Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Čtvrtek 12. 12. 2019 svátek má Simona

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Refresher - Fotoreporty
1
Tomáš Blahuta
8. listopad 2019, 10:09

Zdolali jsme přes 9 000 kilometrů dlouhou Transsibiřskou magistrálu, nejdelší železniční trať na Zemi (Část 1.)

Cesta vlakem ze západu Ruska na východ je snem každého cestovatele. Přečti si, co všechno jsem zažil během prvních tří dnů putování.

Tomáš Blahuta
8. listopad 2019, 10:09
Zdolali jsme přes 9 000 kilometrů dlouhou Transsibiřskou magistrálu, nejdelší železniční trať na Zemi (Část 1.)
Zdroj: Tomáš Blahuta / REFRESHER
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
1
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

„Nikdy jsem nevycestoval mimo území Ruska. Mám tu úplně všechno, co jen potřebuji,“ tvrdí Anton, se kterým jsem prodebatoval ve vlaku na trase Moskva – Vladivostok několik dlouhých hodin. Obě zmíněná města spojuje snad nejznámější železniční trať na světě – Transsibiřská magistrála. A právě ji jsem se po dlouhém plánování rozhodl zdolat. Stačilo nasednout ve Vídni do letadla a jet do hlavního města rozlohou největší země světa, do Moskvy. Tam cesta začala.

 

9288 kilometrů, desítky míst, množství řek i nádherných přírodních zákoutí. Železniční trasa protíná celé Rusko a poskytuje pohled na nejrůznější scenérie. Mezi stromy chladné tajgy či na vlhkých mokřadech rovinaté Asie ji však musel kdosi postavit. S její výstavbou začali v roce 1891 a podílely se na ní stovky vězňů, vojáků, dobrovolníků, odborníků a dalších. Jde o grandiózní dílo, které nemá ve světě obdoby.

 

 

Transsibiřská magistrála je zajímavá i z hlediska československé historie. Během první světové války se na území dnešního Ruska nacházely československé legie. Jednotky měly tisíce členů a na konci velké války se dostaly do podivné situace.

 

Ve zkratce, musely se dostat domů do vlasti, avšak jet směrem na západ nešlo. Nasedly proto na vlaky a vydaly se po železnici směrem na východ. Jejich cílem byl vzdálený Vladivostok, který také obsadily. Následně se vydaly přes moře do Spojených států a nakonec do Evropy.

 

V tomto článku si přečteš:
  • Jak si vybavit víza do Ruské federace;

  • kudy prochází nejdelší železniční trať na světě;

  • jak vypadají ruské vlaky a jak se kategorizují;

  • co všechno se dá dělat 7 dní ve vlaku;

  • jaké různé lidí potkáš během cesty přes půl světa;

  • jak působí neustálá změna časových pásem na pasažéra.

 

Spousta historických událostí, zajímavostí, příběhů a samotná velkolepost „Transsibu“ nutí lidi, aby ji alespoň jednou za život absolvovali. Jde o jakousi Mekku pro cestovatele a dobrodruhy. Jejímu kouzlu jsem podlehl i já, a proto jsem si naplánoval více než dvoutýdenní cestu po největší zemi na světě.

 

Zdolali sme vyše 9000 kilometrov dlhú Transsibírsku magistrálu, najdlhšiu železničnú trať na Zemi

 

 Naše cesta byla rozdělena na dvě etapy po 3 dnech. Červenou barvou je první polovina, modrou druhá. Přestávka byla ve městě na půli cesty – v Irkutsku

Zdolali sme vyše 9000 kilometrov dlhú Transsibírsku magistrálu, najdlhšiu železničnú trať na Zemi

 

Délka tratě je 9288 kilometrů
Trať překonává 8 časových pásem
Vlaky projíždí 87 městy a 16 řekami

 

1. den – odjezd z Moskvy směrem na východ

Kudy projíždím? (v závorkách jsou uvedené délky pauz)
Města: Moskva, Vladimir (26 minut), Nižnij Novgorod (12 minut), Semenov (2 minuty), Kirov (15 minut), Balezino (26 minut), Perm (20 minut)

Regiony: Moskevská oblast, Vladimirská oblast, Nižgorodská oblast, Kirovská oblast, Udmurtská republika, Permský kraj

 

Jsou dvě hodiny ráno a společně s přáteli stojíme ve velké hale moskevského letiště Domodědovo. Samozřejmě, potřebujeme se dostat do města, kde máme ubytování a proto je volba jednoznačná – taxi. Jelikož je letiště od centra vzdáleno přes 30 kilometrů, cesta nás bude stát v přepočtu 1300 korun. Po chvíli sedíme ve žlutém autě a proháníme se rychlostí 110 km/h po širokých ulicích.

