Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Podívali jsme se, jak bydlí Romové v největších venkovských osadách na východě Slovenska. V Jarovnicích u Sabinova, Kecerovcích u Košic a Zborově u Bardějova jsme fotili zajímavou estetiku jejich interiérů.
440 tisíc. To je celkový počet Romů na Slovensku podle nového atlasu romských komunit, který začátkem září představil Úřad zmocněnce vlády pro romské komunity. Při sčítání obyvatel v roce 2011 se na celém Slovensku k romské národnosti přihlásilo pouze 105 738 lidí, čtvrtina jejich skutečného počtu.
Většina romských koncentrací se nachází na východě země. Četné osady jsou i na jihu středního Slovenska. Méně jich je na západě Slovenska
V tomto článku se dozvíš:
Kde jsou největší venkovské romské osady na východě Slovenska;
jak žijí a bydlí Romové;
proč se vyplatí pracovat a mít vlastní dům;
jak jsou vybaveny a zařízeny interiéry romských domů;
proč v Kecerovských Pekľanech už nenajdete chatrče;
jak Romům pomáhají obce se stavěním vlastních domů;
proč se místní obávají, že budou mít romské sousedy a co je to „bílý útěk“.
Vůbec největší romskou komunitou na Slovensku je jedno z nejznámějších slovenských sídlišť. Luník IX v Košicích. Žije tam 6907 Romů. Sídliště navrhli komunističtí sociální inženýři za minulého režimu, aby integrovalo Romy do majority – většinového městského obyvatelstva. Původní kapacita sídliště byla 2,5 tisíc lidí. Kvůli udržování pořádku tady s nimi měli bydlet i policisté a vojáci.
Druhá největší romská osada žije ve městě Trebišov. Žije tam 6685 Romů. Romská komunita tvoří 25 % obyvatel města. Atlas eviduje 1030 Romských komunit (kde žije koncentrovaně nejméně 30 Romů společně v jedné lokalitě). Z toho až 80 % osad je na venkově.
Romské komunity na Slovensku podle nového atlasu romských komunit 2019
V romském městečku
V Jarovnicích, osm kilometrů jihozápadně od Sabinova žije téměř 6 800 obyvatel. Z toho je 90 procent Romů. Neoficiální zdroje uvádějí, že v místní komunitě je jich dnes téměř 8 tisíc. Podle atlasu Romských komunit zde oficiálně žije 6042 Romů. Jarovnice jsou největší venkovskou romskou komunitu na Slovensku vůbec.
Do romské čtvrti v Jarovnicích jdu v běžný pracovní den kolem druhé odpoledne z centra obce pěšky, pouze s fotobrašnou na rameni. Vůbec nemám v plánu prvoplánově hledat chudobu, drogy, alkohol, toluen, rvačky, konflikty, zaostalé děti a degenerované lidi. A už vůbec nechci posuzovat a hodnotit.
Protože na to, aby člověk poznal jinou kulturu, nestačí někoho chytit, jak krade jablka nebo převzít „ověřené“ pravdy a „jednoduchá“ vysvětlení. Řekl jsem si, že to vezmu z druhého konce a zkusím nahlédnout a zachytit, jak žijí obyčejné romské rodiny a jak si zařídily své bydlení.
Chci věřit, že v médii tak často popisovaných špinavých chatrčích, za neprůstřelnými stěnami našeho povědomí o Romech, které je živené politickým populismem, extremismem, povrchností, egoismem, ale i přehnanou politickou korektností, se skrývají zcela obyčejné domovy a zcela běžní lidé. S jejich každodenními příběhy, trápeními a radostmi a s jejich normálními životy, výhrami i prohrami.
Tuším, že právě tyto příběhy, domovy, lidé a interiéry jsou častokrát barevnější, zajímavější, kontrastnější a možná i luxusnější, než bychom čekali.
Mladý jako já
„Tady nedaleko bydlí náš bývalý poslanec, jeho se zeptejte, jak se zde žije, on vám řekne.”
