými či silikonovými brčky, nebo je zcela odeberou z nabídky. Na jednu stranu jde o záslužný krok, na stranu druhou se nabízí otázka, do jaké míry mají tyto firmy skutečně zájem o ekologii a do jaké míry jde o reklamu jdoucí na ruku mínění zákazníků. 

 

 

A vlastně ani není důležité na to hledat odpověď. Nabízí se totiž daleko závažnější otázky, které se kolem tohoto tématu vyrojily a které vám zodpovíme v následujícím textu.

 

Nic totiž není černobílé – zákaz brček může být i kontraproduktivní, a pokud jste podlehli radosti, že se konečně něco děje, neměli jste až tak významný důvod.

Jak zakazování brček odstartoval devítiletý kluk

Abychom pochopili, proč bylo zrovna letošní léto milníkem v přístupu k jednorázovému plastovému odpadu, musíme se přesunout o pár let do minulosti. Konkrétně do roku 2010, kdy tehdy devítiletý Milo Cress z Vermontu založil s pomocí rodičů organizaci Be Straw Free

 

Zdá se to přitažené za vlasy, ale tento mladík výrazně přispěl k tomu, aby se téma zákazu plastových brček dostalo mezi veřejnost. Na jeho popud nejprve město Burlington a později i celé Colorado zakázaly automatické přidávání brček do nápojů a udělaly z nich produkt na vyžádání. 

 

Milo Cress vystoupil i v americké celonárodní televizi CNN

 

Malý aktivista tehdy obvolal několik firem vyrábějících brčka a na základě těchto rozhovorů vypočítal, že je v USA denně spotřebováno 500 milionů brček. Toto číslo se později stalo úderným údajem, který citovaly i deníky Wall Street Journal a Washington Post. Nicméně, jeho výše byla zpochybněna

 

Ale jak říká dnes již 17letý Milo Cress – na tom až zas tolik nezáleží. Nicméně, položil základy kampaním, které probíhaly v následujících letech a vyústily děním letošních letních měsíců.

 

Na démonizaci plastových brček v očích veřejnosti mělo velký vliv video s želvou, které brčko uvízlo v nose. Přispěly ale i zprávy o tom, že do roku 2050 bude v oceánech více plastů než ryb (v přepočtu na váhu) a nebo kampaň #StopSucking s celebritami, které na videu vyzývají ke skoncování s plastovými brčky. 

 

Veřejnost začala téma vnímat a ukázalo se, že brčka jsou dobrým příkladem plastového odpadu, jehož zákaz sice lidé pocítí, ale budou se s ním schopni bez problémů vypořádat. Tak to alespoň vypadalo na první pohled, a proto nebyl takový problém zákazy prosadit. Je tady ale jeden háček. 

 

Proč může zákaz brček i ublížit?

Plastová brčka jsou nenahraditelnou pomůckou pro tělesně postižené. Jsou dostatečně ohebná, lehká, levná a funkční na rozdíl od kovových, dřevěných či skleněných alternativ, které mohou být pro fyzicky znevýhodněné členy naší společnosti nebezpečné a nepohodlné.

 

Plošný zákaz plastových brček by pro ně znamenal výrazné zhoršení životních podmínek. Řešení je přitom prosté – plastová brčka nezakázat, ale udělat z nich komoditu na vyžádání. 

 

Tento problém však není hlavním důvodem, proč mediální poblouznění kolem plastových brček nedává smysl. Snaha dostat je pryč z oceánů je záslužná a není na ní vůbec nic špatného, ale je nutné si uvědomit, že brčka tvoří jen mizivé procento plastového odpadu ve světových vodách.

 

Ročně skončí v oceánech přibližně 8,8 milionu tun plastu. Brčka v této nepředstavitelné kupě odpadu tvoří „pouhé“ 2 tisíce tun – tedy 0,025 %.

 

Exkluzivní obsah pro Refresher účty
Obsah dostupný jen pro registrované čtenáře.
Pro dočtení je potřeba se přihlásit. Proč?
PŘIHLÁSIT
Ohodnoť článek
74
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Jako neregistrovaný jsi tento měsíc přečetl už 1/40 článků. Přihlas se pro neomezený přístup. Jako neregistrovaný jsi přečetl už 1/40 článků za měsíc. PŘIHLÁSIT / REGISTROVAT PŘIHLÁSIT
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.