 

 

Náš taxikář kromě rychlosti nebere ohled ani na vodorovné dopravní značení a jezdí snad podle pocitů. Nad cestou se kolem 2:00 ráno drží jemná mlha a po obou stranách pětiproudovky jsou vidět tmavé a hluboké lesy. Těch je v Moskvě a v jejím okolí poměrně hojně. Řidič po hodině jízdy zastaví v cíli a jediné, kam máme namířeno, jsou postele.

 

Zdolali sme vyše 9000 kilometrov dlhú Transsibírsku magistrálu, najdlhšiu železničnú trať na Zemi

 

Po svítání vyrážíme do ulic hlavního města, abychom se stihli večer bez komplikací dostat na železniční stanici. Ta se nachází na náměstí s hned dvěma dalšími. Informace, kterými disponujeme, jsou – jdeme na vlak číslo dvě a jedeme z Jaroslavské stanice. Procházíme tradiční bezpečnostní kontrolou a vstupujeme do vysokých prostor budovy. Právě naše stanice je určena na dálkové spoje a jeden z nich to má namířeno i do Vladivostoku.

 

Stanice je obrovská a také pozdě večer plná života. Míjíme lidi s obrovskými taškami, ospalce na sedadlech i policisty či zaměstnance ruských železnic. Vládne tu čilý ruch, ale člověk se cítí příjemně a bezpečně.

 

Zdolali sme vyše 9000 kilometrov dlhú Transsibírsku magistrálu, najdlhšiu železničnú trať na Zemi

 

Máme ještě 2,5 hodiny času a na elektronické tabuli nám ještě neoznámili, ze kterého nástupiště náš vlak vyrazí. A tak čekáme, pozorujeme okolí, hledáme toalety a zásuvky. O několik desítek minut později na tabuli zasvítí číslo jedna, vycházíme z historické budovy stanice s davem desítek dalších pasažérů. Chceme se usadit mezi prvními. Procházíme nástupišti – 5, 4, 3, 2, 1A až na naši jednotku. Před námi se objeví velké vozy legendárního vlaku s názvem Rossija 2.

 

 

Na lístcích máme vyznačený pátý vůz. Nacházíme ho téměř na konci celé soupravy. Ještě před nástupem se rychle utíkám podívat na lokomotivu. Vlak je dlouhý, chvíli mi proto trvá, než dojdu až na jeho konec, resp. začátek. Pozoruji otevřené i uzavřené kupé, restaurační i poštovní vůz či sklad na zavazadla a další náklad. Náš strojvedoucí je již přichystaný na cestu, a tak z okna pokuřuje cigaretku. Na lokomotivě svítí značka Škoda. Vracím se zpět k nevelké družině.

 

Zdolali sme vyše 9000 kilometrov dlhú Transsibírsku magistrálu, najdlhšiu železničnú trať na Zemi

 

Vytahuji vytištěné e-jízdenky a spolu s pasy je podáváme naší průvodčí. Paní v šedých uniformách, s elegantní čepičkou a logem ruských železnic začínají kontrolovat údaje a po chvíli nás pouštějí dovnitř. Ovanul mě teplý vzduch a rozzlobila těžší manipulace s kufrem ve stísněných prostorách.

 

Exkluzivní obsah pro předplatitele REFRESHER+
od 57,50 kč na měsíc
PŘEDPLATIT
Už máš předplatné? Přihlásit se
PROČ SI PŘEDPLATIT?

Co se dozvíš po odemknutí?

  • Jak to vypadá ve voze Transsibiřské železnice;
  • co se v něm dá dělat a proč naši cestovatelé nezvládali ruskou angličtinu;
  • proč se nesprchovali;
  • jaký vliv mají změny časových pásem na běžného cestovatele.

Náhledový obrázek: Tomáš Blahuta / REFRESHER Tagy: fotoreport, Rusko, cestovanie, vlaky, Transsibírska magistrála
Ohodnoť článek
11
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.