„A jak se jmenuje? Marek Pešta. Taky mladý, jak já.“
„A vy kolik máte roků?“
„Pejdzešat dva.“
Prošedivělý vousatý padesátník v brýlích s malým pivním bříškem a smyslem pro humor se jmenuje Marián a je první, na koho se obrátím hned, jak ho zahlédnu před branou jeho domu.
Až tak mladě zas nevypadá. Pod nohama se mu motá hnědobílé štěně, za bránou křičí děti. Ulice je plná Romů pobíhajících tam a zpět. Mladší jdou pěšky, ženy s kočárky, muži většinou v autech.
Romské městečko v Jarovnicích.
Marián je na invalidním důchodu, má astma, to mi však prozradí až cestou zpět. Teď mu ještě nabízím cigaretou. Chvíli udiveně zkoumá díru ve filtru davidoffky a pak mě posílá za bývalým romským poslancem o dvě ulice dál. I dnes mají Romové v Jarovnicích kromě svého starosty, v třináctičlenném obecním parlamentu osm poslanců.
Čtyřiačtyřicetiletý Marek Pešta nedávno dokončil rodinný dům. Menší, dobře stavěný muž v tričku a kšiltovce má na předloktí vytetovaný nápis „Elán“. Hovoří čistou slovenštinou. Říká, že dům postavil svépomocí za dva měsíce. Spolu s manželkou, zetěm a synem pracují v potravinářské firmě Frost v Prešově.
„Bojím se, abyste tam nenapsal něco, co není pravda. Nemám dobré zkušenosti s novináři. Po povodni před pár lety tu byl jeden takový až z Banské Bystrice. Věnoval jsem se mu půl dne a pak o nás napsal holé nesmysly. Nepamatuji si už v jakých novinách to vyšlo,“ nedůvěřivě mne upozorňuje hned ve dveřích. Zpoza zad mu vykukuje desetiletý syn Tomáš. Oba mají na sobě americká trička s velkými sportovními čísly, otec 98, syn 55.
„Dobře, pojďte dál, ukážu vám dům. Žijeme skromně, tak jak se dá. Zevně to ještě není dokončeno. Uvnitř máme osm pokojů, co se týče domácnosti, je to komplet zařízeno, všechno funguje,“ provází mě po novostavbě Marek Pešta.
Marek Pešta z Jarovnic, jeho syn Tomáš a jejich nový dům
„Někdo si myslí, že Romáci žijí pořád v chatrčích, špíně a v bídě. A že všechno, co chceme, je vysávat stát a bílé gádže na dávkách. To už dávno neplatí. Ani u nás v Jarovnicích. I my chceme žít na úrovni, jak se patří. Já už dlouhá léta pracuji, byl jsem i poslanec v obci. Jsem spokojený s tím, co mám. Od života už ani víc nechci, jen abychom byli zdraví,“ dodává.
Marek je hrdý na to, že jako poslanec pomohl v osadě s osvětlením a vodovodem. Říká, že 70 procent chlapů z této čtvrti pracuje. Většinou ve stavebnictví.
„Měl jsem už i nabídku odstěhovat se odsud, ale teď bych už neměnil. Problém je, že z těch 30 procent chlapů, kteří nemají práci, se někteří cítí diskriminovaní. Buď si nemohou najít práci, nebo když se zaměstnali, setkali se s podivným přístupem jen proto, že jsou Romové. Myslím si, že každý člověk by měl dostat šanci,“ říká bývalý obecní poslanec.
Před budovou obecního úřadu v Kecerovcích, kde sídlí i pošta, je třetí zářijovou středu rušno. Vyplácejí se sociální dávky. Pohyb je vidět i v nedaleké zastavárně. Výklad uvnitř je plný šperků, mobilů, spotřební elektroniky a různých pracovních nástrojů.
Parta romských teenagerů v mikinách s kapucemi na půl hlavy hraje na autobusové zastávce před bránou na kytary, kolem dvou muzikantů krouží další tři na bajcích. Před úřadem se ze šichty pomalu scházejí jejich rodiče – aktivační obecní pracovníci v oranžových reflexních vestách.
„Je to horší a horší, Romové už začali kupovat domy i v obci,” stěžuje si vystrašená asistentka starosty na obecním úřadě, zatímco čekám na romské koordinátorky, které mě budou provázet po největší místní osadě. Že to už žádná „osada“ není, zjistím o půl hodinu později.
Když za pár dní hledám příčinu předsudků a strachu z Romů, kteří by si podle starousedlíků „neměli“ kupovat domy (a už vůbec ne) ve středu vesnice, v odborné literatuře narazím na termín „bílý úlet“ nebo „white flight”. Tento fenomén je charakteristický četným stěhováním bílého obyvatelstva z oblastí, kde narůstá koncentrace nebělošského obyvatelstva.
Odborník na romskou otázku, slovenský etnogeograf Martin Šuvada tvrdí, že v některých obcích na Slovensku ho už můžeme pozorovat také. Zda má na mysli i největší venkovskou romskou komunitu v košickém kraji v Kecerovcích, to nevím. Podle reakcí některých obyvatel to však tak vypadá.
Kulturní antropolog Alexander Mušinka z Ústavu romských studií na Prešovské univerzitě tvrdí, že jde o nenormální a nedůvodnou, ale o to silněji zafixovanou představu. Je přesvědčen o opaku – pokud by starostové, obce a obyvatelé změnili přístup a dali šanci mladým romským rodinám byť v domech v centrech obcí, může to oběma komunitám – romské i neromské pouze prospět.
Milionářská čtvrt
V Kecerovcích s 3600 obyvateli, vzdálených půl hodiny autem od Košic, je 3500 Romů. Žijí ve třech samostatných částech na horním a dolním konci a osidlují i střed vesnice.
Margita Gáborová a Mariana Gáborová jako koordinátorky již sedmý rok v obci rozdělují a organizují práci pro 250 Romů zaměstnaných na aktivační pracích. Kromě toho řeší problémy a pomáhají Romům s každodenními problémy ve třech místních romských komunitách. Zájem o práci ze strany Romů je podle nich velký.
Romské koordinátorky Margita a Mariana a „milionářská“ čtvrť v Kecerovcích
„Ano, jsou zde i problémoví Romové, kteří neposlouchají, ale na druhý den si většinou dají říct. Musíme na ně i trochu zakřičet. Ale máme tu například i bohatou – my tomu říkáme milionářskou čtvrť v obci, kde mají velké domy bohatí Romové, kteří také podnikají,“ říká osmačtyřicetiletá Margita.
Za chvilku už sedíme v autě a vyrážíme do největší romské „osady“, do části obce Kecerovské Pekľany. Žádné chatrče, boudy, lepenku, ohně ani ohořelé či zničené příbytky nevidím. Vidím standardní zděné, jednopodlažní i dvoupodlažní domy, menší domky v řadových výstavbách, kované železné nebo zděné ploty, velké zahrady, zaparkovaná auta a po ulicích se procházející lidi. Žádná zaostalá osada ale normální obytná domovní čtvrt.
Když muž pracuje, máte všechno
Devítičlenná rodina Gáborových zde žije v menším omítnutém zděném domku. Postavili si ho za vlastní peníze už před dvaceti lety. Trápí je jen to, že pod domem stále nemají vypořádané pozemky.
„Jejich majitel se nehlásí ani neplatí daně, tak jsme se se starostou dohodli na provizorních řešeních, postupem času bychom to chtěli vypořádat,“ říká bohemizovanou slovenštinou hlava rodiny, Dezider Gábor, který dlouhá léta pracoval v Čechách.
Každý rok si vyprodukují vlastní zeleninu i brambory. Šedesátník Dezider dnes pracuje jako aktivační pracovník v obci. S vnukem Frederikem – Feďou mi ukazují interiér domu.
„Máme tu dva televizory, kvůli dětem, když chtějí sledovat pohádky a já sport. Podívejte, to je dcera, žije a pracuje v Německu, za muže má Řeka,“ vysvětluje děda a ukazuje mi fotky na stěně v předsíni.
První rodina Gáborových v Kecerovských Pekľanech, děda Dezider a vnuk Frederik
Z velké zahrady nás vyprovází všudypřítomní štěkající psi. O dva domy níže žije v novém, skromném a zatím neomítnutém domku další rodina Gáborových. Jedna ulice, jedna Fajta, jeden klan.
Třicátníci Darina a Rastislav dostavěli svůj dům loni. Žijí zde se svými čtyřmi dětmi. V prostorné hale s kuchyní je krb s vložkou a teplovzdušnými průduchy. Vedle dětský pokoj a ložnice.
„Mohla by tu být lepší cesta a chybí nám ještě kanalizace, ale jinak se tu žije dobře. Jak se říká, když muž pracuje, máte všechno, když nepracuje, nemáte nic,“ říká Darina Gáborová.
Darina Gáborová a druhá rodina Gáborových v Kecerovcích
Zborov: Naši Romové chtějí pracovat
„Sociální práce a praktická terénní práce v romských osadách musí fungovat. A velmi důležité je předškolní vzdělávání. Když k tomu přidáme školu, komunitní práci a církev, tak by to mohlo jít docela dobře. Bohužel, v praxi spolupráce až tak dobře nefunguje,“ hodnotí přednosta obecního úřadu ve Zborově Peter Hudák ideální představu o práci s romskou – dnes už majoritou – ve Zborově, deset kilometrů na sever od Bardějova. V obci s více než 3500 obyvateli je téměř 1900 Romů.
„Nejdůležitější je pro ně práce, dnes je už jasné a evidentní, že pracovat chtějí. Hlavně muži ze starší generace, před důchodem si však práci hledají jen velmi těžko. I proto jsme v obci založili tři sociální podniky,“ říká terénní pracovnice Miroslava Némiešiová.
Dům Petra Mika v romské osadě ve Zborově u Bardějova a členové pořádkové hlídky Marek a Marián
„V terénu tu pracujeme dvě. Problém je, že někdy se kvůli množství administrativy a byrokracie do osady dostaneme pouze jeden nebo dva dny v týdnu,“ dodává.
Peter Miko předělává a přistavuje s manželkou ve zborovské osadě malý dům z bílých tvárnic. Pracuje jako operátor výroby na měsíčních turnusech v Čechách. O deváté ráno mě se dvěma členy místní občanské pořádkové služby obce (hlídky MOPS) – Markem Ferencem (35) a Mariánem Cinem (50) zve dovnitř na kávu.
S novým domem pomůže obec
Před domem je velká červená lavice na sezení, uvnitř v kuchyni příjemně teplo, v rohu stojí nová lednice s mrazákem, stěny obývacího pokoje vedle zdobí svaté obrazy i obrázky .
„Všechno si děláme s ženou svépomocí, základ je, abychom měli svůj vlastní dům. Mnoho pozemků pod domy v osadě už obec vypořádala,“ komentuje situaci s bydlením 26letý Peter Miko.
Dřevěný domeček Nory Kováčové o ulici výš sice vypadá zvenku trochu polepeně, nepravidelně a neuspořádaně, ale uvnitř nás překvapí usmívající se paní domácí, dokonale čistá kuchyň, svérázná estetika a veselé barvy pokojů.
Nora Kováčová s manželem si s pomocí obce budou stavět nový dům. Dnes žijí takto
V peci v kuchyni praská dřevo, koncem září už bývají rána na severovýchodě chladná. Světlemodrý dětský pokoj je pomalován pohádkovými postavičkami, nad postelemi je zavěšena tmavomodrá kytara.
„Bydlí nás tu pět, já s manželem, dvěma syny a dcerou, právě jsem ji odvedla do školy, chodí do prvního ročníku. Manžel dělá tady nahoře na Zborovském hradě. Příští rok jdeme stavět vlastní dům, pomůže nám obec, bude to z projektu Domov," dodáváNora.